Vyhledat

iocb tech

hlavní partner portálu

Nezávislé informace o vědě a výzkumu

Motivační stipendia, která používá většina českých vysokých škol, ve výsledku motivují jen velmi málo. Tato forma podpory je v podstatě jen pro vyvolené a dosáhne na ni pouze nízké procento studentů. Pro většinu je naopak spíše demotivující, protože dopředu ví, že na stipendium nedosáhnou.

Vyplývá to z čerstvé metaanalýzy Tomáše Lintnera z Národního institutu SYRI, která vyšla v prestižním časopise Educational Research Review.

„Finanční pobídky založené na výkonu zvyšují počet získaných kreditů, mírně zlepšují průměrné známky a výsledky zkoušek. Problém je, že typ pobídek, u kterých je počet příjemců omezen, je podle aktuálních výzkumů přínosný jen pro studenty s nadprůměrným prospěchem. Pro ty, kteří na vysokou přicházejí s horšími známkami už ze střední, mohou být tato stipendia dokonce demotivační. Je to proto, že si nevěří, že na ně dosáhnou. Zároveň neplatí, že finanční pobídky více pomáhají studentům s nižšími příjmy,“ upozornil Tomáš Lintner.

Školy se snaží studenty motivovat k lepším studijním výsledkům. Často ale systém není založený na reálných datech a neexistuje zpětné vyhodnocování jejich účinnosti. Jestli je tedy cílem univerzit motivačními stipendii studenty motivovat, v řadě případů se to míjí účinkem.

„Každý rok české univerzity vynakládají na motivační stipendia miliony korun. Problémem je, že systémy motivačních stipendií nejsou založené na datech, většinou se jejich účinnost nevyhodnocuje, a hlavně – samotní studenti univerzit o nich často ani nevědí,“ řekl Lintner.

Výsledky aktuální analýzy jsou proto významné pro ty, kteří se na univerzitách podílejí na navrhování systémů finančních pobídek pro studenty. „Ze studie vyplývá, že je výhodnější poskytovat pobídky s nižší částkou dosažitelnou pro větší počet studentů než pobídky s vyšší částkou, na které dosáhne jen malá část zájemců,“ uvedl Lintner.

Vědec analyzoval dvě desítky studií ze zahraničí na toto téma, zahrnující celkem 20 286 studentů. Součástí výzkumného vzorku nebyla žádná studie z české vysoké školy, což jen potvrzuje fakt, že v Česku se systematickému vyhodnocování efektivity motivačních stipendií nepřikládá důležitost.


Odkaz na článek: Effects of performance-based financial incentives on higher education students: A meta-analysis using causal evidence – ScienceDirect


 Autor: Tomáš Lintner

Zdroj: SYRI

  • Autor článku: ne
  • Zdroj: SYRI