facebooktwittergoogleinstagram

Věda a výzkum

Portál Vědavýzkum.cz - Nezávislé informace o vědě a výzkumu

IOCB Tech, s.r.o. - hlavní partner portálu Vědavýzkum.cz

Hlavní partner portálu
facebooktwittergoogleinstagram

Absolventi VUT pracují na vývoji prvního létajícího automobilu

11. 9. 2021
Absolventi VUT pracují na vývoji prvního létajícího automobilu

Na první pohled vypadá AirCar jako sportovní auto, stiskem tlačítka se však během chvíle transformuje v dvoumístné letadlo. První prototyp létajícího auta v červnu absolvoval zkušební třicetipětiminutový let mezi Nitrou a Bratislavou.

létajícíauto1

První prototyp dosahuje při letu rychlosti 190 km/h a je vybavený motorem o výkonu 140 koní

Vývojový tým společnosti Klein Vision, jehož součástí jsou i absolventi FSI VUT Dalibor VlčekMiroslav Šenkýř, nyní pracuje na druhém prototypu. Po certifikaci se létající auto dostane do rukou zákazníků. Za volantem létajícího auta seděl při zkušebním letu mezi dvěma slovenskými městy majitel společnosti a hlavní konstruktér Štefan Klein: „Byl to doposud jeden z nejdelších absolvovaných letů a probíhal naprosto bez problémů. Auto je ve vzduchu velmi dobře ovladatelné a pilota ničím nepřekvapí. Ani při dosavadních letových zkouškách jsme neobjevili žádnou chybu.“

Přeměna ze silniční verze vozidla na leteckou trvá přibližně 80 vteřin. Po stisknutí tlačítka se z trupu automaticky vyklopí křídla a vysunou se ocasní plochy V silničním módu je AirCar standardní vozidlo 5metrové délky, se kterým není problém zaparkovat ve městě. V leteckém módu se díky ocasu prodlouží o 1,5 metru a rozpětí křídel přesahuje 8 metrů. K ovládání vozidla slouží klasický volant, se kterým pilot během letu, stejně jako u běžných letadel, otáčí a pohybuje vpřed a vzad.

Od ostatních menších letadel se technické provedení AirCaru, který má na kontě i několik patentů, liší i v aerodynamické koncepci. „U standardního letadla celý vztlak generují křídla, tady asi z 25 % přispívá i samotný trup vozidla. Není to těleso, které vytváří pouze aerodynamický odpor, ale má tvar, který generuje vztlak nutný k překonání zemské tíže,“ popsal absolvent FSI VUT Dalibor Vlček, který má v projektu AirCar na starosti pevnostní výpočty a dimenzování konstrukce.

létajícíauto2

V leteckém módu rozpětí křídel přesahuje 8 metrů

První prototyp AirCaru dosahuje při letu rychlosti 190 km/h a je vybavený motorem o výkonu 140 koní. Druhý prototyp, na kterém Kleinův tým aktuálně pracuje, bude mít dvojnásobný výkon a ve vzduchu by se měl pohybovat rychlostí 300 km/h. Doletová vzdálenost na jedno natankování se prodlouží na 700 až 1000 km. K ovládání vozidla je nutné vlastnit pilotní i řidičský průkaz.

Koncept létajícího auta představuje nový typ dopravního prostředku, takzvané duální vozidlo, které by mělo zjednodušit a zrychlit osobní přepravu. „Při klasickém cestování letadlem strávíte čas cestou na letiště, odbavením, transportem z letiště. A i  v případě, že máte vlastní letadlo, je nutné ho vytáhnout z hangáru a nachystat. S létajícím autem můžete vyrazit z domu, přijet na jakékoliv menší letiště, provést transformaci a vzlétnout. Po přistání se pak pohodlně dopravíte přímo do cílové destinace,“ doplnil Vlček.

Přestože jde o nový typ dopravního prostředku, dopravní infrastruktura je podle vývojářů AirCaru připravena. V České republice je poměrně hustá síť menších letišť pro sportovní letadla, ze kterých je možné odstartovat nebo na nich přistát. Pilotní průkaz odpovídající kategorie vlastní asi 5 tisíc Čechů a ještě příznivější jsou pro tento typ cestování Spojené státy, kde jím disponuje více než 500 tisíc pilotů menších letadel. Právě na tento trh se chce společnost Klein Vision zaměřit s druhým prototypem AirCar po získání certifikátu od Evropské agentury pro bezpečnost letectví. „Pokud půjde certifikační proces podle plánu, mohli by si zákazníci koupit první model létajícího auta už za 2 až 3 roky,“ uzavřel Klein.

létajícíauto3

AirCar v módu automobilu

Zdroj: VUT v Brně

Foto: Archiv společnosti Klein Vision