Stroj poháněný elektřinou by mohl zpřístupnit leteckou přepravu mnohem většímu okruhu lidí. Navíc turistům umožní překonat nejnáročnější část cesty, která je nyní od domu na letiště a poté z letiště do hotelu.
Když 17. prosince roku 1903 poprvé vzlétli bratři Wrightové s letadlem těžším než vzduch, otevřel jejich dvanáctivteřinový a 39 metrů dlouhý let lidstvu novou dimenzi dopravy. Přestože letectví se od té doby stalo klíčovým oborem pro přepravu lidí, a v roce 2017 poprvé přepravilo více než čtyři miliardy cestujících, stále se potýká s některými limity.
Mezi ty hlavní patří jeho omezení na velká letiště, kam se lidé komplikovaně a zdlouhavě dostávají, a odkud po přistání opět musí řešit dopravu do cílové destinace. To značně prodlužuje celkovou dobu, kterou turisté potřebují na cestu „od domu do hotelu“.
Zkušenosti z internetu
Odstranit problém „první a poslední míle“ je jedním z cílů českého projektu bezpilotního letounu, který vyvíjí startup Zuri, za nímž stojí internetový podnikatel Michal Illich. Ten má za sebou několik založených firem, včetně úspěšně vybudovaných a prodaných společností Jyxo a Blog.cz. „Moje zkušenosti jsou převážně ze software projektů, na letectví jsem najal zkušené lidi s mnohaletou praxí,“ vysvětluje Michal Illich, jak skládá expertní skupinu, který se na projektu podílí. Firma formálně vznikla v září 2017, na jaře 2018 pak začalo budování interního týmu.
Co ho motivovalo k tomu, aby se začal věnovat oblasti, která je poměrně vzdálená od jeho původního zaměření? „Všímám si, co ve světě chybí. Třeba právě letecká doprava odkudkoliv kamkoliv. Dnes máme buď letadla, která umí létat jen z letiště na letiště, takže tím strávíte několik hodin navíc, nebo helikoptéry, které jsou neskutečně drahé na provoz. Přitom technologie pokročily natolik, že jsme schopni vyrobit řešení, které obě nevýhody eliminuje,“ popisuje Michal Illich.
V Zuri tak vyvíjejí letoun s kolmým startem a přistáním, takzvaný VTOL. „To nám umožní letět odkudkoliv, pokud tedy budeme mít souhlas majitele pozemku a splníme pár dalších pravidel. Navíc konkrétně Zuri, oproti většině jiných VTOL projektů, jako je třeba eHang nebo Volocopter, má ještě křídla. Ta umožní efektivní horizontální let a tedy i větší dolet,“ porovnává Michal Illich.
Sázka na delší dolet
Právě tato konstrukce by pro český stroj měla být výhodou oproti podobným projektům. „Většina konkurenčních projektů cílí na krátké vzdálenosti do 100 kilometrů. Náš koncept míří na vzdálenosti větší, kde je konkurence menší a je tam podle nás i zajímavější trh. Nejbližší konkurenti mohou být tedy Cora nebo Lilium, ale pokud se předpovědi analytiků vyplní, tak ten trh je natolik obrovský, že ho v brzké době nenaplníme ani spolu s ostatními konkurenty,“ pokračuje Michal Illich. Stroj s osmi vrtulemi poháněných elektromotory by měl čtyři cestující přepravit na vzdálenost až 700 kilometrů za necelé tři hodiny.
Rozjezd projektu je podle něj podobný, jako u ostatních technologických firem. „Procházíme si v zásadě stejnými výzvami jako ostatní startupy: najít kvalifikované lidi, obstarat peníze, ukočírovat externí dodavatele a postupovat rychle v rámci našeho plánu,“ vyjmenovává Michal Illich.
Zákazníky by tak měli být lidé, kteří se chtějí rychle dopravit z místa na místo. „Rádi bychom, aby si Zuri mohl objednat kdokoliv pomocí mobilního telefonu, stejně jako dneska taxík,“ plánuje Michal Illich. Loni na podzim získal startup investici 600 tisíc eur od investiční skupiny Pale Fire Capital. Letos obdržel dalších 200 tisíc euro od českého vyhledávače leteckých spojení Kiwi.com.
Kam aerolinky nelétají
„Díky této investici jsme schopni dále pokračovat v budování týmu a vývoji velkého prototypu, na kterém otestujeme letové vlastnosti tohoto ojedinělého typu letadla. Kiwi.com byla jedinou firmou, kterou jsme pro tuto investici oslovili. Vybrali jsme ji, protože vidíme velký prostor pro spolupráci, Kiwi.com zná perfektně poptávku po letech a díky své popularitě bude v budoucnu schopna přinášet na trh osobní přepravy nová řešení, včetně VTOL letů na střední vzdálenosti,” komentuje investici Michal Illich.
Vyvíjený stroj by totiž mohl pro Kiwi.com značně rozšířit oblast působení. „Budeme schopni doplnit nabídku o středně dlouhé lety v řádu několika set kilometrů, včetně spojení měst, které tradičními aerolinkami propojené nejsou,“ zmiňuje Michal Illich. „Projekt Zuri představuje směr, který vidím jako klíčový v budoucnosti dopravy, a i naše investice je toho důkazem. Segment krátkých leteckých spojení zatím prakticky neexistuje, ačkoliv je to jeden z klíčových článků pro takzvané first a last mile a v kombinaci s globální transportní sítí představuje úplně nové možnosti cestování,” komentuje investici Oliver Dlouhý, spoluzakladatel Kiwi.com.
Obě firmy navíc spojuje snaha změnit obor, který desítky let funguje poměrně konzervativně. I Kiwi.com se stále vnímá jako startup, na trhu působí sedm let. „Vize Zuri je nám extrémně blízká a jsme nadšeni, že můžeme stát u zrodu něčeho takového. Současně věříme, že se staneme jednou z prvních služeb, která tento typ přepravy nabídne, a to v globálním měřítku naší sítě,” doplňuje Oliver Dlouhý.
Pokrytí dalších nákladů na vývoj revolučního stroje ale nebude snadné. Na rozdíl od dalších firem investujících do vývoje leteckých taxíků na elektřinu, jako jsou giganti Airbus nebo Boeing, totiž český startup nemůže pokrývat nákladné investice výnosy z prodejů již existujících produktů. „Stávající seed kolo bylo jednoduché. Se zakladatelem Pale Fire Capital se známe již dlouho a s Kiwi.com máme skvělé synergie, takže ani jedna strana se nepotřebovala dlouho rozmýšlet. Financování dalšího kola bude zřejmě mnohem obtížnější, už jen proto, že budeme hledat o řád větší částku,“ říká Michal Illich.
Budoucnost patří elektřině
V současné době se na vývoji elektrického oktoplánu podílí 12 lidí a několik externistů. Zuri spolupracuje s ČVUT, připravuje měření spolu s Výzkumným a zkušebním leteckým ústavem a několika komerčními partnery.
Při zaměření startupu je zřejmé, že většinu své produkce bude vyvážet. O tom, na které trhy vstoupí nejdříve, budou rozhodovat praktické ohledy. „Hodně bude záležet na certifikaci. Je těžké odhadnout, jak v které části světa bude certifikace trvat. Zřejmě tedy budeme oportunisticky začínat s provozem na těch trzích, kde to vyjde nejlépe,“ zmiňuje Michal Illich. O tom, kam se bude vyvíjet letectví, má ale jasno už nyní. „Víc elektro, víc kolmé starty, víc software,“ usmívá se zakladatel startupu Zuri.
Autor: Dalibor Dostál
Zdroj: BusinessInfo.cz
- Autor článku: ne
- Zdroj: BusinessInfo.cz