Špičkoví odborníci, finanční investice a velké ambice. To vše stojí za nově vzniklým výzkumným centrem s názvem Smart Driving Solutions při katedře řídicí techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze. Vědecký tým by měl nabídnout nová řešení řízení vozidel.
Vědci z katedry řídicí techniky FEL ČVUT se dlouhodobě zaměřují na dosud neprosazený koncept řízení aut zvaný „drive by wire“, při němž řidič neovládá kola či motor vozu přímo, ale prostřednictvím elektronické řídicí jednotky, která má plnou kontrolu nad podvozkem. Jde o podobnou technologickou změnu, kterou již prošel letecký průmysl (tzv. „fly by wire“ systémy jsou u dopravních letadel běžné a u stíhaček nezbytné), v automobilovém průmyslu však na ni kvůli konzervativnímu přístupu automobilek ještě nedošlo.
To se nyní pokusí změnit nové centrum Smart Driving Solutions, v jehož čele stojí Tomáš Haniš, výzkumník se zkušenostmi z firem jako je Porsche Engineering Services a Rolls-Royce.
Vedoucí centra SDS Tomáš Haniš (vepředu), Martin Hromčík (vpravo vzadu) a Michael Šebek (vlevo vzadu)
Vývojáři autonomních aut nerozumějí podvozkům
Motivací pro vznik výzkumného centra byla situace v současném automobilovém průmyslu. Zatímco konstruktéři podvozků postupně přidávají do aut systémy typu ABS, ESP, ASR a další, automobilky z druhé strany investují nemalé peníze do vývoje plně autonomního řízení.
„Všímáme si, že tyto dvě skupiny vývojářů žijí takříkajíc v odlišných světech,“ říká Tomáš Haniš. „Ještě se tu totiž neuskutečnila ta revoluce, na kterou se v automobilovém průmyslu, na rozdíl od letectví, zapomnělo. Než začnete stavět autonomní ‚mozek‘ auta, potřebujete mít plnou elektronickou kontrolu nad jízdní dynamikou vozu a toho dosáhnete právě úplným přechodem na řízení drive by wire. Po 130 letech od vynálezu auta už není důvod, proč by řidič měl stále ovládat kola, brzdy a motor přímo.“
Centrum Smart Driving Solutions
Centrum Smart Driving Solutions sídlí v budově Fakulty elektrotechnické ČVUT na Karlově náměstí a tvoří ho mezinárodní skupina 13 vědeckých pracovníků, kteří se věnují modelování a simulaci, návrhům řídicích systémů a v neposlední řadě experimentální validaci a verifikaci výsledků.
Rozpočet pro rok 2019 počítá s alokací 8,5 milionů Kč určených převážně na personální výdaje, centrum se dále chystá se navazovat partnerství s významnými komerčními partnery v oblasti automobilového a leteckého průmyslu a usilovat o grantovou podporu z veřejných zdrojů ČR a EU.
„Jsem rád, že máme další významné výzkumné téma. Začínáme skromně, ale cíle máme veliké. Jako vždy se snažíme dívat se na problémy úplně jinak než ostatní. Do řízení aut chceme přinést zcela nový přístup založený na našich zkušenostech a úspěších z výzkumu automatického řízení v letectví,“ komentuje Michael Šebek, vedoucí katedry řídicí techniky na Fakultě elektrotechnické ČVUT.
Další informace o projektu najdete na webu projektu Smart Driving Solutions.
Zdroj: ČVUT v Praze
- Autor článku: ne
- Zdroj: ČVUT v Praze