Vyhledat

iocb tech

hlavní partner portálu

Nezávislé informace o vědě a výzkumu

Na České zemědělské univerzitě v Praze funguje od letošního akademického roku nový profesně orientovaný bakalářský obor s názvem Inovativní podnikání. Studenti v něm nedochází na přednášky a semináře. V týmu se starají o vlastní reálné podnikání a učí se skrze „dialog“. Více o tom prozradil Václav Švec v rozhovoru s Alešem Vlkem z portálu Vědavýzkum.cz.

VLK A ŠVEC

Obvykle je na vysokých školách koncept takový, že máme vyučujícího, ten má svůj předmět, přednáší, studenti ale často nedávají vůbec pozor. Přesto přetrvává pocit, že toto je jediná cesta, jak učit. Angažují se ve vašem studijním programu ostatní vyučující?

Je třeba zdůraznit, že jsme profesně orientovaný program. To znamená, že nezkoušíme znalosti, ale dovednosti. S tím také souvisí způsob zkoušení. Neptáme se na to, co studenti znají, ale na to, co umí, co dokázali ve svém vlastní seberozvoji. Náplň zkoušení záleží na předmětu, například máme předmět o týmových dovednostech, ve kterém mají prokázat, že už nějaký tým vytvořili, vědí, jak na to. Zajímá nás, s jakými překážkami se setkali, jak je vyřešili. Zda dokáží popsat svou týmovou roli a tak dále, na to se pak při zkoušení ptáme.

Jak jste se vypořádali s potřebou změnit myšlení akademiků?

Na Provozně-ekonomické fakultě ČZU jsem se setkal se zvědavostí, nebyla tam bariéra. Samozřejmě jsme slyšeli, že takový způsob výuky není možný. Kdybych já sám tento program neviděl na vlastní oči ve Finsku, tak bych mluvil stejně. Je to tedy jen o tom, někam jet, něco vidět a začít tomu věřit.

Studenti říkali, že mají možnost chodit na jakékoli přednášky v rámci ČZU. Prozradili mi ale také, že této možnosti příliš nevyužívají, protože v pasivním sezení na přednáškách smysl nevidí…

Myslím, že se nám opravdu podařilo oslovit aktivní skupinu studentů, kteří chtějí takový způsob studia.

Co je pro ně největší přidanou hodnotou? Když jsem se na tuto otázku ptal studentů z jiných univerzit, tak nejčastější odpovědí bylo získání znalostí a formální titul. Vaši studenti ale odpovídali jinak. Nejdůležitější je pro ně vytvořit si sociální síť, získat kontakty. Někteří dokonce odpovídali, že titul pro ně není důležitý vůbec.

Studenti nám říkají, že tento způsob výuky je zachránil, protože je škola předtím vůbec nebavila. Neradi chodili na střední školu, část z nich zkoušela i vysokou školu, ale po roce či dvou odešli. Takoví studenti nám říkají, že nebýt našeho oboru, nejspíš by už ani o vysokoškolské vzdělání neměli zájem.

Text je úryvkem z rozhovoru s Václavem Švecem. Celý rozhovor a také starší díly našeho pořadu na Youradio Talk si můžete pustit v playeru níže:

 

 

Zdroj: Youradio

  • Autor článku: ne
  • Zdroj: VědaVýzkum.cz
Kategorie: Youradio Talk