facebooktwittergoogleinstagram

Věda a výzkum

Portál Vědavýzkum.cz - Nezávislé informace o vědě a výzkumu

IOCB Tech, s.r.o. - hlavní partner portálu Vědavýzkum.cz

Hlavní partner portálu
facebooktwittergoogleinstagram

Český startup NenoVision otevírá nový rozměr výzkumu materiálů

30. 9. 2017
Český startup NenoVision otevírá nový rozměr výzkumu materiálů

Výzkum materiálů může přinést další převratné objevy ve zvyšování účinnosti solárních panelů, další kvalitativní skok v oblasti mikročipů a dalších oblastech. Český startup NenoVision se svým revolučním mikroskopem LiteScope poskytl právě v této oblasti vědcům na celém světě převratný nástroj, který jim otevírá další dimenzi pro výzkum.

LiteScope totiž propojuje dvourozměrný obraz z elektronového mikroskopu a trojrozměrný obraz z mikroskopu atomárních sil. „S takovou přesností toto korelativní zobrazení žádné jiné zařízení na světě neumí. Vidět hloubku i členitost miniaturních vzorků je přitom klíčové pro výzkum solárních článků nebo mikročipů,“ vysvětluje přínos komponentu pro elektronové mikroskopy zakladatel NenoVision Jan Neuman.

Firma přitom nemá za sebou ani dvouletou historii. „Firmu NenoVision jsme založili v listopadu 2015, ale práce na samotném projektu NenoVision a mikroskopu LiteScope jsme s kolegy započali asi o rok dříve. V listopadu 2015 se to jenom všechno sešlo a udělali jsme finální rozhodnutí, že pro naše aktivity bude založení firmy tou nejlepší cestou,“ vzpomíná Jan Neuman.

U zrodu NenoVision stáli s kolegy Zdeňkem Nováčkem a Michalem Paverou, se kterými se sešli už v rámci doktorského studia na brněnském Vysokém učení technickém u profesora Tomáše Šikoly. „Oba dva jsou spolu se mnou současně spoluzakladateli a spoluvlastníky firmy. Každý z nás má ve firmě svoji roli a dohromady fungujeme jako NenoVision. Významnou osobou pro nás byl i profesor Šikola, který nám od začátku velmi pomáhá a podporuje nás,“ doplňuje Jan Neuman.

Deset let zkušeností

Zkušenosti s podnikáním měl již z minulosti. „Vždycky mě velmi lákalo a baví mě to dodnes. Již na škole jsme se spolužákem vytvářeli webové stránky a dělali 3D animace a u otce ve firmě jsme vytvořili malý tým webových vývojářů. Významnější podnikatelskou zkušenost mám zejména jako jednatel a vlastník společnosti Optik Instruments, která je distributorem vědeckých zařízení Bruker pro oblast České Republiky, Slovenska, Slovinska a Chorvatska. Tam jsem se hodně naučil, jak podnikání v této oblasti funguje,“ popisuje Jan Neuman.

NenoVision je podle jeho slov ještě o krok dále, protože společnost je přímo výrobcem vlastního produktu a ne jen jeho distributorem. Ve startupu tak mohl Jan Neuman se svými kolegy zúročit zkušenosti z oboru, ve kterém se pohybují více než deset let, ať už na půdě VUT, konkrétně Ústavu fyzikálního inženýrství, nebo ve Středoevropském technologickém institutu CEITEC. NenoVision se zároveň stal historicky první spin-off firmou CEITEC, tedy společností vzniklou ke komerčnímu využití výsledků akademického výzkumu.

„Troufám si říct, že rozumíme technice a potřebám uživatelů. Zařízení, které jsme vyvinuli, na trhu chybělo a v průběhu samotného vývoje jsme se velmi soustředili na to, abychom nabídli řešení, které potřebuje co nejvíce lidí z různých oblastí výzkumu. Bez znalosti prostředí to dělat nelze,“ zdůrazňuje Jan Neuman.

Zařízení LiteScope podle něj rozšiřuje možnosti elektronových mikroskopů. Funguje jako jeho volitelné příslušenství a umožňuje například zobrazovat povrch vzorku v 3D, což elektronový mikroskop neumí.

„Největším přínosem je ale zcela nová technika měření zvaná CPEM, neboli Correlative Probe and Electron microscopy. Jedná se o způsob měření, kdy současně využíváme zobrazování elektronovým mikroskopem a naším mikroskopem LiteScope, což je mikroskop atomárních sil, tak, že výsledné obrazy lze přes sebe přeložit. Tomuto typu zobrazování se říká korelativní, protože se díváte na stejný objekt dvěma či více technikami, což vám umožní podstatně lépe porozumět povrchu studovaného vzorku,“ zmiňuje Jan Neuman hlavní přednost vynálezu.

Čekání na patent

Na tento jedinečný princip měření CPEM si brněnští výzkumníci podali patentovou přihlášku a vše nasvědčuje k tomu, že by v krátké době měli obdržet český patent a následně i další – mezinárodní. „Korelativní zobrazování je opravdu naše silná zbraň a jeden z největších přínosů našeho řešení oproti konkurenci,“ vyzdvihuje Jan Neuman.

Na začátku bylo podle něj nejtěžším rozhodnutím se s kolegy do dopodnikání pustit. „Člověk má cíl nebo sen, ale samozřejmě neumí přesně odhadnout, co to všechno bude znamenat. Musím říct, že nám velmi pomohla podpora Jihomoravského inovačního centra (JIC), které nám hned od začátku radilo se strategií, jak postupně jednotlivé problémy řešit. Jako firma, která chce něco vyrábět a cílí na mezinárodní trhy, toho musíte splňovat poměrně hodně ať již vůči českým úřadům, nebo i směrem ke konkurenci a partnerům. Těch oblastí je velké množství a JIC disponuje skutečně kvalitními odborníky, kteří jsou schopni nám pomoct,“ ocenil Jan Neuman.

Pro zviditelnění startupu byly velmi důležité také soutěže a podobná ocenění. „Hodně nám pomohlo, že jsme jako první získali certifikát Seal of Excellence, který se uděluje v rámci programu HORIZON 2020. Dále jsme získali Zlatou medaili na strojírenském veletrhu v Brně, což nám také výrazně pomohlo dostat se blíže k potenciálním zákazníkům v regionu a ukázat, že jsme schopni nabídnout kvalitní produkt,“ vypočítává Jan Neuman.

Typickým zákazníkem NenoVision jsou univerzity a výzkumná pracoviště v oblasti materiálového výzkumu a nanotechnologií. Výhodou pro brněnský startup je, že technika mikroskopie atomárních sil je u odborné veřejnosti známá a používaná. „Proto když řekneme, že toto zařízení integrujeme do elektronového mikroskopu, tak se často zákazníkům rozsvítí oči a hned pochopí, co by s naším zařízením mohli dělat,“ podotýká Jan Neuman.

Firma již získala svého prvního zákazníka a jedná s celou řadou dalších. U podobného typu produktu totiž uplyne poměrně dlouhá doba od okamžiku, kdy zařízení někoho zaujme, do chvíle, kdy společnost obdrží objednávku. „Zařízení jsme uvedli na trh loni v červnu, ale vývoj stále trvá. Snažíme se nabídnout zařízení a techniku, která umožní výzkumníkům o něco posunout technologický vývoj vpřed,“ pokračuje Jan Neuman.

Dravá konkurence

Na světě přitom existuje asi jen šest firem, které umí integrovat mikroskopii atomárních sil do elektronového mikroskopu. „Jako největší konkurenci beru dravé mladé firmy z Německa a Rakouska, které jsou velmi aktivní v marketingu a prezentaci produktů. Naše zařízení ale nabízí několik zcela unikátních možnosti, které se snažíme patentově chránit a v oblasti korelativního zobrazování myslím konkurenci nemáme. Velkým úkolem je však dostat tuto technologii mezi vědce a udělat z ní nový celosvětový standard,“ plánuje Jan Neuman.

O orientaci společnosti na zahraničí a celosvětový trh svědčí i to, že její webové stránky jsou v angličtině. Postupně si našel distributory pro Evropu a dále snaží hledat distributory pro USA, Kanadu a další země, aby měla silné zastoupení v technologicky vyspělých oblastech, kde očekává nejvyšší poptávku.
Český trh je však pro nás extrémně důležitý, protože je pro nás samozřejmě snazší vysvětlit a prezentovat náš produkt v ČR. Určitě je tam také trochu patriotismu, protože nám spousta lidí fandí a společně s nimi můžeme ukazovat nové aplikace a výsledky. Na vývoji a vylepšování našeho produktu LiteScope spolupracujeme s celou řadou zdejších univerzit a výzkumných institucí,“ vysvětluje Jan Neuman.

Ve firmě nyní působí pět kmenových zaměstnanců a má řadu externích spolupracovníků a dodavatelů. Jak rozšiřuje své aktivity, postupně se rozrůstá. To by mělo trvat i do budoucna, protože obor je velmi perspektivní.

„Vzhledem k tomu, že naše zařízení se využívá v oblasti materiálového výzkumu, nanotechnologie a polovodičového průmyslu, tak budoucnost oboru skýtá mnoho příležitostí. Trendem posledních pěti až deseti let je integrace různých měřících technik tak, abyste byli schopni rychleji a lépe analyzovat povrch v měřítcích nano až mikrometrů,“ zmiňuje Jan Neuman.

„Samozřejmě bude velmi záležet na tom, jak dokážeme veřejnost přesvědčit, že právě náš produkt pomůže posunout možnosti analýzy o něco dále. V současné době na tom velmi usilovně pracujeme a jsme přesvědčení, že máme produkt, který je toho schopný,“ uzavírá.

 

Autor: Dalibor Dostál

Zdroj: BusinessInfo.cz