Ve dnech 10. až 11. listopadu 2022 pořádá Národní technická knihovna jubilejní 10. ročník mezinárodní konference Knowledge, Research, Education Conference – KRECon. Letošní téma je zaměřené na podporu doktorského vzdělávání prostřednictvím doktorských škol. Záštitu nad konferencí převzalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a České předsednictví v Radě EU.
Konferenci KRECon 2022 pořádá Národní technická knihovna (NTK) v rámci projektu „Národní centrum pro informační podporu výzkumu, vývoje a inovací” (NCIP VaVaI). Cílem je poskytnout platformu pro setkání zahraničních a domácích expertů s dalšími relevantními aktéry VaVaI a otevřít diskusi o budoucím vývoji doktorského vzdělávání nejen v ČR, ale i v Evropě. Reforma doktorského studia je i jednou z priorit MŠMT a podpora udržitelné výzkumné kariéry, vyvážené cirkulace talentů a mezinárodní, mezioborové i mezisektorové mobility napříč Evropou je zase prioritou pro Evropský výzkumný prostor.
Program konference je rozdělen do 4 sekcí:
● #1: Efektivita doktorských škol
● #2: Vědecká kariéra v akademickém prostředí a mimo něj
● #3: Příklady dobré praxe pro doktorské vzdělávání
● Panelová diskuse: Budoucnost doktorského vzdělávání
Early-Career Researchers as ‘Drivers of Innovation in Society’
Jednou z výzev pro začínající výzkumníky je současná situace, kdy jsou pracovní příležitosti v akademické sféře omezené a zároveň roste potřeba přenést jejich znalosti a dovednosti do soukromého a veřejného sektoru. Začínajícím vědcům však často chybí odpovídající dovednosti, což je dáno tím, že doktorské programy se zaměřují především na odborné znalosti a přípravu pro akademickou kariéru, čemuž odpovídá i akademické hodnocení, ne vždy jim ale poskytuje správné průřezové dovednosti pro přechod do jiných odvětví. Jaký je tedy skutečný účel doktorského vzdělávání v dnešní době?
Talentovaní a vysoce vzdělaní lidé mají velmi důležitou roli, budou působit v úspěšných výzkumných a inovačních systémech v celém Evropském výzkumném prostoru, ale i jako správci dat, provozovatelé výzkumných (e-)infrastruktur, zprostředkovatelé výzkumu, zprostředkovatelé znalostí, manažeři a koordinátoři inovací a transferu technologií; tyto role je třeba uznat a podporovat prostřednictvím jejich odborné přípravy a kariérního rozvoje, aby se optimalizovaly pracovní příležitosti. Jak ale vybavit začínající výzkumníky správnými znalostmi, dovednostmi a kompetencemi pro jejich budoucí profesní a osobní rozvoj?
Doktorské školy představují nejmodernější úroveň současného doktorského vzdělávání v Evropě. Jejich cílem je podpořit společnou vizi a snahu o zajištění osobního a profesního růstu doktorandů, socializaci doktorandů ve vědecké komunitě a jejich přípravu na budoucí kariéru. Co vše mohou poskytovat doktorské školy a jaký je vhodný model pro doktorské programy v České republice?
Cílová skupina
- Vedení vysokých škol (rektoři, prorektoři pro vědu a výzkum, děkani, ředitelé / zástupci ředitelů výzkumných ústavů…).
- Tvůrci vysokoškolské a výzkumné politiky odpovědní za VaVaI (MŠMT, RVVI, NAU...).
- Školitelé a garanti doktorských programů.
- Seniorní výzkumníci a výzkumníci na počátku kariéry (doktorandi, postdoci a další juniorní výzkumní pracovníci).
- Zástupci soukromého sektoru.
- Ostatní zájemci zapojení do podpory doktorského vzdělávání.
Součástí konference jsou také workshopy zaměřené na kurzy přenositelných dovedností pro doktorandy v oblasti správy výzkumných dat, na podporu kariérního rozvoje a podnikavosti (např. založení startupu) a dále školení profesionálního rozvoje pro jejich školitele a na podporu etiky a výzkumné integrity, tedy dobré vědecké praxe. Kurzy přenositelných dovedností byly vyvinuty v rámci Evropského projektu DocEnhance a jejich obsah bude volně k dispozici pro vysoké školy k jejich implementaci do stávajících doktorských programů.
Účast na konferenci #KRECon2022 je bezplatná.
Registrace na konferenci a workshopy je možná zde.
Zdroj: Národní technická knihovna
- Zdroj: Národní technická knihovna
- Zdroj: VědaVýzkum.cz
- Datum od: 10.11.2022
- Datum do: 11.11.2022