facebooktwittergoogleinstagram

Věda a výzkum

Portál Vědavýzkum.cz - Nezávislé informace o vědě a výzkumu

IOCB Tech, s.r.o. - hlavní partner portálu Vědavýzkum.cz

Hlavní partner portálu
facebooktwittergoogleinstagram

Pneumobil Javelin poprvé mezi evropskou desítkou

13. 5. 2017
Pneumobil Javelin poprvé mezi evropskou desítkou

První velký mezinárodní úspěch zaznamenal tým Pneumobil Racing Team Brno z Vysokého učení technického v Brně na studentských závodech v Maďarsku. Se svým vozítkem Javelin, které jezdí na stlačený vzduch, se poprvé probojoval do první desítky v ostré konkurenci 38 univerzitních týmů ze šesti zemí. Brněnský tým je na této evropské soutěži jako jediný zástupce České republiky. Za úspěchem týmu, který tvoří studenti Fakulty strojního inženýrství (FSI), stojí nová koncepce vozu.

Závod v maďarském Egeru znamenal pro brněnský univerzitní tým historický úspěch. Poprvé po pětiletém vývoji pneumobilu se tým umístil ve všech disciplínách v první desítce nejlepších týmů. Nejlepší hodnocení tým získal v kategorii maximální rychlost. Vozítko Javelin vyvinulo rychlost 42,4 km/hod a to týmu vyneslo celkové 4. místo. V disciplíně akcelerace a v časovém závodě to pak bylo shodně 7. místo, v disciplíně zaměřené na maximální dojezd pak 9. příčku.

Pneumobil Javelin Maďarsko2017 start

Lehké jednomístné vozítko, které je poháněné pouze vzduchem z tlakových lahví, tým z FSI VUT poprvé představil v roce 2011. “Na základě zkušeností s předchozími modely se nám letos podařilo vyvinout vůz, který je poháněný pneumatickým pístem s průměrem 100mm a zdvihem 500mm. Díky systému Arduin uvnitř vozu máme možnost sbírat data v průběhu jízdy a pak je vyhodnocovat a případně přistoupit k dalším optimalizacím,” řekl vedoucí týmu Pneumobil Racing Team Brno Matúš Ranuša.

Letošní model vozítka Javelin dokáže urazit na jednu tlakovou láhev vzdálenost až čtyř kilometrů a dosáhne maximální rychlosti 42 km/hod. Výrazného zrychlení dosáhli studenti díky tomu, že pro letošní sezónu vůz díky využití pokročilých materiálů a optimalizačních metod odlehčili. Třeba karbonová kapota váží přibližně jeden kilogram a je tak třikrát lehčí než u předchozího modelu. „Zásadní posun nám letos přinesl i nový koncept pohonu. Základní informace jsme získali měřením na předchozím modelu a díky tomu jsme mohli optimalizovat převody. Pohon tvoří monoblok vytvořený z cykloidního ozubení, čtyřstupňové převodovky a na míru vyrobené spojky. Celý systém je ovládaný automaticky za pomoci dotykového displeje na volantu pilota,“ popsal Matúš Ranuša.

Tým pneumobilu tvoří 15 studentů magisterského studia z Ústavu konstruování FSI VUT v Brně. Na stavbě vozítka začíná tým, ve kterém jsou i dvě ženy, pracovat už na podzim. „Pracujeme na projektu s reálným výstupem, ke kterému máme vztah, není to projekt do šuplíku. Tento typ projektů nás v našem studiu nejvíce posouvá. Důležité je také to, že pneumobil pouze nenavrhujeme, ale po dokončení modelů, výpočtů a analýz se oblékneme do montérek a vůz sami postavíme. Pokud jsme něco navrhli špatně, museli jsme sami přijít s alternativou. Učit se z vlastních chyb je nejlepší školou,“ uvedl člen týmu pneumobilu Jan Stifter.

Jednou nohou ve škole, druhou v praxi
Projekt má především výukový a výzkumný rozměr. Pneumatická vozidla se sice zřejmě nestanou plnohodnotnou alternativou k vozům benzinovým, dieselovým nebo k elektrovozům, ale stlačený vzduch může být doplňkovým pohonem. To by mohlo vést ke snížení spotřeby i emisí. Pohon nabízí využití také v oblasti rekuperace energie.

Do projektu je možné se zapojit v kterémkoliv ročníku a vítáni jsou i studenti jiných fakult VUT. V letošním roce se do týmu zapojil například student Fakulty informačních technologií, který navrhl a vytvořil řídící jednotku. Zázemí pro vývoj nových pneumobilů týmu poskytuje Ústav konstruování Fakulty strojního inženýrství a výzkumné centrum NETME. Studenti mají k dispozici vlastní dílnu a mohou pracovat na nejmodernějších zařízeních ve fakultních laboratořích. K dispozici jsou jim také vyučující a jejich odborné znalosti.

Pro fakultu představují studentské projekty důležitý most mezi teorií a praxí. “Kromě týmu pneumobilu působí na fakultě ještě dva další velké studentské projekty. Jeden konstruuje studentskou formuli a druhý staví malé dálkově řízené letouny. Všechny naše týmy dosahují úspěchů na mezinárodních závodech. Hlavním přínosem těchto projektů je to, že studenti mají příležitost uplatit teoretické znalosti v praxi,” poznamenal proděkan FSI pro vnější vztahy a spolupráci s průmyslem Jiří Hlinka. Nově FSI otevřela pod názvem strojLab také vlastní dílnu zaměřenou na 3D tisk a doufá, že i tento projekt studenty osloví.

Pneumobil Racing Team Brno
Studentský tým zaměřený na stavbu lehkých jednomístných vozítek, která pohání stlačený vzduch, vznikl na Fakultě strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně v roce 2011. Budoucí inženýři mají za úkol sestavit vůz podle předem daných pravidel. Jakou konstrukci, materiály a inovativní technická řešení pro splnění zadání zvolí, je na každém týmu. V rámci studentské soutěže jsou hodnoceny nejen rychlostní disciplíny, ale také technické řešení vozu, rozpočet týmu nebo spolupráce s partnery z průmyslového sektoru. Pneumobil Racing Team Brno je jediným zástupcem České republiky na mezinárodních soutěžích univerzitních pneumobilů.

Zdroj: Tisková zpráva VUT v Brně