Své nápady, rady a tipy na konferenci, která se uskuteční zdarma 8. dubna 2024, představí přední odborníci na tuto oblast Václav Maněna, Jan Berki a Pavel Kopřiva. Hovořit se bude především o tom, jak zapojit umělou inteligenci do výuky nebo o dostupné finanční podpoře pro oblast AI. Řečníci se podělí i o inspirativní příklady z praxe a praktické ukázky nástrojů AI, které stojí za to ve výuce vyzkoušet.
Na konferenci Umělá inteligence do škol jsou vítáni učitelé, ředitelé i nadšenci do AI na základních i středních školách. Koná se 8. dubna 2024 od 9:20–15:00 hodin v univerzitní aule TUL. Vstup je zdarma a registrace nutná.
Položili jsme dvěma speakerům pár základních otázek k tématu.
Pavel Kopřiva – konceptuální a sklářský umělec, vedoucí ateliéru Interaktivní média na UJEP a ředitel Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Kamenickém Šenově.
Patří podle Vás umělá inteligence do škol?
Umělá inteligence tady je a bude součástí našeho života, tak do škol jednoznačně patří. Je však nutné kriticky stanovit její využívání.
Nezleniví naše děti a učitelé, když budou v hodinách pouze zadávat příkazy/dotazy AI?
Každá nová technologie vyvolává otázky o zlenivění lidstva, například automatizace výroby také vyvolávala obavy a dnes ji považujeme za standard. To samé bude s umělou inteligencí, která je nástrojem jako ostatní počítačové aplikace. Lidskému mozku vždy bude předurčena úloha kreativně vymýšlet a zadávat příkazy právě umělé inteligenci.
Obejdeme se v budoucnu třeba alespoň v některých předmětech bez fyzicky přítomných pedagogů a pedagožek?
Jistý druh učitelské činnosti bude jistě nahrazen umělou inteligencí, a to se bude týkat i jiných profesí lidské činnosti. Role fyzicky přítomného pedagoga, jako průvodce světem aplikací, dat a umělých světů, bude naopak velmi důležitá a nutná. Komunikace s druhou osobou nebo osobami ve fyzickém světě začne být hodnotou.
Jan Berki – vyučuje informatiku na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické TUL a je poslancem Parlamentu ČR, kde je také členem výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Mezi jeho priority patří mimo jiné rozvíjející se a také udržitelný vzdělávací systém s motivovanými aktérkami a aktéry.
Patří podle Vás umělá inteligence do škol? Nezleniví naše děti a učitelé, když budou v hodinách pouze zadávat příkazy/dotazy AI?
Nevyhneme se tomu. AI je již nyní součástí běžného života, aniž bychom si to někdy uvědomovali. A ta generativní prostě promění některé návyky a strategie učení (se), někde promění i samotný vzdělávací obsah. Měli bychom to vzít jako příležitost, samozřejmě s vědomím rizik.
Obejdeme se v budoucnu třeba alespoň v některých předmětech bez fyzicky přítomných pedagogů a pedagožek?
Je možné, že se obejdeme bez těch, co umí jen generovat texty a testy. O většinu bych se ale neobával.
Třetím z řečníků bude Václav Maněna – středoškolský učitel, lektor, ajťák a youtuber s dlouholetými praktickými zkušenostmi s e-learningem, online vzděláváním a využíváním technologií ve výuce. Poskytuje také webináře, školení a konzultace školám i organizacím, které podporují vzdělávání.
Diskuzi bude moderovat specialistka na nanomateriály a především na jejich využití v medicíně, Forbes 30 pod 30 a členka poradního týmu ministryně pro vědu a výzkum Heleny Langšádlové Markéta Klíčová z Fakulty textilní TUL.
Pořadatelem konference AI do škol je projektový tým EDIH Northeast a ARR – Agentura regionálního rozvoje, spol. s r.o.
Registrujte se zde.
Součástí konference je i doprovodný program. Během něj se představí sady pro školy od firmy Hardwario, a.s., závodní autíčka na vodíkový pohon, unikátní auto z výzkumného ústavu CXI TUL, které nikdy necouvá, a mnoho dalšího. Zájemci se mohou přihlásit i na prohlídku špičkově vybavených laboratoří 3D tisku na Ústavu pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace TUL.
Autor: Radek Pirkl
- Zdroj: Technická univerzita v Liberci
- Zdroj: VědaVýzkum.cz
- Datum od: 8.4.2024
- Datum do: 8.4.2024