Vyhledat

iocb tech

hlavní partner portálu

Nezávislé informace o vědě a výzkumu

Břeclavská firma Pikto Digital vyrábí strojní zařízení pro ekologicky šetrný potisk látky pomocí digitální pigmentace. Pigmenty se do látky nevážou chemicky, ale mechanicky, což s sebou přináší mnoho nesporných výhod. S týdenním akceleračním programem CzechMatch prezentovali zástupci této mladé firmy svůj produkt v Singapuru a v New Yorku.

pictodigital

Pikto Digital nabízí jako jediný na trhu patentované strojní zařízení, které v setu s pigmentovou tiskárnou zajistí při potisku látky kompletní výrobní proces.

Téměř osm miliard lidí potřebuje dennodenně něco na sebe. Textilní průmysl je jedním z největších a nejrozmanitějších odvětví na světě. Zároveň je ale hned po ropném průmyslu druhým odvětvím, které nejvíce znečišťuje planetu. Kvůli výrobě oblečení se znečistí dvacet procent světové vody. Oblečení dnes navíc vyrábí převážně levná pracovní síla v rozvojových zemích.

Změnit to chce česká firma Pikto Digital. Její patentovaný stroj Maverick má mnoho výhod a je šetrný k životnímu prostředí. Při objemu jednoho milionu metrů čtverečních produkované látky, ze které se vyrobí asi 700 tisíc triček, ušetří 7 tun chemikálií a 65 tisíc litrů vody. K tomu ve srovnání s tradičními strojními zařízeními uspoří asi 70 procent elektrické energie. 

A jak Pikto Digital vlastně vznikl?

Díky inovativnímu nápadu mladého Slováka Františka Balázsyho. Ten už před více než pěti lety předpokládal, že důležitost ekologické výroby bude postupně narůstat i v textilním průmyslu. Zaujala ho technologie digitální pigmentace, která tou dobou byla ještě v plenkách. Pigmenty jsou přírodní barvivo a tím, že se oproti běžně používaným textilním barvám vážou do vláken mechanicky, ušetří při potisku mnoho škodlivin a chemických látek, nespotřebují žádnou vodu a poradí si s jakýmkoli typem látky. Balázsy proto vyvinul chytrý software, který celý stroj Maverick ovládá. Jeho dlouholetý kamarád, Daniel Šulík, vystudovaný mechatronik, pak stroj navrhl a zkonstruoval. Na to už ale potřebovali další finanční prostředky, a tak oslovili skupinu investorů. Těm se nápad zalíbil natolik, že je prakticky okamžitě podpořili.

„Pokud se rozhodnete vyrábět tištěný textil, nestačí vám k tomu pouze tiskárna. V závislosti na zvolené technologii potisku potřebujete několik dalších zařízení,“ říká Lucie Kadlecová, business development manager Pikto Digital, a dodává: „Naše společnost nabízí jako jediná na trhu patentované strojní zařízení, které v setu s pigmentovou tiskárnou zajistí kompletní výrobní proces. Náš stroj zvládne látku naimpregnovat, vysušit, zafixovat barvu a v případě potřeby dokáže provést i její finální úpravu.“

Pomohla i podpora od CzechInvest

V květnu 2019, kdy měla firma Pikto Digital dotaženou technologii a vyrobený prototyp, se rozhodla ukázat světu a proniknout na zahraniční trhy. Zajímala ji především zpětná vazba od potenciálních distributorů, klientů a strategických partnerů. V červnu 2019 se proto zúčastnila akceleračního programu CzechMatch agentury CzechInvest v Singapuru.

Za týden pobytu v jihovýchodní Asii využila firma několik hodin mentoringu, díky kterým získala důležité podněty ke svému rozvoji a strategii podnikání. „Obohacující pro nás byla setkání s lidmi z různých odvětví, především z textilního průmyslu, ke kterým bychom se bez CzechInvestu tak lehce nedostali. Získali jsme od nich zpětnou vazbu a potvrdili nám, že se jedná o dynamickou oblast s velkým tlakem na inovace a respektem k životnímu prostředí,“  říká Vladimír Hičák, obchodní ředitel firmy. 

Pikto Digital buduje svým způsobem nový segment strojních zařízení na poli digitálního potisku látek a zatím nemá konkurenci. Naráží tak často na to, že lidé v tuto technologii nevěří. Aby jim firma dokázala, že látka může mít srovnatelnou kvalitu, i když se vyrobí šetrnějším procesem, nabídla svoji technologii nově vznikající značce Fabrissimo v oblasti textilního průmyslu. „Chceme nabídnout i finální výrobek, potištěnou látku, a potvrdit tak zákazníkovi, že naše technologie funguje. Pomůže nám to zvýšit povědomí o značce a následně vytvářet dlouhodobá partnerství,“ vysvětluje Kadlecová.

pictodigital2

Zástupci týmu Pikto Digital

 

Zdroj: CzechInvest

redakčně upraveno

  • Autor článku: ne
  • Zdroj: CzechInvest