facebooktwittergoogleinstagram

Věda a výzkum

Portál Vědavýzkum.cz - Nezávislé informace o vědě a výzkumu

Ernst & Young - hlavní partner portálu Vědavýzkum.cz

Hlavní partner portálu
facebooktwittergoogleinstagram

První vědecký koronavirový skandál

14. 6. 2020
První vědecký koronavirový skandál

Jeden z nejprestižnějších světových medicínských žurnálů The Lancet se ocitl uprostřed globálního skandálu. Článek, který vyvrací terapeutické účinky hydroxychlorochinu na onemocnění COVID-19, vychází z podezřelých dat s nejasným původem. Časopis nyní začal výzkum znovu prověřovat.

covid

Jedná se pravděpodobně o prozatím největší vědecký skandál, který se objevil v souvislosti s aktuální koronavirovou pandemií. Časopis The Lancet, prestižní medicínský žurnál, stáhnul vědecký článek čtyř autorů (Mandeep R. Mehra, Frank Ruschitzka, Amit N. Patel a Sapan Desai), který vyvracel účinky antimalarik chlorochinu a hydroxychlorochinu při léčbě onemocnění virem COVID-19. Hydroxychlorochin přitom už tak obklopovalo značné množství kontroverze. Léčivý přípravek široce propagoval mimo jiné i americký prezident Donald Trump, přestože je stále ve fázi testování. Trump dokonce tvrdil, že přípravek bere preventivně. Hydroxychlorochin přitom může mít při dlouhodobém užívání bez dozoru lékaře nezanedbatelné negativní dopady na lidské zdraví.

Článek čtyř autorů z 22. 5. 2020, který popírá účinky hydroxychlorochinu, byl i proto světovou senzací a referovali o něm téměř všechna světová média. Článek přitom nejen uváděl, že je hydroxychlorochin neúčinný, ale že dokonce může zvyšovat mortalitu pacientů trpících COVID-19. Článek vycházel z analýzy dat více než 15 000 pacientů, kterým byl chlorochin a hydroxychlorochin podán samotný nebo v kombinaci s některými druhy antibiotik. Ty měly posílit jeho efekt. Kontrolní skupina pak čítala 81 000 pacientů, kterým droga podána nebyla. Autoři na tomto základě vyslovili závěr, že zatímco u kontrolní skupiny byla pravděpodobnost úmrtí 9,3 %, u skupiny, která užívala tato antimalarika, byla úmrtnost téměř 23,8 %.

Reakce na sebe po vydání článku nenechaly dlouho čekat. Světová zdravotnická organizace ale i jednotlivé země (včetně Francie ale i České republiky) omezily nebo pozastavily testování léčivých účinku hydroxychlorochinu. Vědecká komunita ale i nadšení laikové záhy začali na sociálních sítích upozorňovat na nesrovnalosti v datech – mimo jiné na obrovské množství pacientů, detailní demografické údaje i předepsané dávkování. Deník The Guardian poukázal například i na to, že studie uvádí v Austrálii víc mrtvých, než jsou oficiální vládní čísla. Časopis se proto rozhodl prozatím článek stáhnout a provést nezávislou prověrku předložených dat.

Hlavním problémem se zdá být především kvalita dat, která autorům poskytla téměř neznámá společnost Surgisphere. Podle internetových stránek společnosti Surgisphere nespolupracuje s žádnou nemocnicí, ani nemá vědeckou radu. Někteří odborníci také poukázali na to, že je podezřelé, že se obrovské množství dat, kterými společnost disponuje, dosud neobjevilo v žádném recenzovaném odborném článku. Datový analytik ze společnosti Nous Group Peter Ellis upozornil na to, že podle síte LinkedIn společnost zaměstnává pouze pět lidí (přičemž aktuálně je jich ještě méně) a pouze jeden z nich má vědecké nebo zdravotnické vzdělání.

Časopis The Lancet přitom není jediný, který nyní prověřuje data poskytnutá společností Surgisphere. Další prestižní medicinský žurnál, The New England Journal of Medicine (NEJM), ohlásil, že znovu prověří článek, který využíval data od této společnosti. Jednalo se o příspěvek, ve kterém jeho autoři tvrdí, že užívání některých léčiv nezvyšuje riziko úmrtí u pacientů nakažených COVID-19, jak naznačovaly některé jiné výzkumy. „Nedávno se objevilo zásadní znepokojení nad kvalitou informací z této databáze. Požádali jsme proto autory, aby poskytli důkazy, že užívaná data jsou spolehlivá,“ napsal časopis. V reakci na podezřelý článek vznikl také otevřený dopis, který žádá autory, aby zpřístupnili data nezávislé prověrce a ujistili odbornou veřejnost o tom, že data byla získána legální a etickou cestou.

Profesor Chris Chambers z Cardiff University, který je také členem britské UK Reproducibility Network Steering Group, rozhodnutí časopisu stáhnout podezřelý článek schvaluje: „Je správné, že články byly staženy. Toto selhání ovšem vzbuzuje obavy, jakým způsobem vypadají ediční standardy v průběhu recenzního řízení v The Lancet a NEJM – dvou světově nejproslulejších medicínských žurnálech. Pokud by tyto časopisy braly otázku vědecké integrity a reprodukovatelnosti výsledků tak vážně, jak tvrdí, měly by provést interní audit, který jejich postup prověří.“

Přestože Světová zdravotnická organizace znovu rozeběhla klinické testy účinků tohoto léčiva na koronavirus, řada vědců, kteří se právě hydrochlorochinem zabývali, upozorňuje, že škoda už byla napáchána. „Problém je, že to nesmaže všechny škody, které článek způsobil. Celý svět si nyní myslí, že chlorochin a hydrochlorochin jsou jedovaté,“ říká Nicholas White, který působí na Mahidol University v Bangkoku a léčivé účinky tohoto přípravku testuje.

 

Autor: Vědavýzkum.cz (JT)

Zdroj: Science, The Guardian (1, 2), STAT News, Science Media Centre, New York Times, Bloomberg