facebooktwittergoogleinstagram

Věda a výzkum

Portál Vědavýzkum.cz - Nezávislé informace o vědě a výzkumu

IOCB Tech, s.r.o. - hlavní partner portálu Vědavýzkum.cz

Hlavní partner portálu
facebooktwittergoogleinstagram

Inovativní podnikání podle finského vzoru

26. 10. 2019
Inovativní podnikání podle finského vzoru

Letos má premiéru profesně zaměřený studijní program Inovativní podnikání, který byl otevřen na Provozně ekonomické fakultě České zemědělské univerzity v Praze. Jedná se o unikátní průkopnický obor v Česku. Do prvního ročníku nastoupilo na podzim 34 studentů.

DSC 2226Studijní program vychází z velmi specifického vzdělávacího konceptu Team Academy®, ve finštině Tiimiakatemia®, který vznikl na Univerzitě aplikovaných věd v Jyväskyle v roce 1993. Je rozšířen zejména ve Finsku, ale také v Estonsku, Nizozemí, Velké Británii či ve Švýcarsku. Například ve finském městě Jyväskylä nyní studuje 83 týmových podnikatelů, za 1 rok přečetli dohromady 1660 odborných knih a společný obrat studentských společností činil 2,3 milionu eur.

Tiime akatemia

Slavnostního zahájení se ve čtvrtek 24. 10. 2019 zúčastnil kromě rektora ČZU Petra Skleničky a děkana Provozně ekonomické fakulty Martina Pelikána i velvyslanec Finska v Česku Jukka Pesola. A také zástupci finské společnosti Tiimiakatemia® Global (Partus Ltd), která za celým konceptem stojí.

„Uplatňovaný vzdělávací přístup spojuje svět bussinessu a vzdělávání. Jednou z globálních výzev na všech úrovních vzdělávacího systému je zvyšování motivace studentů. Způsob studia v Team Academy vyvolává ve studentech požadovanou úroveň motivace, zároveň však vyžaduje skutečný zájem o podnikání a touhu ho rozvinout,“ vysvětluje děkan Provozně ekonomické fakulty Martin Pelikán. Také poznamenal, že je to zásadní změna vůči existujícím způsobům výuky na vysokých školách, které většinou starými koncepty a starými postupy připravují mladé lidi pro budoucnost, která však může být zásadně odlišná.

Studenty v Praze v rámci studia čeká založení vlastního podniku, na jehož reálném fungování se následně učí. „Studenti jsou rozděleni do týmů a každý tým má svého kouče. Hlavními principy vzdělávacího přístupu je learning by doing, experiencial learning a team learning,“ uvádí hlavní garant programu Václav Švec. K tomu dodává, že hlavním motivem pro zavedení tohoto programu bylo jeho osobní setkání se studenty ve Finsku před 6 lety. Při rozhovorech s osmnáctiletými studenty měl pocit, že se baví s lidmi, kteří mají za sebou již několik let podnikání a vědí, co chtějí. A toto chtěl zkusit i v Česku.

„Praktické dovednosti získávají studenti praxí ve vlastním podniku, další rozvoj podstupují v rámci vlastní reflexe v průběhu koučování a hlavním zdrojem znalostí je četba. Naši studenti v průběhu tříletého studia přečtou průměrně 60 odborných knih a získají okolo 3 000 hodin odborné praxe,“ vysvětlila Jana Křečková, týmový kouč.

Už nyní mají studenti za sebou řadu zajímavých zkušeností. „Nechodíme na klasické přednášky a cvičení, výuka se odehrává v bloku. Původně vše vypadalo velmi nenáročně, ale cítíme, jak se nároky na nás neustále zvyšují. Vzděláváme se i samostatně formou četby, společně pak týmovým koučováním a následnou realizací projektů,“ říká David Růžička, jeden ze studentů.

Studenti si dle svých slov vybrali tento obor, protože je jiný. A vůbec jim nevadí, že je na České zemědělské univerzitě v Praze. Všem naopak rádi vysvětlí, že oni nejsou ta klasická „zemědělka“ – oni jsou něco jiného. Samozřejmě mohou chodit na jakékoliv přednášky a semináře na fakultě. Občas se někde zastaví, aby se pak rádi vrátili nazpátek ke svému týmu a netradičnímu způsobu výuky. Titul je pro ně narozdíl od většiny ostatních studentů jen bonusem navíc – zajímají je především zkušenosti, kontakty a možnost něco se naučit.

Fotografie ze slavnostího zahájení si můžete prohlédnout níže.

CZU logo

 

Autor: Vědavýzkum.cz (AV)

Zdroj: Tisková zpráva ČZU

Fotografie: Alena Štantejská