Vytisknout tuto stránku

Němečtí vědci nechtějí jen dodávat užitečná fakta

19. 12. 2019
Němečtí vědci nechtějí jen dodávat užitečná fakta

Vědci kritizují nový požadavek německé vlády, aby akademické prostředí dodávalo vědecké informace do veřejných debat, které často nepracují s relevantními fakty. Třináct akademických společností proto sepsalo veřejné prohlášení – nechtějí, aby věda „jen“ dodávala užitečné informace.

karliczek

Minulý měsíc ohlásila německá spolková vláda nová opatření, jejichž cílem je posílit propojení vědců s veřejností. Komunikace vědy se tak má stát „integrální součásti“ rozhodování o tom, jaké projekty budou financovány. Při oznamování nových plánů nicméně Anja Karliczek, spolková ministryně pro vzdělání a výzkum, také prohlásila, že chce dosáhnout „kulturního posunu“. To znamená, že výzkumníci a badatelé budou dodávat odpovědi do veřejné diskuze, která podle jejích slov často postrádá vědecký základ.

Její slova ale mezi některými německými vědci vyvolala kritickou reakci. Třináct vědeckých společností, z nichž většina sdružuje badatele ze sociálních a humanitních věd, ve společném prohlášení uvedlo, že by bylo zásadní chybou redukovat vědu jen na produkci užitečný faktů. A že by zároveň bylo chybou něco podobného slibovat veřejnosti. Vědci mají také obavy, že podobná politika povede k odklonu od témat, která nemají takový ohlas u veřejnosti.

Přestože signatáři nerozporují důležitost znalostí založených na důkazech, zvláště pak v kontextu relevantních politických rozhodnutí, výzkum podle nich také musí produkovat pochybnosti a pokládat nové, komplexní otázky. Podle nich nelze veřejnosti slíbit, že pokud bude společnost následovat vědecky ověřená fakta, vyřeší to všechny problémy.

Paula-Irene Villa, jedna z autorek prohlášení a profesorka na LMU Munich, tak varuje před „naivním entusiazmem“ při zapojování veřejnosti do vědeckého procesu. Podle jejího názoru je hlavním smyslem vědy samotný výzkum – víc není třeba. Přestože je důležité, aby se věda střetávala s veřejností na různých úrovních, legitimita jejích poznatků by podle ní neměla spočívat v tom, zda vědecké poznatky veřejnost dobře chápe či pozitivně přijímá.

Mluvčí německého ministerstva pro výzkum a školství se snažila následně situaci uklidnit, když řekla, že specifická forma a podpora komunikace vědy se bude v jednotlivých grantových schématech lišit a že žádná pevná kvóta v tomto smyslu není plánována. Podle jejích slov jde o podporu inovativních konceptů toho, jak vědci komunikují své poznatky směrem ke společnosti. Plány na komunikaci vědeckých poznatků by se však do budoucna měly stát pevnou součástí německých žádostí o vědecký grant.

 

Autor. Vědavýzkum.cz (JT)

Zdroj: Times Higher Education