Nezávislé informace o vědě a výzkumu

Nové technologie zvýší bezpečnost při práci i v dopravě

28. 6. 2018
Nové technologie zvýší bezpečnost při práci i v dopravě

Otázce bezpečnosti a ochrany zdraví se v současné době věnují hned dva vysoce inovativní projekty se značným komerčním potenciálem. První z nich nabízí efektivní způsob napájení smart textilií využitelný například v ochranných oděvech. Projekt nazvaný SoftStop má zase zvýšit bezpečnost v krizových dopravních situacích. Na obou projektech se mimo jiné podílejí i vědci ze Západočeské univerzity v Plzni.

Efektivní napájení chytrých oděvů

Na nejrůznějších smart textiliích se zabudovanými čidly, systémy k ukládání a přenosu dat nebo zdroji energie pracuje řada výzkumných týmů po celém světě. Technologie se ale většinou spoléhají na dobíjecí akumulátory nebo solární články, které nabízejí jen omezenou kapacitu energie, nelze je prát a nejsou příliš mechanicky odolné.

Na řešení tohoto problému se zaměřil tým složený ze zástupců Západočeské univerzity v Plzni, Univerzity Pardubice, Vysokého učení technického v Brně a soukromých společností Spur a.s., Applycon s.r.o a COC s.r.o. Vyvinuli flexibilní energy harvesting systém, tedy platformu pro získávání a akumulaci energie, která skvěle poslouží právě pro napájení elektronických systémů integrovaných ve smart textiliích. „Z technologického hlediska se jedná o tenkovrstvé akumulační systémy, které mohou být připravovány tiskovými a nanášecími technologiemi na flexibilní substráty. Zároveň byly vyvíjeny organické fotovoltaické panely, jejichž výroba má výhodný ekonomický potenciál,“ popisuje Tomáš Syrový z Univerzity Pardubice.

rukaviceSystém je možné integrovat do pracovních i volnočasových oděvů, kde není komfortní používat konvenční zdroje napájení. Možností využití je mnoho, ale řešitelé se zaměřili především na bezpečnost a ochranu zdraví a života v rámci pracovních oděvů. V těchto oblastech vidí největší potenciál pro uplatnění flexibilních napájecích zdrojů. „Příkladem využití může být spojení energy harvesting systému a flexibilního akumulačního zdroje v rámci funkčních rukavic, které mají světelné zdroje pro osvětlení těžko přístupných míst. Dané rukavice tak zvyšují komfort při práci a díky bezdrátovému nabíjení umožnují i velmi snadnou údržbu. Rukavice je možné využívat v širokém spektru průmyslových výrob, jako je strojírenství, automobilový či chemický průmysl a podobně. O produkt už projevilo zájem několik národních i nadnárodních zákazníků,“ uvádí Aleš Hamáček ze Západočeské univerzity v Plzni.

Technologické řešení se ukazuje jako konkurenceschopné a vysoce inovativní v celosvětovém kontextu. I proto jej Technologická agentura ČR podpořila částkou 22,6 milionu Kč.

Inteligentní uzávěra

Odborníci z Fakulty elektrotechnické ZČU se zase ve spolupráci se společnostmi Technofiber a Feramat Cybernetics podíleli na sestrojení bezpečnostní uzávěry silničních tunelů, která odradí řidiče, aby vjížděli do tunelu, v němž došlo k nehodě, požáru či jiné mimořádné události. Prototyp bezpečnostní uzávěry silničních tunelů nazvaný SoftStop představili 28. června 2018 v Regionálním inovačním centru elektrotechniky (RICE).

projekce na lamelách dopravní uzávěry s„Když v tunelu dojde k požáru, technické poruše nebo jakékoliv jiné mimořádné události, uzavírá se tunel standardně signalizací a horizontální závorou. Podle informací z řad odborné veřejnosti se bohužel stává, že řidiči signalizaci a závory přehlédnou nebo ignorují a vjedou do tunelu. Kromě toho, že přitom závoru zničí, umožní vjezd dalším vozidlům, která tunel zablokují a znemožní třeba průjezd složek integrovaného záchranného systému,“ popisuje současný stav Josef Pihera z Fakulty elektrotechnické ZČU v Plzni. Doplňuje, že podle jeho informací musí být v tunelech vyměňováno až několik desítek závor měsíčně z důvodu jejich poškození.

V rámci projektu SoftStop, realizovaného v letech 2014 - 2017 a podpořeného Technologickou agenturou ČR, tak vznikl prototyp bezpečnostní dopravní uzávěry, která může portál tunelu zcela opticky zakrýt. „Někteří provozovatelé tunelů už prototyp viděli a zaujal je,“ říká Josef Komárek z firmy Technofiber. „Reagujeme na evropský projekt týkající se bezpečnosti dopravy, který doporučuje zavádět fyzické zábrany tohoto typu v celé Evropě,“ dodává.

Podle odborníků se zábrany mohou dočkat využití nejen u silničních tunelů, ale i na železničních přejezdech, které jsou místy častých dopravních nehod. Jak se ukázalo během jednání s provozovateli tunelových staveb a s odbornou veřejností, je právě tato aplikace velmi žádoucí.

 

 

 

Autor: Vědavýzkum.cz (JS)

Zdroj: ZČU v Plzni a TA ČR

Partneři webu a spolupracující instituce