facebooktwittergoogleinstagram

Věda a výzkum

Portál Vědavýzkum.cz - Nezávislé informace o vědě a výzkumu

IOCB Tech, s.r.o. - hlavní partner portálu Vědavýzkum.cz

Hlavní partner portálu
facebooktwittergoogleinstagram

Výzkum? Věda, jaká věda? My to tu přece řídíme!

20. 11. 2020
Výzkum? Věda, jaká věda? My to tu přece řídíme!

Přijde mi, že český stát, tedy hlavně vláda a její ministerstva, nevyužívají dostatečně možností, které jim v boji proti covid-19 nabízí česká věda. Udělal jsem si narychlo a zběžně přehled resortně orientovaného výzkumu v Česku a Německu. Rozdíl je to diametrální. Pokud mi něco důležitého uniklo, dejte mi prosím vědět.

Fragmentovaně z nadšení zdola

Na českém Facebooku sice sleduji analytická až vědecká úsilí mnohých jednotlivců a skupinek, ale jsou většinou velmi fragmentovaná, spíše nadšenecká zdola než systematická a zacílená a nejsou shora zadaná. A tam nahoře, kde se o opatřeních proti covidu dělají zcela zásadní rozhodnutí, se o případné výsledky českého výzkumu ve vazbě na covid zajímá málokdo. A výsledky aktuálních českých výzkumů se reflektují ještě méně. Když hovořím o výzkumech, nemám na mysli základní statistické přehledy, kterých je docela dost, byť i jejich relevance a vypovídací schopnost jsou často diskutabilní.

Těžko si vzpomenu, kdy naposledy vláda nějaké opatření proti covid-19 obhajovala výzkumnými poznatky z Česka s odkazem na příslušnou vědeckou studii (zveřejněnou), provedenou jejich resortním výzkumákem. Nemluvě o tom, že by zásadní a urgentní výzkumná témata shora někdo na ministerstvech případně na Úřadu vlády průběžně zadával, tak jak se situace a potřeby vyvíjí. Např. by se teď šikly studie ohledně charakteru šíření nákazy v českých školách, což je zásadní otázka, která poslední týdny cloumá celou společností. A mám na mysli všechny vědní oborové skupiny, protože každá z nich má k fenoménu covid co říci. Nejen medicína, virologie, epidemiologie, ale také ekonomie, psychologie, materiálové vědy, elektronika a robotika, atd, atd. I filosofie má v oblasti morálky a etiky ve vztahu k fenoménům, které vyvolal covid, mnohé co říci.

Například v oblasti mého zájmu, tedy covid vs. školství a vzdělávání nebo covid vs. trh práce a zaměstnanost, jsem skoro nic vědeckého hodného pozornosti u nás dosud nezaznamenal. Možná to ale jen uniká mé pozornosti. Uvítám proto, když mi dáte vědět, pokud o něčem významném víte. Jako závdavek nabízím stručný přehled mého prvotního hledání seznamů vědeckých výsledků / výstupů resortně orientovaných výzkumů ve vazbě na covid-19 v Česku a Německu.

Český rybník

Web Ministerstva zdravotnictví o covidu - NIC. Web Agentury pro zdravotnický výzkum ČR - NIC

Web Ministerstva průmyslu a obchodu - NIC, tedy kromě nedávno vypsané malinké výzvy k výzkumům

Web Ministerstva práce a sociálních věcí - NIC a web jeho Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí, kromě pár okrajových věcí, také NIC,

Web Ministerstva školství a mládeže - NIC. A web jeho Národního ústavu pro vzdělávání také NIC.

 

A přitom se stačí podívat za hranice do Německa

Zde najdeme předlouhé seznamy výzkumných studií v reakci na covid ve vazbě na veřejné politiky:

Web IZA Institute a z něj třeba tyhle dvě studie:

  • Revenge of the Experts: Will COVID-19 Renew or Diminish Public Trust in Science?
  • Essential Work and Emergency Childcare: Identifying Gender Differences in COVID-19 Effects on Labour Demand and Supply

Web Institute für Arbeit a z něj třeba tyhle tři studie:

  • Short-time work, layoffs, new hires: How the Corona crisis differs from the 2009 financial crisis
  • Further education in the corona crisis: e-learning is an opportunity for companies
  • School closings during the COVID-19 pandemic: findings from German high school students

Web Robert Koch Institute a z něj třeba tyhle dvě studie:

  • Surveillance of COVID-19 school outbreaks, Germany, March to August 2020 (Euro Surveill. 2020 Sep 23)
  • Transmission of SARS-CoV-2 in children aged 0 to 19 years in childcare facilities and schools after their reopening in May 2020, Baden-Württemberg, Germany (Eurosurveill, 10.9.2020)

Web Ifo Institute a z něj třeba tyhle dvě studie:

  • Can Peer Mentoring Improve Online Teaching Effectiveness? An RCT during the COVID-19 Pandemic
  • Covid-19 Infections and Unknown Numbers: Are We Comparing Apples and Oranges?

Na základě zpětné vazby doplňuji postupně české, resortně orientované analýzy a výzkumy:

 

Autor: Daniel Münich

Článek vyšel na webu metodikahodnoceni.blogspot.cz.