Ve čtvrtek 25. listopadu proběhla pod záštitou Centra pro přenos poznatků a technologií UK online debata na téma Vědci ve světě médií. Diskuze se účastnili novináři Petr Koubský z Deníku N a Filip Rambousek z Českého rozhlasu a také zástupci vědeckého světa Ruth Tachezy z Přírodovědecké fakulty UK a Václav Štětka z Loughborough University.
„Světy vědy a médií jsou diametrálně odlišné. Média vyžadují rychlé, stručné a jednoznačné informace, ze kterých generují jasné zprávy. A takové informace očekávají od svých respondentů. Pokud je nedostávají, tak se je snaží do této podoby natlačit. Média mají v oblibě nekomplikované příběhy, kdy lze hlavní sdělení odvyprávět v několika větách. Naopak svět vědy bývá pomalý, komplikovaný a často poskytuje nejednoznačné a rozporuplné vědecké výsledky. Věda není lineární, často dochází k tomu, že poznatky jsou časem upraveny, či dokonce vyvráceny. Někdy proti sobě stojí několik různých alternativních hypotéz a může trvat i řadu let, než se vědecká obec shodne – pokud k tomu vůbec dojde, v sociálních vědách se často stává, že ke shodě nedojde vůbec,“ řekl v úvodu debaty Václav Štětka, který působí na Loughborough University a ve své vědecké práci se věnuje především vlivu médií na proces politické polarizace ve střední a východní Evropě.
Odlišné tempo i logiku vědy a médií potvrdil i „rozhlasák“ Filip Rambousek, který vyzdvihl, že oproti klasickému dennímu zpravodajství mají v publicistice ten „luxus“, že zpracovávají dvě až tři vědecká témata týdně. Mají tak na každé téma více času a mohou se věnovat i zajímavým tématům, která zatím nebyla tolik medializována.
„Někdy se to, co je skutečně zajímavé, ukáže až v průběhu rozhovoru. Při zpracování se vždy snažím, aby to pro posluchače bylo srozumitelné a zajímavé, a zároveň, aby mi vědci úplně nenadávali, že jsem to zjednodušil příliš. Jako novináři jsme někdy mezi mlýnskými kameny.“
Emoce vs. fakta
„Vědci mívají tendenci k racionálnímu typu argumentace prezentovat holá fakta. Média ale potřebují příběh a emoce. Dobří vědečtí komunikátoři jsou pak ti, kteří svůj příběh dokáží odvyprávět tak, aby publikum svým příběhem zaujali, a to se bez emocí nedá,“ míní Václav Štětka.
Komunikovat výsledky vědecké práce tak, aby byly fakticky správně a nedocházelo ke zkreslením a zároveň měly lidský rozměr a příběh, který zaujme i na té emocionální úrovni, je pro vědce podle viroložky Ruth Tachezy výzva: „Pro mě je od začátku stresující vysvětlovat vědecké výsledky jednoduše pro laickou veřejnost, ale zároveň tak, abych se zcela nediskreditovala před odbornou veřejností – stále o tom přemýšlím a snažím se to zlepšovat.“
Jak rozpoznat experta?
„Za normálních okolností je hledání vědecké pravdy poměrně snadná věc. Ve vědě existuje ‚vědecký mainstream‘ – ustálený převažující názor. My jako novináři pak komunikujeme až ten konečný výsledek, tu většinovou shodu. Za probíhající covidové pandemie, kde věda hraje zásadní roli, ale v přímém přenosu sledujeme, jak vědecký konsenzus vzniká. A pandemie probíhá ‚teprve‘ dva roky, což je na ustálení vědeckého názoru krátká doba. V tuto chvíli poznat, co je ‚správně‘ a ‚špatně‘ je sporné, sám v sobě nemám vyřešeno, jak k tomu správně přistupovat,“ sdílel novinář Petr Koubský, který v letošním roce spolu s Danielem Stachem získal za „dlouhodobou činnost v oblasti popularizace vědy“ prestižní novinářskou Cenu Ferdinanda Peroutky.
„Když jsem před třemi lety nastupoval do Deníku N na pozici vědeckého redaktora, myslel jsem si, že to bude nuda a že to bude klidná práce pro staršího pána před důchodem. V obou směrech jsem se šeredně spletl – není to nuda a je to neskutečná jízda. Vědecká komunikace je z hlediska etiky a novinářské práce neprobádaná stezka a stále má mnoho dilemat, která denně řeším,“ dodal Koubský.
Panelisté se shodli, že kromě odbornosti jsou důležité i lidské kvality, pokora a otevřenost komunikace, připustit, co věda ví a co ještě ne. „Ne každý, kdo má vědecký či lékařský titul, má stejnou kompetenci se k danému tématu vyjadřovat. Média by měla být ve výběru respondentů zodpovědnější, bohužel často vyhrává touha po kontroverzi a zapojení emocí, což zvyšuje čtenost,“ kritizoval Štětka. Na to Petr Koubský oponoval, že novináři mají podávat objektivní informace z ověřených zdrojů, ale nemohou být arbitry vědeckých sporů.
„Vědec se má vyjadřovat na základě vědeckých poznatků a vždy jednoznačně odlišit, zda prezentuje svůj osobní názor nebo fakta,“ řekla Tachezy, která od počátku koronavirové pandemie v médiích často vystupuje. Média si pečlivě vybírá a vždy chce znát dopředu otázky či alespoň okruhy. A považuje za nefér, když pak během rozhovoru zaznívají jiné otázky a témata.
„Zpočátku jsem se vyjadřovala pouze k tématům z mé odbornosti. V poslední době někdy vystupuji i za iniciativu Sníh nebo expertní skupinu MeSES, kdy komunikuji i témata mimo moji přímou odbornost, ale vždy je to po předchozí domluvě a obsah vyjadřuje názory příslušných odborníků.“
Mění se to k lepšímu a o vědu je zájem
„Situaci v zahraničí si často idealizujeme, například média ve Velké Británii jsou velmi polarizovaná, ale ohledně komunikace vědy k veřejnosti se máme co učit. Situace v Česku se v posledních letech dramaticky mění k lepšímu, ale stále jsme o krok či dva pozadu,“ shrnul Václav Štětka, podle kterého chybí výuka na školách. „Měli bychom již na vysokých školách připravovat budoucí vědce, že komunikace poznatků veřejnosti je součástí jejich práce.“ Podle Rambouska by se vědci měli více zapojovat i do společenských diskuzí o problémech současnosti, jako je energetika, klimatická krize a mnoho dalších témat.
Optimismus sdílela Ruth Tachezy, která doufá, že se ze současné situace kolem koronavirové pandemie a související nepřehledné a někdy až dezinformační komunikace vědy v médiích poučíme: „Možná, že vše zlé je pro něco dobré. Odhalili jsme mezery, které máme, jak na straně vědecké komunity, tak i médií, a poučíme se, aby k takovým selháním do budoucna nedocházelo.“
Zájem veřejnosti vyvolala i samotná diskuze: „Na diskuzi se registrovalo téměř dvě stě zájemců, což nás utvrdilo v tom, že toto téma společností rezonuje a je aktuální. Těší nás, že o akci projevili zájem nejen vědci a novináři, ale i PR pracovníci různých vědeckých institucí či dokonce lidé, kteří pracují zcela mimo výše zmíněné obory,“ sdílí první dojmy organizátorky Eliška Koňaříková a Tereza Mašínová. Debata se uskutečnila za pomoci Inovační laboratoře a pod záštitou projektu Hyb4City v Kampusu Hybernská a Centra pro přenos poznatků a technologií Univerzity Karlovy (CPPT).
Organizátorky již teď plánují další aktivity týkající se komunikace vědy: „Na debatu bychom rády navázaly sérií praktických workshopů zaměřených nejen na komunikaci s médii, ale i propagaci vlastního výzkumu. Rády bychom propojily vědce s lidmi z praxe, například novináři nebo pracovníky PR oddělení a dali jim možnost osvojit si znalosti z oblasti komunikace vědy,“ sdílí spolužačky z Biologie na Přírodovědecké fakultě UK, které ale až letos spojilo téma komunikace vědy.
Pusťte si celý záznam z diskuze:
https://www.youtube.com/watch?v=p0k_5nw5uog
Foto: archiv, Kampus Hybernská
Článek vyšel v online magazínu Univerzity Karlovy Forum.
Petr Koubský
Vystudoval chemii a kybernetiku, napsal a přeložil několik knih o IT, učí na VŠE a FF UK. Pracoval postupně jako programátor, pak v Softwarových novinách, byl šéfredaktorem časopisu Inside, ředitelem iCollege a vydavatelem webového magazínu 067. Nyní pracuje v Deníku N, je redaktorem pro vědu a technologie. Za svoji práci v popularizaci vědy obdržel Cenu Ferdinanda Peroutky za rok 2020.
Filip Rambousek
Je rozhlasový novinář a moderátor se zaměřením na vědu, výzkum a životní prostředí. Natočil desítky rozhovorů a reportáží s řadou renomovaných vědců z Česka i ze zahraničí, včetně čtyř laureátů Nobelovy ceny. Příležitostně moderuje panelové diskuze a kulturní akce. Vystudoval Německá a rakouská studia na Univerzitě Karlově v Praze a Nationalism Studies Program na Středoevropské univerzitě v Budapešti a Vídni.
Ruth Tachezy
Vystudovala Přírodovědeckou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, obor molekulární biologie a genetika. Od roku 1998 vede Národní referenční laboratoř pro papillomaviry a polyomaviry. Je členkou iniciativy Sníh a Mezioborové skupiny pro epidemické situace (MeSES). Mimo to přednáší, recenzuje články a publikuje v zahraničních i domácích odborných a populárně naučných časopisech. Často vystupuje v médiích.
Václav Štětka
Vyučuje mediální studia a politickou komunikaci na britské Loughborough University. Během své akademické kariéry působil na Masarykově Univerzitě, University of Oxford a Univerzitě Karlově. Ve svém výzkumu se věnuje především vlivu médií na proces politické polarizace ve střední a východní Evropě. Je členem řady mezinárodních výzkumných projektů a sítí zabývajících se médii a komunikací. V roce 2019 obdržel Cenu Předsedkyně Grantové agentury ČR za vynikající vědecké výsledky.
- Autor článku: ne
- Zdroj: Univerzita Karlova