Inovace jsou považovány za jeden z klíčových zdrojů ekonomického růstu, na jejichž podporu se zaměřuje pestrá škála nástrojů včetně daňových odpočtů. Autoři nicméně upozorňují, že analyzovat efektivitu takových nástrojů je složité, protože dostupných dat o samotných inovátorech a vynálezcích je jen velmi málo. Studie se proto zaměřila na analýzu informací o více než milionu amerických inovátorů a propojila databáze patentových záznamů a daňových záznamů s informacemi o školách v jednotlivých oblastech.
Hlavním zjištěním je, že v určitých sociálních skupinách – mezi ženami a v černošských a hispánských komunitách – a ve vrstvách s nižšími příjmy existuje množství talentovaných dětí, z nichž jen málo má příležitost vytvořit nějaké inovativní řešení, což v důsledku znamená vysokou míru nevyužitého inovačního potenciálu.
Studie tak například ukázala, že děti rodičů z nejvyšších příjmových kategorií mají desetkrát větší pravděpodobnost stát se vynálezcem a inovátorem než děti rodičů s podprůměrným příjmem. Podobně to platí pro dívky a děti z černošských rodin. Pouze 18 % inovátorů ve Spojených státech jsou ženy. Děti z bělošských rodin mají třikrát větší pravděpodobnost, že vytvoří nějakou inovaci, než mají děti z černošských rodin.
Rozdíly ve schopnostech testovaných v dětství vysvětlují jen velmi malou část tohoto rozdílu. S postupujícím věkem se ale rozdíl ve schopnostech na vysvětlení tohoto rozdílu podílí stále víc. Autoři to vysvětlují tím, že děti rodičů z nižších příjmových skupin mají tendenci v průběhu vzdělávání zaostávat za svými vrstevníky z rodin s vyššími příjmy.
Dalším významným zjištěním bylo, že na budoucí inovátory a vynálezce má silný vliv to, kde vyrostli a jakým vzorům byli vystaveni. Například lidé z Minneapolisu, kde je silná zdravotnická infrastruktura, mají výrazně vyšší tendenci přicházet s inovacemi v oblasti zdravotnictví. Podobně to platí i v jednotlivých rodinách. Zajímavou roli hrají také vzory. Například ženy mají výrazně vyšší tendenci vytvářet inovace v těch oblastech, kde jsou ve vědě a technologiích silné ženské vzory už přítomné.
Autoři studie v závěru doporučují, že při přípravě inovačních politik na podporu národní ekonomiky by se měli jejich tvůrci zaměřit právě na otázku vzdělávání a pomoc znevýhodněným dětem. Výsledky ukazují, že pokud by se podařilo dosáhnout stejného podílu vynálezců a inovátorů, jako je mezi bílými muži z vyšších vrstev, i mezi jinými skupinami, počet inovací by se ve Spojených státech mohl zvětšit až čtyřikrát. Autoři proto navrhují posilovat nejrůznější mentoringové programy, stáže, stipendia či další podpůrné projekty. O českém mentorigovém programu pro začínají vědkyně a vědce, které organizuje Národní kontaktní centrum – Gender a věda, si můžete přečíst víc zde.
Shrnutí studie si můžete přečíst zde. Celá studie je pak k nalezení zde.
Autor: Vědavýzkum.cz (JT)
Zdroj: The National Bureau of Economic Research (Bell, Chetty, Jaravel, Petkova, Van Reenen 2017)