Vytisknout tuto stránku

Kde získat podporu pro začínající startup?

1. 4. 2022
Kde získat podporu pro začínající startup?

Máte zajímavý nápad a chtěli byste jej realizovat skrze start-up? Jihomoravské inovační centrum vám poradí, jak a kde pro svůj start-up získat podporu.

mika baumeister  Y LgXwQEx2c unsplash 1

Jako začínající podnikatel vstupujete na neznámou půdu. Nejste první. Před vámi šla celá řada úspěšných, a ještě mnohem víc neúspěšných podnikatelů. Nemusíte proto znovu vymýšlet kolo. Nechte si poradit, pomoct nebo se nechte popostrčit tím správným směrem od někoho zkušenějšího. Může to být mentor v podobě ostříleného podnikatele nebo andělský investor, který vás vezme pod svá křídla. A možností je ještě víc. Přečtěte si jaké a jak vybrat tu správnou.

Dobře mířená podpora ve správný čas může vašemu projektu významně pomoct. Překonáte kritické období, vyhnete se největším chybám, nastartujete raketový růst v tu správnou chvíli a otevřou se vám zajímavé příležitosti. Je dobré vědět, že tohle nikdo neodpracuje za vás. Ať už jdete do jakéhokoli formátu podpory pro začínající podnikatele, dělejte tak s vědomím, že vás to bude stát čas, energii a možná i něco navíc.

Podobně jako s pojmem startup, není ani u aktivit na jejich podporu nikde přesně dáno, jak se který typ podpory má správně jmenovat nebo jak má vypadat. Popíšu vám tedy obvyklou podobu a formu těch nejtypičtějších, které startupy využívají. Realita u vámi vybraného programu se pak může lišit. Doporučuji tedy důkladně prostudovat jeho podmínky, abyste později předešli nepříjemnému překvapení.

Inkubátor – když potřebujete vypiplat projekt od nápadu

Podnikatelský či startupový inkubátor hledejte ve chvíli, kdy je váš projekt ještě v zárodku. To znamená následující: máte za sebou první průzkum trhu a tušíte, že by o produkt podobného typu mohl být zájem. Zároveň víte, že jste ho teoreticky i schopni doručit. Začínáte do celého projektu dávat výrazněji víc času než jen pár hodin týdně. To, na čem teď potřebujete pracovat, krom samotného produktu, je i postavení rozumného byznys modelu. Nejspíš budete řešit i založení firmy. Od inkubátorů můžete očekávat bezpečné prostředí a radu a podporu, když je potřeba. Hledejte je tam, kde chcete rozjet svoje podnikání.

Jak to funguje?

Inkubátory bývají v případě ČR často veřejně financované instituce (ať už městem, krajem nebo třeba jako součást vysokých škol). Svoji podporu poskytují vybraným podnikatelům, kteří splní základní výběrové parametry. Může jít o typ a vyzrálost projektu, místní příslušnost podnikatele, často posuzují i to, zda je projekt v jejich očích života- a konkurenceschopný. Spolupráce s inkubátorem je většinou časově omezená (6–12 měsíců) a přihlašovat do něj se můžete průběžně.

Co očekávat?

Individuální podporu formou konzultací, semináře a praktické workshopy s podnikatelskou tématikou, networking s ostatními začínajícími podnikateli i s těmi zkušenějšími a místo, kde budete moci pracovat (často ve sdílených prostorách tzv. coworkingu).

Kolik mě to bude stát?

Podpora v rámci inkubátorů bývá často zdarma nebo za relativně nízký poplatek. Jako veřejná podpora ale bývá často v režimu de minimis. Může se tak stát, že i když dostanete služby se 100% slevou, budete muset uhradit DPH. Tato podpora se vám také bude započítávat do celkového objemu veřejné podpory, kterou jako firma budete moci čerpat.

Akcelerátor – když už něco máte a chcete to rozjet

Váš startup už má slušně našlápnuto, první verzi produktu máte v ruce. První zákazníky už máte (nebo velmi brzy budete mít) a teď to chcete pořádně rozjet. Akcelerátory najdete po celém světě a je z čeho si vybírat. Americký YCombinator nebo TechStars odchovali celou řadu startupových jednorožců, vč. AirBnB nebo Dropboxu.

Účast v zahraničním programu pro vás může znamenat dobrou příležitost, jak vstoupit na daný trh nebo se porovnat se startupisty z jiných zemí. Najdete ale i vysoce specializované akcelerátory zaměřené na konkrétní odvětví – např. na zdravotnictví, gastro, novinařinu, módu nebo vinařství. Další skupina akcelerátorů je pak sponzorovaná konkrétním významným hráčem v oboru, který by pro vás mohl být důležitým strategickým partnerem. Svůj akcelerátor mají třeba i Adidas, Google nebo Volkswagen.

Jejich programy bývají obdobné. Jde tak spíš o to, jestli vás zajímají investoři či firmy, na které je akcelerátor napojený, jestli chcete být součástí prestižního a známého programu nebo jestli vás láká spíše network absolventů. V době pandemie přešla řada programů do online verze, některé i dnes nechávají možnost hybridní účasti. Nejvíc ale z programu budete mít, pokud se ho zúčastníte naživo.

Jak to funguje?

Krátký, většinou 3měsíční a velmi intenzivní program. Očekává se, že se svému projektu v tu chvíli budete věnovat na plno a nebudete na to sami. Hlásit se můžete vždy na konkrétní běh. Výběrový proces bývá velmi přísný, hodnotí se potenciál jednotlivých přihlášených projektů i to, jakým způsobem zapadají do zaměření daného programu. Prvotní výběr probíhá na základě přihlášky, následují často osobní rozhovory nebo společný workshop vybrané skupiny přihlášených. V daném běhu pak bývá 10–15 projektů.

Kolik mě to bude stát?

Akcelerátory sází na váš budoucí úspěch. Za účast v programu a malou vstupní investici (jednotky až desítky tisíc Euro), tak formou opce zaplatíte malou částí vaší firmy (3–5 %). Pokud je součástí programu i finanční investice, pak i více. Podmínky bývají pro všechny stejné a neměnné. Setkáte se ale i s programy, které jsou zdarma (ty jsou často bez doprovodného financování) a některé, kde za svoji účast zaplatíte, ale nebudete se muset vzdát podílu ve svojí firmě. I tady platí, že pokud jde o veřejně financovaný program v rámci EU, může jít o podporu v rámci de minimis.

Co očekávat?

Workshopy a semináře, intenzivní mentoring, řadu networkingových příležitostí a na závěr tzv. demoday, kdy se účastníci prezentují před investory a dalšími strategickými partnery. Cílem mnoha programů je připravit vás na získání investice. Proto se velká část programu věnuje této problematice – od vyladění byznys plánu a strategie, až po vycizelování vaší prezentace. Během programu budete mít k dispozici sdílený prostor na práci.

Startupové soutěže – když už máte co ukázat

Projekt pěkně šlape, máte skvělou ideu, jedinečnou technologii, převratný produkt nebo řadu platících zákazníků. Jste tedy ve fázi, kdy se máte čím chlubit, a víc než dlouhodobá podpora by se vám hodilo zviditelnění nebo napojení na zajímavé partnery. V této fázi jděte do startupových soutěží. Ty pořádají po celém světě různé organizace a tzv. „pitch contest“ bývají obvykle součástí programu startup konferencí. Účast nebo výhra vám může přinést řadu výhod – od finančního ocenění, přes možnost prezentovat svůj projekt před publikem složeným z potenciálních investorů, partnerů či zákazníků až po mediální zviditelnění. Abyste měli šanci v konkurenci ostatních zájemců uspět, měli byste si být jistí, že váš projekt skutečně zaujme. A že ho umíte poutavě odprezentovat i v krátkém čase, který na to budete mít.

Jak začít podnikat? Obraťte se na nás!

Stojíte na startu svého podnikání? Pak možná potřebujete někoho, kdo vás začátky podnikání provede. Společně si váš produkt popíšeme od á až do zet – v čem je výjimečný, jaké jsou jeho slabé stránky, pro koho ho vlastně děláte a co vašim klientům přinese. Prozkoumáme spolu trh a připravíme správný business model, aby váš nápad fungoval. Kontaktujte nás.

A navíc tady máme ještě…

Inovační centra sdružují různé typy služeb pro podnikatele (vč. inkubátorů či akceleračních programů). V České republice je najdete téměř v každém kraji (mrkněte třeba na síť Ynovate), a i  v zahraničí je jich celá řada. A patříme mezi ně i my. O inovativní firmy se starají v začátcích i ve fázi, kdy už jsou etablované na trhu a dál rostou. Interní konzultanti i experti, se kterými takováto centra spolupracují, dokážou pomoci s různými aspekty podnikatelského života. Inovační centra jsou většinou financována z veřejných peněz a služby v nich bývají z části nebo plně dotované. Podporu poskytují těm firmám a projektům, které splní jejich vstupní kritéria. Hodnotí se míra inovativnosti, škálovatelnost i ambice pro další růst.

Centra transferu technologií pomáhají rozvíjet podnikatelské nápady studentů a výzkumníků na vysokých školách či vědeckých pracovištích. Starají se ochranu duševního vlastnictví výsledků výzkumu a možnosti jejich využití v komerční praxi. Tzv. univerzitním spinoffům, které vzejdou z univerzitního výzkumu, pomáhají v prvotních fázích vývoje i s převodem duševního vlastnictví z univerzity na nově vznikající firmu.

Technologické parky většinou poskytují vhodné prostory pro inovativní firmy. Krom kanceláří a zasedaček může jít i o specializované prostory určené pro vývoj. V jedné budově či jednom areálu tak mohou sídlit desítky společností, a to s sebou přináší zajímavé možnosti spolupráce. Pronájmy bývají často za standardní tržní ceny.

Coworkingy jsou prostory, kde můžete využít sdílené kanceláře, menší samostatné kanceláře, zasedačky a další zázemí. A snadněji tak navážete kontakt s dalšími startupy a podnikateli. Právě komunitní přístup, který podporuje vzájemnou spolupráci členů, je jedním z nejsilnějších lákadel coworkingových center. Nemalou výhodou je i poměrně nízká cena (oproti pronajímání vlastní kanceláře) a často i bohatý program různých workshopů, seminářů a networkingových akcí.

Odkazy, které se vám mohou hodit

 

Autorka: Hana Šudáková

Zdroj: Jihomoravské inovační centrum


Hana Šudáková

Hanka Šudáková se na JICu dlouhodobě věnuje především začínajícím podnikatelům a jejich rozvoji. Společně se svým týmem provádí podnikavé lidi začátky jejich podnikatelské kariéry. Podílela se na organizaci úspěšného akcelerátoru JIC StarCube a společně s dalšími kolegy připravuje akce pro začínající podnikatele, jako je #mámnápad, #chcipodnikat nebo inspirační #startuji.