facebooktwittergoogleinstagram

Věda a výzkum

Portál Vědavýzkum.cz - Nezávislé informace o vědě a výzkumu

IOCB Tech, s.r.o. - hlavní partner portálu Vědavýzkum.cz

Hlavní partner portálu
facebooktwittergoogleinstagram

Inovační agentura JIC za dobu své existence podpořila stovky úspěšných firem

28. 7. 2021
Inovační agentura JIC za dobu své existence podpořila stovky úspěšných firem

Celkem 83 startupů z jižní Moravy dosáhlo s podporou inovační agentury JIC v prvních pěti letech své existence na desetimilionové tržby. Podle nedávno vydané datové zprávy má Jihomoravský kraj po Praze druhou nejdynamičtější regionální ekonomiku. Rostou tedy nejen startupy, ale i ostatní firmy. Zásluhu na tom má právě i JIC, který letos slaví 18 let od svého vzniku.

JIC INMEC 2

„V roce 2002 v Brně téměř ze dne na den skončila firma Flextronics, která se rozhodla přesunout se za lepšími podmínkami do Maďarska. O práci tehdy přišla tisícovka lidí. Oproti Praze tu byla nezaměstnanost desetinásobná,“ vrací se k úplným začátkům agentury JIC současný ředitel Petr Chládek. Právě to byl pro zástupce města, kraje a univerzit jeden z impulsů pro hledání způsobu, jak v kraji podnítit vznik místních technologických firem, z jejichž úspěchů bude kraj profitovat. Společnými silami tak připravili inovační strategii, jejímž prvním reálným výstupem bylo založení inovační agentury. Úkolem JICu bylo podporovat majitele firem a lidi s inovativními nápady v jejich podnikání.

„Každá koruna investovaná do podpory startupů se regionu vrátila několikanásobně. A to nejen v podobě nových pracovních míst, odvedených daní nebo nového kapitálu. Vznikají a rostou domácí firmy s globálním působením, což přináší do regionu jedinečné a dlouhodobě chybějící know-how,“ je přesvědčen radní pro inovace Jihomoravského kraje Jiří Hlavenka, se kterým souhlasí náměstek primátorky města Brna Tomáš Koláčný: „Abyste mohli vybudovat globálně úspěšnou firmu, potřebujete k tomu mít špičkové podmínky. To, že je mámě právě v Brně, není náhoda. Kvalitní univerzity, špičková vědecká pracoviště, stabilní podpora rozvoje inovací – to všechno má dlouhodobou strategickou podporu města i kraje.“

Rychle rostoucí startupy

Kvalitu jihomoravského podnikatelského prostředí potvrzují i data z nedávno vydané datové zprávy, která reflektuje rozvoj podpory inovací na jižní Moravě. Podle ní narostlo v letech 2015–2019 o 10 procent ročně tři po sobě následující roky celkem 317 firem z celkových 2584. Znamená to, že rychlý růst vykazovala každá osmá firma nad deset zaměstnanců. Významnou část z nich tvoří startupy a mladé firmy. Hned 83 z nich dokázalo s podporou JICu v prvních pěti letech své existence dokázalo dosáhnout na minimálně desetimilionové tržby. „Číslem jedna v této kategorii je bezkonkurenčně Kiwi.com, které v prvních pěti letech vykazovalo tržby přes 18 miliard korun. Skvělého globálního úspěchu dosáhl i Václav Muchna s firmou Y Soft,“ uvádí příklady úspěšných firem ředitel JICu Petr Chládek. Zdravé prostředí podtrhuje i rostoucí zájem ze strany západních investorů o jihomoravské firmy. Jen v posledních měsících našly nové zahraniční majitele firmy Flowmon, Webnode a Netcope. Jejich zakladatelé tak získali kapitál v řádu miliard, kterým mohou pomoci rozvoji dalších firem z regionu.

Od textilu k IT

Proměnu jižní Moravy na technologické centrum ilustruje růst firem v odvětvích, která tu ještě před 25 lety nebyla. Dvě století stál brněnský ekonomický rozvoj zejména na textilním průmyslu, v pozdějších letech doplněný zbrojařským nebo strojírenským průmyslem. „Na přelomu tisíciletí ale – i díky vzniku inovační strategie – došlo ke zlomu. Podporou inovací se z regionu stala technologická metropole,“ dodává ředitel JICu Chládek.

Úspěchu start-upů vzniklých v letech 2013 až 2016 napomohla i příznivá ekonomická situace, do které se nové firmy zrodily. Konečná data za působení firem, které vznikly před méně než pěti lety, zatím nejsou k dispozici, s velkou pravděpodobností budou ale ročníky 2015 a 2016 minimálně stejně úspěšné jako předešlé dva. „Start-upy mají obrovskou sílu zlepšit ekonomickou situaci v České republice. Jádro zdravé ekonomiky vytvářejí právě malé a střední firmy. A je to přesně ta skupina, která může regionu pomoct postavit se po pandemii na nohy,“ dodává Petr Chládek.

 

Zdroj: Jihomoravské inovační centrum