Vyhledat

iocb tech

hlavní partner portálu

Nezávislé informace o vědě a výzkumu

V období 2016–2018 inovovalo v Česku své produkty nebo podnikové procesy 47 % podniků, ve skupině velkých podniků to bylo 74 %. Inovace firmy nejčastěji provádějí ve vlastní režii.

Mezi nejvíce inovativní odvětví se řadily podniky z odvětví informačních a komunikačních činností, kde inovovalo 65 % z nich. Ve zpracovatelském průmyslu dosáhl podíl inovujících podniků 51 %. Zde byl premiantem v zavádění inovací farmaceutický průmysl (80 %). V automobilovém průmyslu zavedlo inovace 56 % podniků. Častěji inovují velké firmy.

Společnosti se v rámci svých inovačních aktivit více soustředily na inovace podnikových procesů, které v období 2016–2018 zavedlo rovných 40 % podniků. Spadají sem inovace vnitřních procesů, inovace marketingových metod a inovace spojené s organizačními změnami. Nový či podstatně zlepšený výrobek nebo službu na trh uvedlo 27 % podniků.

 

 Nejdůležitější výsledky produktových inovací; 2016–2018

produktove inovace(podíl na celkovém počtu podniků s produktovou inovací) 

 

„V roce 2018 dosáhly tržby firem s produktovou inovací téměř 4,2 bilionu korun. Za inovované výrobky však utržily 1,1 bilionu korun a většina tržeb tak pocházela z prodeje neinovovaných produktů. Pouze v elektronickém průmyslu utržily podniky více za inovované produkty než za neinovovanou produkci, a to v poměru 61 % ku 39 %,“ upozorňuje Václav Sojka z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti Českého statistického úřadu (ČSÚ).

Nejčastějším výsledkem produktových inovací bylo zvýšení kvality stávající produkce, kterou uvedlo jako hlavní výsledek 37 % firem s produktovou inovací. Jen 6 % uvedlo vstup na nové trhy z hlediska poskytovaného sortimentu a 3 % z hlediska geografického.

Podniky vyvíjejí produktové inovace i inovace podnikových procesů převážně ve vlastní režii. „Jen 28 % inovativních firem uvedlo, že na inovacích spolupracuje s jiným subjektem. Nejčastěji jde o spolupráci s jejich dodavateli, u firem pod zahraniční kontrolou pak s podniky v rámci své podnikové skupiny. S vysokými školami, jako v pořadí druhým nejčastějším partnerem, spolupracovalo 11 % inovativních podniků,“ říká Eva Myšková Skarlandtová, vedoucí oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ.

 

Náklady podniků na jejich inovační aktivity (mld. Kč)
náklady podniku

 

Firmy v roce 2018 investovaly do inovačních aktivit 151 mld. Kč, z toho do výzkumu a vývoje, jak vlastního, tak i nakoupeného, to bylo 55 mld. Kč. Pořízení strojů, zařízení, budov a softwaru tvořilo polovinu celkových investic do zavádění inovací.

Největší část celkových výdajů na inovace (71 %) byla vynaložena podniky ve zpracovatelském průmyslu. Zde nejvíce vydaly na inovační aktivity (25 mld. Kč) firmy působící v automobilovém průmyslu. Celkově podniky investovaly do inovací 2,1 % svých tržeb. Nejvyšší podíl (5,3 %) zaznamenaly podniky působící v informačních a komunikačních činnostech.

Významnou roli hraje veřejná podpora inovačních aktivit. V období 2016–2018 využilo některou formu veřejné podpory 28 % inovujících společností. Ze zdrojů EU i z veřejných zdrojů ČR to bylo shodných 17 % inovujících firem. Důležitá je podpora inovačních aktivit ze strany EU zejména pro středně velké podniky.

 

Více informací naleznete na webu ČSÚ zde.

 

Zdroj: ČSÚ

 

  • Autor článku: ne
  • Zdroj: VědaVýzkum.cz