Vytisknout tuto stránku

Chatbot Alquist má smysl pro humor a pamatuje si, o čem s vámi hovořil

5. 2. 2019
Chatbot Alquist má smysl pro humor a pamatuje si, o čem s vámi hovořil

V Českém institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) na ČVUT v Praze se minulý týden uskutečnila diskuze s tvůrci „social bota“ Alquista. Ten v letech 2017 a 2018 získal druhé místo v prestižní celosvětové soutěži společnosti Amazon Alexa Prize.

Amazon Alexa Prize je mezinárodní soutěž, kterou každoročně pořádá společnost Amazon. Jejím cílem je posouvání možností konverzační umělé inteligence. Týmy mají za úkol vytvořit tzv. social bota (někdy také „chat bot“), tedy program, který si bude s uživatelem povídat a bude ho bavit po co nejdelší dobu. Cílem je, aby konverzace probíhala co nejpřirozeněji. Social bot Alquist dokázal konverzovat celých 8 minut.

Úspěch dva roky po sobě

Do soutěže se každoročně přihlásí přes 100 týmů z celého světa. Amazon vybere přibližně 10 týmů, které bude dále sponzorovat. Každý z týmů následně vytvoří prototyp svého robota, který Amazon zpřístupní všem uživatelům zařízení, ve kterých je přístupný hlasový asistent Alexa. Ti pak následně ohodnotí, jak se jim konverzace líbila.

Týmy, které jsou vybrány do finále, se volí zčásti právě na základě uživatelských hodnocení. Amazon vybere dva týmy, které měly nejlepší uživatelská hodnocení. Tímto kritériem byl vybrán právě tým pod vedením Jana Šedivého z ČVUT, a tým ze skotské univerzity Heriot-Watt, který se v rámci hodnocení uživatelů umístil na druhé příčce.

Amazon vybírá ještě jeden tým dle svých interních kritérií. V minulém roce to byl tým z University of California v Davisu, jedné z nejprestižnějších veřejných škol v USA. V roce 2017 a 2018 se tým z ČVUT umístil na druhém místě. V roce 2017 nestačil pouze na University of Washington a v minulém roce na již zmíněnou Univerzity of California.

Kladem Alquista je jeho osobnost

Alquist byl mezi uživateli nejúspěšnější díky schopnosti hovořit o různorodých tématech. Jednotlivá témata má uložená ve své databázi, může mezi nimi velmi lehce procházet a tvořit tak přirozené a unikátní konverzace. Alquist má přístup také k množství externích zdrojů informací jako Wikidata, Washington post nebo Twitter. Třetím kladem tohoto chat bota je jeho osobnost a zároveň jeho personalizace. Uživatel je schopen odlišit jej od ostatních botů, kvůli jeho specifickým vlastnostem – má například smysl pro humor, rád zpívá nebo si povídá o filmech. Tím pádem si s ním chtějí povídat i lidé, kteří nejsou příliš technicky zdatní. Alquist si také pamatuje, o čem s ním již uživatel hovořil v minulosti, a je schopen na to při další konverzaci navázat.

S chat botem Alquistem se zatím domluvíte pouze anglicky. Primárně byl totiž stvořen pro americký trh. Jsou ale i snahy o to, aby byl vyvinut chat bot, který by uměl konverzovat i v českém jazyce. To je zatím složitý úkol, protože čeština je jazyk fungující na zcela jiném základu než angličtina a tvůrci musí počítat s více variantami v tvarech slov, které by museli chat bota naučit.

Diskusi pořádalo Národní centrum průmyslu 4.0, které plánuje s podobnými akcemi pokračovat. Již v březnu nabízí možnost setkat se s Tomášem Mikolovem, držitelem ceny Neuron za rok 2018 a předním odborníkem na oblast umělé inteligence pracujícím ve společnosti Facebook. Není bez zajímavosti, že se podílel na skokovém zlepšení aplikace Google překladač.

 

Autor: Vědavýzkum.cz (SA)