Vyhledat

iocb tech

hlavní partner portálu

Nezávislé informace o vědě a výzkumu

Letos má premiéru profesně zaměřený studijní program Inovativní podnikání, který byl otevřen na Provozně ekonomické fakultě České zemědělské univerzity v Praze. Jedná se o unikátní průkopnický obor v Česku. Do prvního ročníku nastoupilo na podzim 34 studentů.

DSC 2226Studijní program vychází z velmi specifického vzdělávacího konceptu Team Academy®, ve finštině Tiimiakatemia®, který vznikl na Univerzitě aplikovaných věd v Jyväskyle v roce 1993. Je rozšířen zejména ve Finsku, ale také v Estonsku, Nizozemí, Velké Británii či ve Švýcarsku. Například ve finském městě Jyväskylä nyní studuje 83 týmových podnikatelů, za 1 rok přečetli dohromady 1660 odborných knih a společný obrat studentských společností činil 2,3 milionu eur.

Tiime akatemia

Slavnostního zahájení se ve čtvrtek 24. 10. 2019 zúčastnil kromě rektora ČZU Petra Skleničky a děkana Provozně ekonomické fakulty Martina Pelikána i velvyslanec Finska v Česku Jukka Pesola. A také zástupci finské společnosti Tiimiakatemia® Global (Partus Ltd), která za celým konceptem stojí.

„Uplatňovaný vzdělávací přístup spojuje svět bussinessu a vzdělávání. Jednou z globálních výzev na všech úrovních vzdělávacího systému je zvyšování motivace studentů. Způsob studia v Team Academy vyvolává ve studentech požadovanou úroveň motivace, zároveň však vyžaduje skutečný zájem o podnikání a touhu ho rozvinout,“ vysvětluje děkan Provozně ekonomické fakulty Martin Pelikán. Také poznamenal, že je to zásadní změna vůči existujícím způsobům výuky na vysokých školách, které většinou starými koncepty a starými postupy připravují mladé lidi pro budoucnost, která však může být zásadně odlišná.

Studenty v Praze v rámci studia čeká založení vlastního podniku, na jehož reálném fungování se následně učí. „Studenti jsou rozděleni do týmů a každý tým má svého kouče. Hlavními principy vzdělávacího přístupu je learning by doing, experiencial learning a team learning,“ uvádí hlavní garant programu Václav Švec. K tomu dodává, že hlavním motivem pro zavedení tohoto programu bylo jeho osobní setkání se studenty ve Finsku před 6 lety. Při rozhovorech s osmnáctiletými studenty měl pocit, že se baví s lidmi, kteří mají za sebou již několik let podnikání a vědí, co chtějí. A toto chtěl zkusit i v Česku.

„Praktické dovednosti získávají studenti praxí ve vlastním podniku, další rozvoj podstupují v rámci vlastní reflexe v průběhu koučování a hlavním zdrojem znalostí je četba. Naši studenti v průběhu tříletého studia přečtou průměrně 60 odborných knih a získají okolo 3 000 hodin odborné praxe,“ vysvětlila Jana Křečková, týmový kouč.

Už nyní mají studenti za sebou řadu zajímavých zkušeností. „Nechodíme na klasické přednášky a cvičení, výuka se odehrává v bloku. Původně vše vypadalo velmi nenáročně, ale cítíme, jak se nároky na nás neustále zvyšují. Vzděláváme se i samostatně formou četby, společně pak týmovým koučováním a následnou realizací projektů,“ říká David Růžička, jeden ze studentů.

Studenti si dle svých slov vybrali tento obor, protože je jiný. A vůbec jim nevadí, že je na České zemědělské univerzitě v Praze. Všem naopak rádi vysvětlí, že oni nejsou ta klasická „zemědělka“ – oni jsou něco jiného. Samozřejmě mohou chodit na jakékoliv přednášky a semináře na fakultě. Občas se někde zastaví, aby se pak rádi vrátili nazpátek ke svému týmu a netradičnímu způsobu výuky. Titul je pro ně narozdíl od většiny ostatních studentů jen bonusem navíc – zajímají je především zkušenosti, kontakty a možnost něco se naučit.

Fotografie ze slavnostího zahájení si můžete prohlédnout níže.

CZU logo

 

Autor: Vědavýzkum.cz (AV)

Zdroj: Tisková zpráva ČZU

Fotografie: Alena Štantejská

  • Autor článku: ne
  • Zdroj: Vědavýzkum.cz