Nezávislé informace o vědě a výzkumu

Vydavatelství zablokovalo Číňanům přístup k některým vědeckým článkům

8. 11. 2017

Springer Nature, který publikuje vědecká periodika jako Nature nebo Scientific American, začal blokovat přístup z Číny asi k tisícovce vědeckých článků, které obsahují „politicky citivá“ klíčová slova. Vydavatelství se hájí tím, že musí dodržovat místní zákony.

Springer Nature zablokoval například přístup k článkům v časopise Journal of Chinese Political Science. Vydavatelství se přitom prezentuje jako šampion v otevřeném přístupu k vědeckému výzkumu a sdílení výsledků vědecké práce. V případě Číny ale vydavatelství kompromituje své vlastní zásady, píše list Washington Post.

Podle deníku Financial Times ve vědeckých časopisech není nyní možné nalézt výsledky, které obsahují „politicky citlivá“ slova jako „Taiwan“, „Tibet“ nebo „kulturní revoluce“. Vydavatelství se brání tím, že podobné opatření ovlivní jenom zlomek z vědeckých článků, které Springer Nature nabízí, a že díky tomu zůstane zachován přístup k drtivé většině ostatních vědeckých informací.

Podle Pekingu totiž musí veškeré publikace importované na čínský trh dodržovat čínské zákony. Za to je odpovědný právě zahraniční vydavatel. Obdobný postoj zaujala čínská vláda i v srpnu, kdy Cambridge University Press stáhnul na tři stovky článků a recenzí z časopisu China Quaterly Journal. Po silné vlně protestů ze stran významných akademiků, kteří namítali, že podobné rozhodnutí omezuje akademické svobody, však vydavatelství své rozhodnutí změnilo a přístup obnovilo.

 

Autor: Vědavýzkum.cz (JT)

Zdroj: The Washinton Post, Reuters 

Partneři webu a spolupracující instituce