Top 10 vědeckých objevů za říjen: Černá díra vyvrhuje zbytky hvězdy

1. 11. 2022
Top 10 vědeckých objevů za říjen: Černá díra vyvrhuje zbytky hvězdy

Jak působí olovo na školní prospěch? Jak reagovali vědci na černou díru, která již několik let chrlí materiál po pozření hvězdy? Jaký mají vliv počítačové hry na intelekt? To a mnohem více se dočtete v přehledu deseti vědeckých objevů, které vzbudily největší pozornost na sociálních sítích za měsíc říjen.

Petiska rijen upr

Umělecká ilustrace slapového rozpadu AT2019dsg, při kterém supermasivní černá díra spaghettifikuje a pohltí hvězdu. DESY, Laboratoř vědecké komunikace

1. Černá díra chrlící materiál

Astronomové pozorovali černou díru, která vyvrhuje zbytky hvězdy několik let poté, co ji roztříštila a pohltila. Část materiálu není černou dírou pohlcena a je vyvržena zpět do vesmíru. Více se dočtete zde.

2. Vystavení olovu zhoršuje školní prospěch

V roce 2007 přešel NASCAR (americká společnost provozující závodní dráhy) z olovnatého na bezolovnaté palivo. Po změně začaly děti, které vyrůstaly v blízkosti závodních drah, podávat podstatně lepší výsledky ve škole než dřívější kohorty. Došlo také ke zvýšení jejich vzdělávací výkonnosti ve srovnání se studenty žijícími ve větší vzdálenosti od drah. Více najdete zde.

3. Muži nechtějí mít děti

Nová studie identifikuje rostoucí nezájem o otcovství mezi bezdětnými muži ve Spojených státech. Více si můžete přečíst zde.

4. Díky videohrám jsou děti chytřejší

Studie na téměř 2 000 dětech zjistila, že ti, kteří uvedli, že hrají videohry tři hodiny denně nebo déle, dosahují lepších výsledků v testech kognitivních dovedností zahrnujících kontrolu impulzů a pracovní paměť v porovnání s dětmi, které nikdy videohry nehrály. Více také zde.

5. Covid vakcíny pomohly

Covid vakcíny zabránily v roce 2021 nejméně 330 000 úmrtím a téměř 700 000 hospitalizacím mezi dospělými příjemci Medicare. Snížení počtu hospitalizací v důsledku očkování ušetřilo více než 16 miliard dolarů na nákladech na léčbu. Více zde.

6. Singles oceňují, že mají čas na sebe

Studie zjistila, že mít více času pro sebe je hlavní uváděnou výhodou svobodného života bez partnerů. Více například zde.

7. Oběti zneužívání stárnou biologicky rychleji

Studie naznačuje, že oběti dětského zneužívání jsou ve středním věku biologicky starší než jejich vrstevníci. Více naleznete zde.

8. Děti trpí znečištěním prostředí už před narozením

Děti mají znečištěné ovzduší v plicích a mozku, ještě než se poprvé nadechnou. Nanočástice procházejí placentou do plodu v děloze již v prvním trimestru těhotenství a dostávají se do jeho vyvíjejících se orgánů, včetně jater, plic a mozku. Více zde.

9. Muži bez romantických vztahů nemají rádi ženy

Nechtěný celibát je u mužů spojen s nepřátelstvím vůči ženám, sexuální objektivizací žen a schvalováním mýtů o znásilnění. Více si přečtěte zde.

10. Nový čip dokáže přenést celý internetový provoz za sekundu

Nový fotonický čip dosáhl světového rekordu v rychlosti přenosu dat 1,84 petabitu za sekundu, což je téměř dvojnásobek celosvětového internetového provozu za sekundu. Více zde

Články jsou sumarizovány do čtivější formy, jejich závěry stejně jako použité metody mohou být problematizovány a zjednodušená deskripce ve formě popularizačního sdělení nepřesná. Zájemce o bližší informace proto odkazujeme na obšírnější články, popř. studie. Nemusí se také jednat o top vědecké objevy ve smyslu přelomových poznatků v různých oborech, ty totiž často nevzbuzují takovou pozornost na sítích. Pro aplikační či teoretickou rovinu mohou být ale důležitější.

Analýza je vyhotovena na základě altmetriky (popularity na digitálních sítích), konkrétně nejlépe hodnocených příspěvků v největším vědeckém fóru na americké sociální síti Reddit. V některých případech je žebříček modifikován a vybrán jiný výzkum.

Pro podrobnější analýzu impaktu na sítích je možno využít software Altmetric.com (altmetrika), jenž počítá skóre vědeckých výzkumů na základě zmínek na Twitteru či v médiích. Zde je např. analytické vyhodnocení prvního výzkumu o černé díře: Je patrné, že jen na Twitteru jej sdílelo přes 25 uživatelů, kteří mají celkem více než 1,057,900 sledujících. Analytický přehled byl vyhotoven k 30. 10. 2022.

Autor: Eduard Petiška

Autor působí ve společnosti Sciencecom Agency, která se zabývá komunikační a analytickou činností pro české a zahraniční univerzity a výzkumné organizace.