facebooktwittergoogleinstagram

Věda a výzkum

Portál Vědavýzkum.cz - Nezávislé informace o vědě a výzkumu

IOCB Tech, s.r.o. - hlavní partner portálu Vědavýzkum.cz

Hlavní partner portálu
facebooktwittergoogleinstagram

Vědci nabízejí svou účast ve školní online výuce

2. 4. 2021
Vědci nabízejí svou účast ve školní online výuce

Jednou z možností, jak žákům a studentům zpestřit ne vždy úplně zábavné online vyučování, je pozvat si do hodiny vědce. Nabídky českých výzkumníků už využily desítky učitelů v České republice. První cenné zkušenosti s „vpádem do výuky“ nasbírali například geofyzik Petr Brož nebo popularizátor astronomie Pavel Suchan.

Princip je jednoduchý. Učitelé, kteří projeví zájem o účast vědce či vědkyně na výuce, se na něj nebo na ni obrátí a domluví si termín. Aktivita Vědci do výuky se zrodila „zespoda“, první impulz přišel od mladého vědce a neúnavného popularizátora Petra Brože z Geofyzikálního ústavu AV ČR. Na sociální síti Facebook zveřejnil výzvu, která se následně rozšířila přes oblíbený facebookový profil Akademie věd ČR. Od té doby se mu ozývají učitelé napříč republikou.

2021 03 26 Petr Broz

Facebooková pozvánka aktivity Vědci do výuky na profilu Akademie věd ČR

Děti, ptejte se, na co chcete

„Jsem rád, že můžu do hodin alespoň virtuálně zaskočit a tím pomoci nejenom narušit rutinu výuky, ale i dát možnost studentkám a studentům se zeptat na cokoli, co je k výzkumu Sluneční soustavy zajímá. Je skvělé vidět, kolik dotazů se vždycky objeví a jaký je o tento formát mezi posluchači zájem,“ hodnotí Petr Brož své dosavadní zkušenosti. Školám nabízí povídání například o planetách Sluneční soustavy, o tom, jestli může být život na Marsu nebo jak vypadá sopečná činnost na Venuši.

„Vědecké hodiny“ zcela jistě není třeba se bát. Nejedná se o žádnou nudnou přednášku. Jak Petr Brož, tak druhý z popularizátorů – Pavel Suchan z Astronomického ústavu AV ČR – do výuky vstupují spíše formou otázek a odpovědí. Nechávají děti, ať se samy ptají, co je zajímá, a pak na to odpovídají. Úroveň vždy přizpůsobí dané věkové skupině. „Člověk by řekl, že to bude práce navíc. Ale ona je to naopak odměna. Děti jsou zvídavé, vstup hosta do výuky je baví a setkal jsem se vždy se spoustou otázek. Má to smysl,“ říká k tomu Pavel Suchan.

Fotovoltaika i verše

Aktivita vzbudila zájem nejen u škol, ale také u kolegů vědců z dalších pracovišť Akademie věd ČR. Svou účast na online výuce nabízejí jazykovědci, vědkyně v oblasti psychologie nebo fyzici a fyzikální chemici. Někteří nabízejí možnost ukázat v online hodině pokus, jiní zase upozorňují, že jejich téma je vhodnější spíše pro starší děti, respektive studenty středních škol. S každým z nich je dobré se dopředu domluvit.

2021 03 26 Martin Ledinsky

Projekt Vědci do výuky vznikl podobně spontánně jako loni na jaře Věda na doma. Tehdy v první vlně pandemie nemoci covid-19 začali vědci a vědkyně natáčet online videa s přednáškami nebo povídáním pro děti a studenty. K nim brzy přibyla také videa pokusů na doma a rozhovory ve formě podcastů.

Kontakty na zapojené vědce najdete na webu AV ČR.

 

 

Autorka: Leona Matušková, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR

Facebooková grafika: Petr Cieslar, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR 

Zdroj: Akademie věd ČR