facebooktwittergoogleinstagram

Věda a výzkum

Portál Vědavýzkum.cz - Nezávislé informace o vědě a výzkumu

IOCB Tech, s.r.o. - hlavní partner portálu Vědavýzkum.cz

Hlavní partner portálu
facebooktwittergoogleinstagram

Jak vysoké školy podporují otevřený přístup ve vědě?

15. 4. 2019
Jak vysoké školy podporují otevřený přístup ve vědě?

Evropské vysoké školy postupně zavádějí vnitřní politiky a nástroje na podporu otevřené vědy. Zatímco přístup k vědeckým publikacím již systémově řeší nebo plánuje řešit drtivá většina institucí, v případě přístupu k otevřeným datům jsou aktivity výrazně vlažnější. Vyplývá to z nedávné studie k otevřenému publikování vydané Evropskou asociací univerzit.

Evropská asociace univerzit (EUA) nedávno zveřejnila výsledky nejnovějšího průzkumu mapujícího pokrok evropských vysokých škol v implementaci politik a nástrojů na podporu otevřeného publikování. Asociace provádí šetření na toto téma již od roku 2014.

V pořadí již čtvrtý průzkum k otevřenému publikování probíhal v letech 2017 – 2018, tedy v době, kdy se v Evropě vedly vášnivé diskuse o takzvaném Plánu S, který má zajistit plošný přechod na otevřenou vědu do roku 2020. O jeho vzniku a možných důsledcích jsme psali například zde, zde nebo zde. Do šetření se zapojilo na 321 výzkumných organizací z 36 evropských zemí. Oproti minulým ročníkům se tentokrát šetření nově zaměřilo také na téma hodnocení vědy.

V uplynulých čtyřech letech se podíl institucí, které nějakým způsobem ukotvily ve svých předpisech politiku vůči otevřenému publikování, vzrostl z 52 % na 62 %. V roce 2018 sice více institucí zavedlo nové procesy, zvýšil se ale také podíl institucí, které neplánují tuto oblast systémově řešit.

OA graf 1Asi třičtvrtě institucí dlouhodobě využívá vlastní datová úložiště a repozitáře. Podíl institucí, které využívají sdílené databáze, však vzrostl z 10 % v roce 2014 na 18 % v roce 2018.

OA graf 2Průzkum také zjišťoval, jaké jsou nejvýznamnější vnímané překážky přechodu na otevřený přístup. Zatímco podíl respondentů, kteří za překážku považují omezené povědomí o otevřeném přístupu a jeho možných výhodách mírně vzrostl a přesáhnul hranici 60 %, postupně se snižuje podíl těch, kteří považují za překážku hlavně možné porušení autorských práv vydavatelů. Stále však zůstává velmi vysoký (75 %).

Zatímco vnitřní směrnici k otevřenému přístupu k vědeckým publikacím mělo v roce 2018 celkem 62 % dotázaných institucí a dalších 26 % na takovém vnitřním opatření pracovalo, stále zústává velmi vysoký podíl (kolem 70 %) institucí, které nemají žádné formální směrnice či alespoň neformální návody pro práci s otevřenými daty.

Konkrétní cíle v oblasti otevřeného publikování v budoucnosti si stanovila jen necelá čtvrtina institucí zahrnutých v šetření.

Celou publikaci naleznete zde.

 

Autor: Vědavýzkum.cz (JS)

Zdroj: EUA