instagramfacebooktwittergoogle
Nezávislé informace o vědě a výzkumu
instagramfacebooktwittergoogle

Studentský projekt z VUT v Brně uspěl v soutěži závodních formulí

25. 1. 2020
Studentský projekt z VUT v Brně uspěl v soutěži závodních formulí

Devátí na světě, třetí v Evropě a bezkonkurenčně nejlepší v České republice – studentský brněnský tým TU Brno Racing letos opět uspěl na soutěži Formula Student. S modelem Dragon 9 získali studenti VUT na neoficiálním mistrovství světa v soutěži studentských formulí 9. příčku.

fs germany 1600

TU Brno Racing je 9. nejlepším týmem soutěže Formula Student na světě a bronzovým týmem Evropy. Dostat se do první světové desítky se studentům VUT podařilo už podruhé od roku 2010, kdy tým vznikl. Brněnští konstruktéři, kteří mají zázemí na Fakultě strojního inženýrství, patří ke špičce v kategorii spalovacích motorů. Tým TU Brno Racing je největším studentským týmem VUT. Na vývoji a výrobě se podílí každoročně zhruba 40 studentů bakalářského a magisterského studia převážně z Fakulty strojního inženýrství.

Formula Student je soutěží pro mladé inženýry z celého světa. Úkolem týmů je během jednoho roku navrhnout, vyrobit a otestovat monopost formule na závodech série Formula Student. V soutěži se hodnotí inženýrský přístup, přemýšlení nad náklady na výrobu, obchodní schopnosti, spolehlivost, ovladatelnost, výkonnost, bezpečnost vozu. Doplňkově se hodnotí také design vozu.

„Začátek sezóny 2018/2019 nebyl vůbec jednoduchý, velká část týmu z předchozí sezóny dokončila studium a v týmu nezbylo mnoho zkušených členů. Naštěstí se díky silné náborové kampani přihlásilo mnoho schopných nováčků. V průběhu sezóny jsme také bohužel přišli o podporu generálního partnera, přes to se nám ovšem podařilo Dragona 9 včas postavit,“ popsal vedoucí sekce Business Vojtěch Řezáč, který má v týmu na starosti právě komunikaci s partnery.

tu brno racing na zavodech 1600

Formule se stále zlepšují

Za klíčové pro úspěch v loňské sezóně studenti považují mimo jiné to, že měli díky časovému náskoku dost prostoru pro fázi testování. „Postupně jsme zlepšovali spolehlivost nového monopostu. Díky tomu jsme na závodech nemuseli řešit technické závady, ale mohli jsme se soustředit především na podávání nejlepších výkonů. Těch jsme dosahovali nejen na závodní trati, ale také při obhajobě inženýrského návrhu vozu a našich znalostí,“ vysvětlil současný vedoucí týmu Matěj Ecler.

S tím, že se tým podruhé ve své ani ne desetileté historii probojuje mezi deset nejlepších studentských formulí světa, přitom vůbec nepočítali. „Počítali jsme s umístěním v TOP 20, ale skutečný výsledek nás samozřejmě potěšil mnohem víc, především ve srovnání s evropskou konkurencí,“ zhodnotil Ecler. TU Brno Racing tak potvrdil svoji roli nejlepšího českého týmu v kategorii spalovacích motorů.

Vývojem a stavbou devátého modelu formule Dragon strávili studenti VUT více než 32 tisíc hodin. „Základ Dragonu 9 tvoří karbonový monokok, který se používá i v soutěžích Formule 1, s trubkovým rámem v zadní části vozu. Oproti předchozím modelům má Dragon 9 nový koncept podvozku a vylepšenou aerodynamiku. Zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině vůz zvládne za 3,2 sekundy,“ dodal Ecler. Vůz váží necelých 190 kilogramů a pohání ho přeplňovaný jednoválcový motor o objemu 510 kubických centimetrů.

Dosud nejlepším výsledkem brněnských strojařů byla sezóna 2016/2017, kdy s modelem Dragon 7 obsadili celkové páté místo na světě a vůbec poprvé se probojovali mezi TOP 10. V této sezóně v soutěži soupeřilo o vítězství přibližně 500 univerzitních týmů.

 

Autor: Vědavýzkum.cz (JT)

Zdroj: VUT v Brně

Foto: TU Brno Racing