Vytisknout tuto stránku

Farmaření s nadhledem: Družicová data vyhodnocuje brněnský startup

2. 8. 2022
Farmaření s nadhledem: Družicová data vyhodnocuje brněnský startup

Mnoho obchodních modelů je postaveno na schopnosti dívat se na každodenní rutinu s nadhledem. Pro brněnský startup World from Space to platí bezezbytku. Jeho nadhled představuje asi 700 kilometrů. Tak vysoko nad Zemí totiž putují evropské družice Sentinel, jejichž data čeští experti zpracovávají, interpretují a poskytují formou placených výstupů dál.

dynacrop2Aplikace DynaCrop na základě satelitních dat analyzuje růst plodin nebo třeba množství vláhy. Foto: World from Space

Stejně jako data z vesmíru, mají i služby World from Space globální záběr. Díky českému know-how hlídají v Nigérii úrodu na polích, v Pákistánu sledují, kde rostou ty nejlepší melouny, v Keni mapují čajové plantáže a na Cookových ostrovech mají po letech přehled, kde se co pěstuje.

Startup založili Jan LabohýRoman Bohovic v moravské metropoli v roce 2017. Jak vysvětluje druhý jmenovaný, byla to tak trochu z nouze ctnost. Přestože základní vstup, tedy satelitní data ze systému Copernicus, od počátku Evropská kosmická agentura (ESA) poskytovala zdarma, v Česku se nenašel nikdo, kdo by na tomto bonusu postavil firmu. V rozjezdu pomohla startupu World from Space také brněnská pobočka mezinárodního „vesmírného“ inkubátoru ESA BIC.

„Díky podpoře jsme dokázali vyvinout a vyzkoušet konkrétní, navíc škálovatelný produkt a ten pak nabízet zákazníkům. Neocitli jsme se v situaci, kdy bychom uvízli na půli cesty a prezentovali něco, co v praxi nefunguje,“ říká k výhodám inkubátoru Roman Bohovic, technický ředitel World from Space.

Zakázky pro OSN i Světovou banku

Pokročilá analýza a vizualizace družicových dat má široké pole výstupů: od zakázkových analýz, přes programátorská rozhraní (API), až po reporty a interaktivní weby. A stejně pestrý je i výčet klientů. Služby brněnského startupu již využila třeba Asijská rozvojová banka nebo německá agentura pro rozvojovou spolupráci GIZ, pro niž World from Space pomáhal v Etiopii vytipovávat místa vhodná pro stavbu vodních nádrží. Mezi klienty byl i Rozvojový program OSN (UNDP), který díky českému startupu získal data o kvalitě ovzduší na Ukrajině a v Moldavsku. Specifická byla i práce pro Světovou banku, pro niž v Brně vyhodnocovali data o následcích výbuchu sopky na ostrově Svatého Vincenta.

Vlajkovou lodí World from Space pak zůstává aplikace DynaCrop, automatický monitoring úrody, který pole sleduje z oběžné dráhy. „Původně jsme si mysleli, že našimi klienty by mohli být třeba zahrádkáři. Zjistili jsme ale, že pokud chceme uspět, je těžké cílit na koncového zákazníka. Našimi klienty jsou proto integrátoři, kteří naši službu nabízejí zemědělcům dál v balíku třeba s meteorologickými stanicemi,“ vysvětluje Roman Bohovic.

Díky satelitům mají zemědělci detailní přehled o půdní vlhkostistavu vegetace, kterou jinak naživo vidí až při sklizni. Podívat se dovnitř pole se lze navíc nejen ve viditelném, ale i infračerveném spektru, které odhalí, jak se rostlinám v konkrétním místě pole daří. „Díky družicové analýze tak lze odhadnout okamžik sklizně nebo cíleně používat hnojiva a závlahu jen tam, kde je to skutečně potřeba. Takové informace v době klimatických změn a čím dál dražších vstupů samozřejmě zemědělcům šetří náklady,“ dodává technický ředitel World from Space.

Brno cílí na vesmír

Přestože je byznys českého startupu ze své podstaty nejen globální, ale přímo kosmický, stále v něm zůstává kus lokálního patriotismu. V Brně spolupracuje nejen s alma mater obou zakladatelů, Masarykovou univerzitou, je také partnerem Fakulty informačních technologií VUTMendelovy univerzity. World from Space se angažuje i v Brno Space Cluster, sdružení dvacítky firem, které se snaží prosadit ve vesmírném průmyslu.

„Prozatím jsme jediní, kdo nabízí interpretaci dat, další členové dělají buď vědu a výzkum, nebo různé součásti pro vesmírné technologie. Brno je ale unikátním místem, kde se věci daří propojovat, a tak doufám, že jako cluster budeme jednou nabízet i společná řešení,“ zdůrazňuje Roman Bohovic.

 

Autor: Blahoslav Hruška

logo MED

Článek vyšel na serveru o moderní ekonomické diplomacii Export.cz při Ministerstvu zahraničních věcí ČR.