
Názory a komentáře
Často se hovoří o potřebě navyšovat podíl institucionální podpory veřejných výzkumných organizací. Ale co se s financemi děje uvnitř samotných vysokých škol? Přečtěte si komentář Tomáše Opatrného z Univerzity Palackého v Olomouci k otázce alokace finančních prostředků uvnitř vysokých škol.
České doktorské vzdělávání potřebuje zásadní změnu. Tou hlavní by měly být doktorské školy. Shodli se na tom čeští i zahraniční odborníci a odbornice v komuniké, které vydali 15. prosince 2022. Materiál je výstupem konference KRECon 2022.
Universitas
Vedoucí skupiny Kliniky dětské hematologie a onkologie 2. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Fakultní nemocnice v Motole Jan Trka se zamýšlí nad důvody, proč autoři chtějí či nechtějí publikovat v časopisech vydavatelství MDPI a podobných neopredátorů, i proč je dobré takový postup zvážit.
2. lékařská fakulta Univerzity Karlovy
Na portálu Vědavýzkum.cz byl krátce před Štědrým dnem zveřejněn samizdatový text blogu Daniela Münicha, ve kterém (na základě argumentů kvalitou kolísajících od problematických až po zcela chybné) autor konstatuje, že čtvrtina až třetina publikační produkce Psychologického ústavu AV ČR je založena na „vědeckém samizdatu“ a že jde o nějakou problematickou až podezřelou praktiku.
Psychologický ústav AV ČR
V důsledku vzrůstající důležitosti třetí role univerzity jako nedílné součásti její činnosti v oblasti společenské odpovědnosti a služby veřejnosti je čím dál podstatnější i transfer znalostí. S nástupem Ladislava Janíčka do role rektora VUT byla proto zřízena funkce prorektora pro transfer znalostí, kterou od února 2022 zastává Jan Pěnčík.
Vysoké učení technické v Brně
V úterý 13. prosince 2022 odeslala Učená společnost České republiky Vladimíru Balašovi, ministru školství, mládeže a tělovýchovy ČR, své vyjádření k zamýšleným reformám českého vysokého, středního a základního školství, které schválila výraznou většinou svých členů.
Učená společnost ČR
Proč je přiznání limitů vlastního poznání silnou stránkou vědy? A proč je porozumění principu vědeckého poznání klíčové pro využívání vědeckého poznání ve společnosti? Přečtěte si komentář Kateřiny Cidlinské, Kateřiny Machovcové a Blanky Nyklové, který vznikl v rámci programu Odolná společnost pro 21. století Akademie věd ČR.
Akademie věd ČR
Projekt Opening Doors v letech 2020–2022 zjišťoval poptávku trhu práce po průřezových dovednostech absolventů doktorského studia. Jaké dovednosti získané prostřednictvím doktorského studia je možné využít v komerční praxi? A jak je možné transformovat zkušenosti absolventů do systémových změn?
Michal Janíčko
Fázované projekty jsou jedny z nejtěžších na administraci, ale také jedny z nejdůležitějších pro rozvoj výzkumu a vývoje. Náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy Václav Velčovský napsal krátký text o tom, co a jak se dělo mezi programy OP VaVpI a OP VVV, a tom, co se možná bude dít mezi OP VVV a OP JAK.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Univerzitní asociace UNICA, kterou již tvoří 56 univerzit ze 41 metropolí, měla svoji výroční konferenci v Dublinu, kde se vedly debaty o pomoci Ukrajině, vysokoškolských zkušenostech z pandemie covidu i vizích pro budoucí udržitelný rozvoj. Univerzitu Karlovu v Irsku reprezentovala Markéta Křížová, prorektorka UK pro zahraniční záležitosti, která v článku shrnuje dění na konferenci.
Univerzita Karlova