Nové vesmírné centrum se zaměří na těžbu zdrojů na Měsíci

25. 11. 2020
Nové vesmírné centrum se zaměří na těžbu zdrojů na Měsíci

Soběstačné stanice na Měsíci? Výroba kyslíku a vodíku z měsíční vody? Těžba minerálů z asteroidů? To vše jsou cíle nového centra v Lucembursku, které se zaměří na inovace v oblasti využívání vesmírných zdrojů. Ty přitom mají obrovský ekonomický potenciál.

nicolas thomas wKlqqfNTLsI unsplash

Ve čtvrtek 19. 11. 2020 v Lucembursku odstartovalo své fungování nové inovační centrum The European Space Resources Innovation Centre (ESRIC). Organizace, která vznikla ve spolupráci Luxembourg Space Agency, Luxembourg Institute of Science and Technology a European Space Agency (ESA), si klade za cíl položit základy pro přípravu a vývoj technologií potřebných k těžbě mimozemských zdrojů, jako jsou například voda na měsíci nebo kovy a minerály na vybraných asteroidech.

Právě těžba mimozemských zdrojů se v posledních letech dostala do středu zájmu některých nejrozvinutějších ekonomik na planetě, jako jsou například Spojené státy americké nebo Japonsko. Důvody jsou nasnadě – zdroje na planetě Zemi jsou omezené, docházejí, a budoucnost, v níž bude lidstvo potřebovat víc, než může Země poskytnout, se blíží.

Státy, kterým by se povedlo získat přístup k obrovským zásobám různých prvků na blízkých asteroidech nebo na Měsíci, by získaly nejen obrovskou strategickou výhodu, ale také obrovskou ekonomickou šanci. Přestože náklady na potřebné technologie a jejich vývoj jsou značné, představa úspěchu je lákavá. Lucembursko má díky novému vesmírnému inovačnímu centru ambici stát se klíčovým hráčem v závodu o využití vesmírných zdrojů. Nové centrum má ovšem nejen podpořit lucemburskou ekonomiku prostřednictvím podpory komerčních iniciativ, start-upů a nových inkubátorů, ale má v dlouhodobém horizontu posílit konkurenceschopnost Evropy, a to jak ve vztahu ke Spojeným státům, tak k některým asijským zemím.

Hlavní ambicí centra je vytvořit technologie, díky kterým bude těžba mimozemských zdrojů levnější a jednodušší. Příkladem může být plánovaný projekt přípravy soběstačných základen na Měsíci, které by dovolovaly další vesmírné dobývání. Jedním z nápadů je například využívat měsíční vodu, která by se na základnách za pomoci solární energie přeměňovala na kyslík a vodík pro pohon motorů. Právě technologie extrakce kyslíku má být jedním z prvních projektů, na které se ESRIC zaměří. Plánují se také nové inkubátory pro firmy, které se budou chtít zaměřit právě na vesmírný průmysl.

„Ve vesmíru existuje obrovské množství zdrojů. Je na čase, abychom je začali využívat,“ uvedl Jan Wörner, generální ředitel ESA. „Z vesmíru se dnes stala infrastruktura. Pokud máte infrastrukturu, potřebuje logistická řešení. To znamená, že k využití vesmírných zdrojů potřebujeme vesmírnou logistiku.“

Lucembursko jako nová vesmírná velmoc?

Umístění nového centra v Lucembursku není náhoda. Země v posledních letech vynaložila ohromnou snahu na to, aby se stala atraktivní lokací pro nové vesmírné projekty. Začala s řadou iniciativ – například přípravou potřebné legislativy a daňových opatření, které umožnily soukromému sektoru investovat do vesmírných technologií a také podporu výzkumu a vývoje v této oblasti. Cílem je vytvořit v zemi dynamický ekosystém, který bude přitažlivý pro soukromé firmy, které chtějí podnikat v oblasti vesmírného průmyslu.

První kroky země podnikla už v roce 2016, kdy založila SpaceResources.lu, iniciativu, které se zaměřuje právě na budování ekonomického ekosystému příznivého pro vývoj technologií a těžbu mimozemských zdrojů. V roce 2018 pak vznikla Lucemburská vesmírná agentura, která se zaměřuje na přípravu podnikatelských příležitostí v oblasti vesmírného průmyslu. Byl vytvořen také investiční fond, který podporuje start-upy pracující na vesmírných technologiích. Díky soustředěným snahám v zemi za poslední čtyři roky vzniklo na padesát nových firem a organizací, které podnikají v oblasti vesmírného průmyslu. ESRIC je tak jenom dalším krokem v dlouhodobé strategii Lucemburska stát se klíčovým hráčem při využívání vesmírných zdrojů.

„ESRIC bude unikátní kombinací oborů, schopností a příležitostí, které podpoří inovace v oblasti vesmírných zdrojů a umožní mezinárodní spolupráci,“ řekl při příležitosti otevření nového centra Franz Fayot, lucemburský ministr financí.

Zatím existuje jen málo zákonů nebo mezinárodních dohod, které by se týkaly vesmírného prostoru. Výjimku v tomto případě tvoří dohoda mezi Ruskem, USA a dalšími státy z roku 1967, která zakazuje státům okupovat nebo vlastnit území ve vesmíru. Spojené státy pak v roce 2015 přišly se zákonem, který garantuje americkým občanům právo vlastnit zdroje vytěžené ve vesmíru.

Lucembursko jako teprve druhá země na světě přišla s podobným legislativním řešením. V roce 2017 schválila zákon, podle kterého může země využívat vesmírné zdroje. Tamější vláda také připravila regulatorní rámec, aby soukromé společnosti měly vlastnický nárok na zdroje vytěžené ve vesmíru, aniž by přitom vlastnily některé z mimozemských těles.

Cíle Lucemburska a dalších zemí jsou jistě ambiciózní a ke splnění mají ještě daleko. Vesmírná těžba je riskantní podnik. Ve Spojených státech už v této oblasti zkrachovalo několik firem a investoři přišli o desítky milionů dolarů. Vysoké riziko však vyvažuje představa obrovského výdělku, kterého by se podařilo dosáhnout, pokud by byly tyto snahy úspěšné. Novodobá historie Lucemburska přitom ukazuje, že zemi se riskantní investice do nových odvětví rozhodně vyplatí.

Zdroj: ScienceBusiness, Mining.com, The Conversation, ESA, Trade and Invest