Vytisknout tuto stránku

Série workshopů radila, jak sdílet vědu

2. 6. 2022
Série workshopů radila, jak sdílet vědu

Jak najít příběh, který dokáže představit vědeckou práci široké veřejnosti? Jak se správně připravit na rozhovor v médiích nebo jak ukázat své vědecké výsledky na sociálních sítích? To jsou otázky, které si často kladou (nejen) mladí vědci a doktorandi napříč obory. Odpovědi jim pomohla hledat jarní série praktických workshopů na téma Komunikace vědy.

Tu ve spolupráci se zkušenými novináři, popularizátory vědy a experty na veřejné vystupování připravily dvě mladé vědkyně, Eliška KoňaříkováTereza Mašínová, a to pod záštitou Centra pro přenos poznatků a technologií UK (CPPT).

20220601Komunikacevedy1

Účastníci workshopu s Olgou Ryparovou (v červeném uprostřed) a organizátorky Eliška Koňaříková (první zleva) a Tereza Mašínová (první zprava).

„Na univerzitě nám chyběla možnost získat uceleně širší přehled o tom, jak vědu přiblížit veřejnosti. Některé fakulty sice nabízejí předměty věnující se různým aspektům komunikace a popularizace, ale jde spíše o dílčí výseky z široké problematiky, které navíc často nereflektují perspektivu vědce,“ vysvětlují motivaci organizátorky Eliška Koňaříková s Terezou Mašínovou, jak vznikla vize uspořádat cyklus seminářů. Obě absolvovaly biologii na Přírodovědecké fakultě UK a spojuje je i dlouhodobý zájem o komunikaci vědy: „Jsme moc rády, že se nám podařilo spojit síly s Centrem pro přenos poznatků a technologií UK, které nám poskytlo podporu a skvělé zázemí v Kampusu Hybernská a pomohlo nám workshopy uspořádat.“

Buďte sami sebou... a publikum vám bude věřit

Vědci by už měli brát komunikaci a popularizaci svého oboru jako nedílnou součást své práce. Na tom se shodli všichni experti, ač byl každý workshop zaměřený na jinou, specifickou oblast komunikace vědy. Celou sérií pak rezonovaly i další myšlenky. „Každý vědec si může najít formu komunikace, která mu je blízká a baví jej. Někdo dobře mluví, jiný zase skvěle píše či ho baví sociální sítě. Ať už si ale vědec vybere jakýkoliv způsob, je důležité, aby byl autentický a na nic si nehrál... Jedině tak budou jeho výstupy uvěřitelné,“ shrnuje Tereza Mašínová postřehy, jež si z workshopů sama odnáší pro své další projekty.

A radu, jak taková chemie funguje, přidává i biochemik: „K lidem můžete mluvit až ve chvíli, kdy před ně umíte předstoupit tak, abyste se jim ,líbili´. To, jak se cítíte vy jako řečník, přenášíte též na své publikum. Pokud si nasadíte masku, budete v křeči a lidé vám neuvěří. Ono nebýt autentický je nesmírně náročné a vyčerpávající, takže vám dříve či později dojde energie,“ vysvětluje improvizátor Ondřej Lidický, jenž vystudoval biochemii na UK, doktorát má z VŠCHT a působí v Akademii věd ČR.

20220601Komunikacevedy2

Biochemik a improvizátor Ondřej Lidický a nedaleko sedící Tereza Mašínová, jedna z pořadatelek celé série workshopů s podporou CPPT.

A že stejné pravidlo platí i na sociálních sítích, potvrdila chemička Olga Ryparová, která založila na YouTube výukově-popularizační projekt Olinium. Účastníkům dala jednoduché doporučení, jak si na internetu najít svoje publikum a styl: „Přistupujte k sítím jako vědci – experimentujte s různými druhy formátu i typy obsahu a zkoušejte, co vám bude nejbližší a co se bude nejvíce líbit vašemu publiku. Stejně tak můžete experimentovat i s různými sociálními sítěmi; co funguje na jedné, nemusí fungovat na druhé.”

Nechte příjemce nahlédnout pod pokličku. A ukažte, že i vědec je člověk

Existuje mnoho způsobů, jak o vědě mluvit jednoduše, ale fakticky správně. Vědci by měli mít především na paměti, že prostřednictvím populárních výstupů nemluví ke svým vědeckým kolegům, ale k veřejnosti, která o tématu ví zpravidla velmi málo. Určitá míra zjednodušení je proto zcela nezbytná. U populárně-naučného výstupu patří nejdůležitější a nejzajímavější informace na začátek. Jak ale poznat, která to je? „Je to ta, která čtenáře zaujme a motivuje jej číst dál. Může jít o vyvolání určité představy, zasazení do známého kontextu či je možné použít nějaký zajímavý, chytlavý výrok vědce. A když už čtenáře oslovíte, můžete pokračovat k dalším detailům,” vysvětluje Pavla Hubálková, vědecká novinářka s titulem Ph. D., která píše kromě univerzitního magazínu UK Forum i pro Hospodářské noviny, Aktuálně.cz nebo ekonomický týdeník HROT.

20220601Komunikacevedy3

První workshop s Pavlou Hubálkovou (vpředu u stěny vlevo) na téma Jak hledat příběh ve vědeckém bádání?

Pavla Hubálková, jež má za sebou i stáž na Northwestern University v Chicagu, doporučuje nabídnout čtenáři přirovnání z běžného života, která jsou představitelná, a dodává, že dnešní média jsou hodně vizuální, tudíž je velmi důležité využívat fotky, infografiky či modely, které přitáhnou pozornost k tématu. Dobře dle ní funguje ukazovat „vědce a vědkyně v akci“ – při výzkumu, na debatách, terénních výzkumech... Čtenáře zkrátka baví nahlédnout pod vědeckou pokličku a fotografie dodávají výzkumu i lidskost.

Pár fíglů, jak dobře znít

Její (mnohokrát ověřená) doporučení potvrzuje také Martina Mašková, rozhlasová redaktorka z Českého rozhlasu Plus: „Skvělé jsou i dětské pohádky či paralely ke známým filmům. Nebo přirovnání, která se dotýkají všední každodennosti. Fungují také osobní příběhy – při vyprávění můžete zapojit všechny smysly a popsat své emoce; v rádiu je totiž i úsměv slyšet.“

20220601Komunikacevedy4

Rozhlasačka Martina Mašková a redaktor týdeníku Respekt Martin Uhlíř.

Veřejnost totiž zajímají věci, které se ve společnosti právě dějí, ať už jde o zpravodajství, výroční či jiné významné události. A i vědecká témata je na tyto aktuality možné „napasovat“ – koneckonců věda je všude kolem nás! Aktualitou se může stát třeba i právě vycházející knížka nebo publikace – stačí ji jen vhodně zařadit do širších souvislostí.

Komunikace vědy? Společný úkol vědců a novinářů

„Často se informace, kterou novinář po vědcích chce, netýká přímo jeho úzce zaměřeného výzkumu, ale potřebuje kontext či komentář k něčemu, co vzbudilo pozornost,“ líčil Martin Uhlíř, redaktor týdeníku Respekt. Společným cílem vědců i novinářů je, aby byly výstupy fakticky správně, a zároveň co nejstravitelnější pro laické publikum. Proto by měli vědci před rozhovorem vědět, o jakých tématech budou s novinářem hovořit i jaký je cílový formát. Ze stejného důvodu také vědečtí novináři zasílají většinu psaných výstupů k autorizaci, přestože to není jejich povinností. „Někteří vědci se zaleknou, když vidí rozhovor napsaný, a mají tendenci jej celý přepsat... Text si pak několikrát vyměníme a snažíme se najít kompromis,“ naznačuje úskalí vzájemné spolupráce Martin Uhlíř, jenž absolvoval i stáž na americkém MIT.

20220601Komunikacevedy5

Série workshopů na téma Komunikace vědy probíhala od února do dubna letošního roku a svedla na půdu Kampusu Hybernská mladé vědce a doktorandy napříč fakultami a obory: „Měli jsme tu vědce a doktorandy z biochemie i historie, ale také třeba z jaderné fyziky. Máme velkou radost z takové rozmanitosti oborů a zkušeností, s nimiž k nám účastníci přišli a podělili se o ně,“ říká Eliška Koňaříková.

„Potvrdilo se nám, že komunikace vědy je opravdu atraktivní téma. Bylo skvělé pozorovat vědce, studenty, i lektory při diskusích i cvičeních, v rámci kterých vystupovali někdy i hodně z komfortní zóny. Všichni se ale se situacemi, jimž byli vystaveni, skvěle vypořádali a měli jsme výborné zpětné vazby. Doufáme, že nově nabité poznatky a zkušenosti využijí naši vědci co nejdříve i v praxi. Moc nás také těší, že účastníci měli velký zájem i o pokračování workshopů,“ uzavřela za obě organizátorky Tereza Mašínová.

 logo ukforum

Autor: Tereza Mašínová

Foto: Pavel Pipek, Klára Nechvílová

Článek vyšel v on-line magazínu Univerzity Karlovy Forum.