Vyhledat

iocb tech

hlavní partner portálu

Nezávislé informace o vědě a výzkumu

Ekonomické důsledky krize způsobené koronavirovou pandemií se týkají i vědecko-popularizačních center. Tři ze čtyř největších science learning center v České republice, která ročně navštěvují statisíce žáků a tisíce pedagogů, se kvůli nedostatku návštěvníků dostaly do existenčních potíží.

Ve výukových science centrech v Česku aktuálně chybí peníze na provoz i výplaty. Pokud budou ochranná opatření trvat déle, hrozí, že budou muset zavřít. „Science centra byla vybudována s jasnými záměry. Po vzoru úspěšných zahraničních projektů se stala hlavními popularizátory a komunikátory vědy a vědeckých výstupů směrem k dětem a široké veřejnosti. Nyní hrozí, že investice za 2,6 miliardy může být odsouzena k zániku,“ popisuje situaci Kateřina Chábová, ředitelka České asociace science center. Ročně přivítají centra v Ostravě, Liberci, Plzni a Brně na 1,7 milionu návštěvníků nejen z České republiky, ale i ze zahraničí.

slc1

V liberecké iQLANDII si popovídáte i s humanoidním robotem

Problém spočívá v tom, že na rozdíl od jiných typů institucí, nemají výuková centra jasno, kdy by mohla znovu otevřít. Přestože vláda pro ně zatím žádný jasný termín nestanovila, už teď je zřejmé, že výuková centra přijdou o výdělek za květen i červen, kdy bývají naplněny školními exkurzemi. „Hledáme způsob, jak centra podpořit, třeba přes Technologickou agenturu ČR,“ řekl pro Hospodářské noviny ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. „V prvé řadě by měla mít podporu od krajů,“ tvrdí.

Otazník ale stále visí i nad letními prázdninami. Ty jsou ve výukových centrech taktéž vytíženým obdobím – tentokrát především díky rodinným výletům s dětmi. „Nelze předpokládat, že i po skončení současných opatření, bude návštěvnost center hned stejná. Ten propad bude trvat možná až do září - až znovu začne školní docházka,“ uvedl pro portál Vědavýzkum.cz Lukáš Richter, ředitel VIDA! science centra v Brně.

Finance od státu i z Evropské unie

V oblasti popularizace vědy a výzkumu jsou vědecká výuková centra (nebo také science learning centra) relativně novým fenoménem. Z definice jde o střediska neformálního vzdělávání, kde jsou interaktivní formou představovány nové poznatky z oblasti vědy a technologií. Cílem výukových center přitom je nejen ukázat veřejnosti výsledky vědeckého bádání, ale především inspirovat mladou generaci k zájmu o vědecká a technologická povolání. Prvním průkopníkem v Česku byl iQPARK v Liberci, který funguje od roku 2007.

„Za patnáct let se nám v Liberci podařilo vybudovat science centrum srovnatelné s těmi v západní Evropě, Americe nebo Asii. Dokázali jsme zařadit návštěvu centra, jeho programů nebo Planetária do běžného programu rodin a škol. Lidé mají o vědu větší zájem, což mě těší,“ říká Pavel Coufal, ředitel společnosti iQLANDIA, která od roku 2014 funguje vedle centra iQPARK.

Minulý rok také liberecké centrum ve spolupráci s Technickou univerzitou v Liberci otevřelo iQFABLAB – chytrou dílnu digitálního věku, která je vybavena 3D tiskárnami a je určena především školním skupinám. Kromě libereckého centra fungují v Čechách ještě další, která se podařilo vybudovat i s pomocí prostředků ze strukturálních fondů, zejména Operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace (OP VaVpI) a Regionálních operačních programů.

slc2

Chytrá  zábava čeká návštěvníky i v brněnském VIDA! science centru

Kromě IQLANDIE v Liberci od roku 2008 funguje také Techmania Science Center v Plzni, které návštěvníky láká například i na první 3D Planetárium v Česku. V roce 2012 byl v Ostravě otevřenSvět techniky Ostrava, jehož jednotlivé části se zaměřují jak na průřez historií tradičních technických oborů, tak na prezentaci aktuálních vědních disciplín. V Brně se v roce 2014 otevřelo VIDA! science centrum. Zde návštěvníky čeká na ploše téměř 5000 m² více než 170 interaktivních exponátů. Nejnovějším science centrem je Pevnost poznání v Olomouci.

Všechna zmíněná centra jsou členy České asociace science center a také jsou příjemci dotací pro science learning centra z Operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace (OP VaVpI), který byl Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy administrovalo v programovacím období 2007-2013. Kromě čtyř velkých vědeckých výukových center v Liberci, Ostravě, Brně a Plzni byla z prostředků EU podpořena i návštěvnická centra – mezi nimi například právě olomoucká Pevnost poznání, ale také hvězdárny v Brně, Hradci Králové a Ostravě.

Centra v ohrožení

Aktuální situace na vědecká výuková centra tvrdě dopadá. „Hrozí zánik špičkových pracovišť i léta budovaných týmů odborných pracovníků. V iQLANDIi budeme nuceni propustit až 30 % zaměstnanců,“ uvádí Pavel Coufal, který působí i jako předseda správní rady České asociace science center.

Situace je však u jednotlivých center odlišná. Rozdíl v příjmech představují především prostředky, které na provoz center přidávají jednotlivé kraje. „My máme příjmy ze vstupného něco kolem 40 %. Ostatní centra se pohybují okolo 60 %, přičemž liberecké centrum má podíl příjmů ze vstupného téměř stoprocentní. Díky tomu, že jsme dotování z prostředků města Brna a Jihomoravského kraje, tak jsme na tom lépe. I tak jde ale za poslední tři měsíce o propad v řádové výši pěti až sedmi milionů,“ vysvětluje Lukáš Richter situaci z pohledu brněnského VIDA! science centra.

Problém ovšem nemají jen tuzemská centra – se stejnými potížemi se potýkají vědecká výuková centra i v jiných zemích. Mezinárodní asociace vědeckých a technologických center (Association of Science and Technology Centers) začala mobilizovat své členy, aby sdíleli informace a postupy, jak překlenout těžké období.

Science centra začala žádat o pomoc nejen stát ale i potenciální partnery ze soukromého sektoru. Přispět mohou lidé například tím, že si již nyní koupí vstupenky či permanentky, které využijí po znovuotevření center. „Jsem přesvědčen, že podpora science center a investice do nich jsou nejlevnějšími a nejefektivnějšími způsoby, jak v krátké době zpřístupnit školám i české veřejnosti exponenciálně se rozvíjející technologie,“ dodává Vlastimil Volák, ředitel plzeňské Techmanie.

 

Autor: Vědavýzkum.cz (JT)

Zdroj: Česká asociace science center, Hospodářské noviny, Evaluace popularizace výzkumu a vývoje

 

  • Autor článku: ne
  • Zdroj: Vědavýzkum.cz
Kategorie: Z domova