Zástupci skoro dvacítky partnerů v Jihomoravském kraji podepsali memorandum, které má do pěti let zvýšit počet studentů tzv. STEM oborů. Ambicí společného úsilí je získání většího počtu expertů a expertek v oblasti, která odborníky dlouhodobě potřebuje a poptává.
Foto: Václav Koníček
Na VUT, MU a MENDELu studuje v tzv. STEM (science – technology – engineering – mathematics) oborech aktuálně zhruba 25 000 mladých lidí. Cílem memoranda, které podepsali 21. 5. 2024 zástupci velkých soukromých firem, univerzit, města Brna a Jihomoravského kraje, je zvýšit počet uchazečů v těchto oborech k akademickému roku 2028/29 o 30 %.
Memorandum, které má podpořit technické a přírodovědné vzdělávání, vzniklo z iniciativy brněnských technologických společností, univerzit, města, kraje i dalších subjektů. Skoro dvacítka partnerů ho podepsala se závazkem do konce roku 2029. Koordinátorem aktivit, které mají směřovat k větší popularizaci STEM oborů, bude brněnský FabLab. „Díky spolupráci s FabLabem se před pár týdny podařil obrovský mezinárodní úspěch studentům z brněnského a blanenského gymnázia v NASA Space Center v Houstonu. Kromě Brna budeme mít do tří let FabLab i při SŠ polytechnické v Kyjově a věřím, že i klíčové technologické firmy napříč krajem dokážou mladým lidem ukázat, že STEM může být i zábava a hlavně má jasné a praktické využití,“ říká hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich.
Kraj bude v rámci projektu zapojovat hlavně zřizované střední školy, Vzdělávací institut Morava, Jihomoravské centrum pro mezinárodní mobilitu, Moravian Science Centre a SVČ Lužánky Brno. Finančně projekt podpoří 1,5 mil. Kč ročně. Stejnou částku chce nabídnout i město Brno, které bude aktivizovat zřizované základní školy a brněnskou hvězdárnu. „Rozvoj STEM oborů v regionu nám v budoucnu přidá strategickou výhodu. Brno je už teď baštou velkých technologických hráčů a my potřebujeme jít naproti jejich dalšímu úspěchu a vychovávat děti k technickému vzdělání už na základních školách,“ říká primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Prvními kroky v projektu bude vytvoření pracovní skupiny ambasadorů z řad firem, učitelů základních a středních škol a vysokoškolských odborníků. V začátcích bude potřeba také zmapovat už stávající aktivity, které na podporu a popularizaci přírodovědných a technických oborů v regionu jsou. Síťování a propojování bude pak další fází. Inspiraci chce FabLab čerpat i v zahraničí a zaměřovat se tak bude i na podobné projekty, které už mimo území Česka fungují. V rámci studie kariérního rozhodování bude zjišťovat, co a kdo ovlivňuje mladé lidi při volbě budoucího povolání, kam obrací svoji pozornost, kde čerpají informace – a tam pak směřovat i další aktivity projektu.
FabLab bude nadto připravovat komunikační kampaň, která zajistí, že se potřebné informace o jednotlivých akcích, kurzech, seminářích a dalších aktivitách na poli technického vzdělávání dostanou k žákům, studentům a dalším potenciálním uchazečům o STEM obory. „Informační kampaň nebude jen o promu akcí a aktivit, půjde mnohem víc do hloubky. Chceme bořit největší mýty o technickém vzdělávání, které ve společnosti bez jakéhokoli opodstatnění existují. Třeba to, že to nejsou obory pro holky, nebo že vystudovaný technik stojí u padesát let starého stroje v továrně. Opak je přitom pravdou – dnes mluvíme o high tech provozech s moderními technologiemi, mikrotechnologiemi, mluvíme o dobře placených pozicích s velkým potenciálem,“ říká Tomáš Mejzlík, jednatel brněnského FabLabu. Právě kvůli zkušenostem s ženskou částí cílové skupiny se do projektu zapojila taky organizace Czechitas, která by měla nejenom pomáhat mýty bořit, ale taky aktivně předcházet tomu, abychom se s nimi v budoucnu vůbec museli potkávat.
Počet přihlášených na technické obory by díky projektu měl narůst do pěti let o 30 % – patnáctiprocentní nárůst přitom zřejmě zajistí demografická křivka, dalších patnáct by měly přidat aktivity projektu. S vyhodnocením se ale počítá i po deseti letech, kdy se bude sledovat počet absolventů.
Oblast popularizace a podpory technického vzdělávání na VUT
Rektor VUT Ladislav Janíček si toto klíčové téma vytkl do svého volebního programu a již přes dva roky mu univerzita pod jeho vedením věnuje zásadní pozornost. Stalo se také hlavním motivem letošních oslav 125. výročí VUT.
„Rozvinuli jsme především úzkou spolupráci s našimi průmyslovými partnery a s hospodářskými komorami s cílem analyzovat potřeby a profilovat naše studijní programy. Nově jsme založili Průmyslovou radu složenou z předních průmyslových partnerů, která má vedle podpory transferu znalostí mimo jiné spolupracovat a pomáhat identifikovat vzdělávací potřeby, podílet se na evaluaci a dávat podněty k navrhování relevantních studijních programů, které budou odrážet potřeby průmyslové praxe,“ uvádí Janíček a pokračuje: „Před několika měsíci jsme na VUT uspořádali kulatý stůl k tématu podpory technického vzdělávání, který zahajoval premiér Petr Fiala za účasti zástupců průmyslu, rektorů osmi technicky a přírodovědně zaměřených univerzit a konečně nejvyšší reprezentace Ministerstva školství. Před několika týdny jsme pak k tématu vzdělávání a učení hostili na VUT pracovní skupinu evropské sítě technických a výzkumných univerzit CESAER a v říjnu tohoto roku pořádáme na VUT mezinárodní konferenci s cílem sdílet zkušenosti a přístupy k podpoře technického vzdělávání. Zdá se, že právě tato oblast je zásadní výzvou pro všechny země EU, včetně ČR, které svoji konkurenceschopnost chtějí stavět na ekonomice s vysokou přidanou hodnotou, tedy postavené na znalostech a inovacích,“ představuje univerzitní aktivity rektor VUT.
Memorandum a jeho cíle jsou jasným signálem, že Jihomoravský kraj a město Brno chce navázat na uplynulých 15 let, během kterých se díky investicím do rozvoje výzkumné infrastruktury a kampusů podařilo vybudovat špičkové technologické zázemí pro kvalitní univerzitní vzdělávání a konkurenceschopný výzkum. VUT jako čtvrtá největší univerzita a a jedna z nejvýznamnějších technik v zemi vidí v poskytování kvalitního a konkurenceschopného technického vzdělávání svoje zásadní poslání.
„Podpisem memoranda se tak vytváří další linie a platforma spolupráce, od které si slibujeme účinnější prezentaci příležitostí technických a přírodovědných studií pro uchazeče o studium na vysokých školách z řad studentů středních škol, ale i pro žáky základních škol, kterým se tak přiblíží svět moderních technologií, příležitosti a perspektivy pro jejich možný budoucí profesní a kariérní rozvoj. Chceme spolupracovat na průzkumech studijních preferencí a očekávání, ale i vnímaných překážek ze strany mladých, abychom mohli vhodně přizpůsobit komunikaci možností technických studií i navrhovat adekvátní podmínky, obsah i formy studia při plném zachování jejich kvality. Velice si proto vážím této iniciativy Jihomoravského kraje, jmenovitě hejtmana kraje, podpory města Brna a paní primátorky, a hlavně spolupráce s našimi průmyslovými partnery a jejich upřímného zájmu a připravenosti podpořit tuto iniciativu a spolupráci v posílení zájmu o STEM studia na českých univerzitách,“ dodává rektor Janíček.
- Autor článku: ne
- Zdroj: Vysoké učení technické v Brně