Vyhledat

iocb tech

hlavní partner portálu

Nezávislé informace o vědě a výzkumu

O tom, že u nás mohou senioři navštěvovat univerzity třetího věku, asi slyšel každý. Zajímalo nás, jak velký je to fenomén, zda univerzity třetího věku podporuje stát, v jakých tématech si u nás mohou senioři rozšířit obzory a co je motivací vyučujících.

U3V

Již přes tři desetiletí u nás mohou senioři v rámci celoživotního vzdělávání navštěvovat na tuzemských vysokých školách a univerzitách tzv. univerzity třetího věku (U3V). Pionýrem byla univerzita třetího věku na Univerzitě Palackého v Olomouci (UP), která vznikla 23. 10. 1986: „Její vznik je úzce spojen se spoluprací UP s Československou gerontologickou společností a Československým červeným křížem. Proto také obsahové zaměření prvních kurzů U3V bylo cíleno na problematiku zdraví a jeho prevenci,“ udává Klára Tesaříková Čermáková, vedoucí oddělení dalšího vzdělávání a inovací ve výuce UP (reportáž právě z U3V UP si budete moci přečíst v následujících dnech, pozn. red.).

Přednáškové kurzy pro seniory začaly následně nabízet také další české univerzity. Na Univerzitě Karlově (UK) byla U3V otevřena v roce 1987. „Mezi prvními fakultami, které se zaměřily na vzdělávání účastníků programů U3V, byla Lékařská fakulta v Plzni, 1. lékařská fakulta UK, Filozofická fakulta (1988) a Fakulta tělesné výchovy sportu (1989). Postupem času se tento trend rozšířil na další fakulty,“ uvedl bývalý mluvčí Univerzity Karlovy Václav Hájek (článek vznikl před létem, pozn. red.)

Základním posláním U3V je zpřístupnit univerzitní vědomosti a dovednosti osobám v důchodovém věku. Univerzity vnímají U3V jako plnění tzv. třetí role univerzit, kterou je, vedle vzdělání a výzkumu, služba společnosti v širším smyslu. Většina univerzit se shoduje, že vedle umožnění vést v seniorském věku aktivní a plnohodnotný život, plní navíc U3V také roli socializační.

Motivace ke studiu u seniorů spočívá především v radosti ze vzdělávání a ve snaze udržet si duševní svěžest. „Důvodem pro zavedení systematického vzdělávání seniorů byla mimo jiné snaha umožnit lidem vést plnohodnotný a aktivní život i po odchodu z pracovního procesu, upevňovat stávající a získávat nové znalosti a dovednosti, věnovat se svým zájmům a rozvíjet nové sociální vazby,“ shrnuje Svatava Kalná, vedoucí pracoviště Oddělení celoživotního vzdělávání na Masarykově univerzitě (MU). „Ke studiu U3V mne přivedla touha po vědění v oblastech, které mne zajímaly od dětství. Avšak technické vzdělání a celoživotní zaměstnání, jakož i rodina, další povinnosti a zájmy a s tím spojený nedostatek času mi neumožňovaly tuto touhu naplnit. Až univerzita třetího věku je pro to ideálním řešením,“ popisuje svoji motivaci ke studiu na U3V pan Ivo navštěvující přednášky zaměřené na českou historii na UP.

U3V promoce

Promoce

České U3V v mezinárodním kontextu

V současné době nabízí většina českých univerzit možnost vzdělávání pro seniory, a to hlavně díky finanční podpoře od státu. Podle tiskové mluvčí MŠMT Terezy Fojtové letos stát podpoří U3V částkou 25 milionů korun. „Česká republika jakožto jediný stát v Evropě finančně podporuje celoživotní vzdělávání seniorů, a to příspěvkem z fondu Ukazatele F. Tento příspěvek je vyplácen každoročně všem univerzitám třetího věku, které jsou registrovány v Asociaci univerzit třetího věku, a to na základě přepočteného výkonu,“ doplňuje Svatava Kalná.

Asociace univerzit třetího věku (AU3V) byla založena v roce 1993 a momentálně sdružuje 23 členů. Na jejích stránkách stojí, že: „V současnosti je hlavním cílem AU3V zajišťování kvality výuky U3V prostřednictvím kontroly dodržování indikátorů kvality, podpora diverzity a dostupnosti vzdělávání seniorské populace.“ AU3V je již od roku 1993 také členem AIUTA (The International Association of Universities of the Third Age), jejímž cílem je sdružovat U3V po světě, nabízet jim podporu a umožňovat jejich spolupráci napříč státy a kontinenty – v AIUTA jsou totiž nejen evropské univerzity z Francie (kde také vznikla první U3V na univerzitě v Toulouse v roce 1973), Itálie, Slovenska, Španělska nebo Polska, ale také univerzity z Chile, Kanady, Beninu, Saudské Arábie nebo z Thajska. „Aktuálně je prezidentem AU3V zástupce z UK, Pavel Helan, který byl v dubnu 2022 zvolen jako první zástupce z ČR do výkonného výboru AIUTA,“ uvedl Václav Hájek.

Virtuální vzdělávání

Přestože pandemie covidu ovlivnila návštěvnost U3V, nyní se již kurzy těší opět velké oblibě tuzemských seniorů. „Postupně se dostáváme na počty absolventů před rokem 2020. V minulém akademickém roce (2022/2023) absolvovalo U3V na UP 1808 seniorů. Před pandemií jsme mívali ročně přes 2000 absolventů,“ uvádí Klára Tesaříková Čermáková z UP. „Od našich začátků v roce 1990 se počty posluchačů pochopitelně zvedly, např. v roce 2002 to bylo 500, v roce 2022 již 3 000 posluchačů. Bohužel jsme omezeni prostory a kapacitou oddělení, ale snažíme se vyjít vstříc všem zájemcům o vzdělávání na U3V MU,“ doplňuje Svatava Kalná z MU.

Během pandemie se rozšířily i online nástroje, které umožnily nabídnout rozptýlení a vzdělávání i lidem ze vzdálenějších koutů republiky. Například Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU) dlouhodobě nabízí Virtuální U3V: „I vzhledem k zaměření jednoho z oborů studia na regionální rozvoj vyvstala otázka, jak nabídnout univerzitní vzdělávání seniorům, kteří nemohou z různých důvodů dojíždět do univerzitních měst na klasickou prezenční výuku. Proto vznikl koncept tzv. Virtuální univerzity třetího věku, jejímž cílem je umožnit univerzitní vzdělávání seniorům v menších městech a obcích. Hlavním studijním materiálem jsou předem natočené videopřednášky, které jsou dostupné přes internet. Studium je pak kombinací docházky do tzv. konzultačního střediska (knihovna, obecní úřad, klub seniorů, atp.), kde posluchači společně zhlédnou videopřednášku, a samostudia odkudkoliv, kde je k dispozici internetové připojení. V konzultačním středisku pak s organizací studia a komunikací s posluchači pomáhá tzv. tutor. První semestr byl zahájen v akademickém roce 2008/2009 a výuka probíhala v 7 konzultačních střediscích a zúčastnilo se jí přes 200 posluchačů, v uplynulém letním semestru 2023/2024 to bylo již 393 konzultačních středisek (z toho 5 na Slovensku) a přes 8400 posluchačů. V tomto roce jsme zahájili pilotní výuku Virtuální U3V i pro krajany žijící ve Spojených státech amerických,“ popisuje Sylvie Kobzev Kotásková, proděkanka pro studijní a pedagogickou činnost Provozně ekonomické fakulty ČZU, jak zapojit zájemce z daleka, a přesto se nezbavit onoho socializačního potenciálu U3V.

Virtuální U3V nabízí také Ostravská univerzita, v rámci níž mohou senioři studovat kurzy jako Kapitoly ze starověké kultury, Tvorba webových stránek nebo Etické problémy dneška. „Senioři, kteří se chtějí kurzů účastnit, jsou nejdříve proškoleni v základech práce s PC a internetem, a především jsou seznámeni s možnostmi vzdělávání ve virtuální třídě,“ uvádí Ostravská univerzita na svých webových stránkách.

Kurzy zaměřené na moderní technologie táhnou

Obecně se nabídka kurzů U3V na tuzemských univerzitách neustále zvětšuje a snaží se reagovat na problémy, s nimiž se senioři setkávají – v nabídce tak jsou kurzy vzdělávající seniory v práci na počítači nebo přednášky týkající se psychohygieny. Dlouhodobému zájmu se těší programy zaměřené na historii a umění. Například na Janáčkově akademii múzických umění v Brně mohou senioři navštěvovat kurz Rozmanitost inspirací a tvůrčích postupů při vzniku inscenace v divadle, rozhlasu a televizi nebo Barevný svět jazzové hudby.

Délka nabízených přednáškových bloků je od jednosemestrálních až po dvouleté a často jsou jejich součástí různé exkurze. Velká poptávka je také po sportovních nebo jazykových kurzech. UP nabízí dokonce letní kurzy jógy. V nabídce UK nechybí ani vícedenní turistické, cyklistické či lyžařské kurzy.

„Dlouhodobě se velké oblibě těší témata týkající se zdraví, zájem je o kurzy zaměřené na umění, či cestovatelská témata. V návaznosti na neustálý rozvoj informačních technologií se dostává i u seniorů do popředí nikoliv touha umět tyto technologie používat, jako tomu bylo v minulosti, ale především zájem o problematiku bezpečnosti na internetu – pokrýváme tak témata týkající se ochrany před krádeží osobních údajů, prevence před kybernetickými hrozbami, či bezpečné ukládání a zálohování osobních údajů,“ přibližuje nabídku kurzů na MU Svatava Kalná.

Na moderní technologie se zaměřují také na Českém vysokém učení technickém v Praze, které nabízí kurzy jako Ovládáme chytrý mobil bezpečně a s jistotou nebo Současné trendy vědy a moderních technologií. Na Vysokém učení technickém v Brně je zase možnost navštěvovat přednášky s názvem Domácí elektronika – vlastnosti, obsluha, nákup.

Zajímavé kurzy nabízí také Univerzita obrany v Brně. Posluchači zde mohou navštěvovat například přednášky na téma Práce válečného zpravodaje, Od šípového jedu k novičoku nebo Válka na Ukrajině a její historické kořeny.

U3V malba

Dominance seniorek

Přestože je většinou návštěva přednášek v rámci U3V zpoplatněná, jedná se o částky do 1 000 korun za semestr. Vzdělání v seniorském věku je tak na tuzemských univerzitách opravdu přístupné téměř pro každého. Podmínkou pro navštěvování U3V je pobírání důchodu, ať už starobního nebo invalidního a ukončené střední vzdělání s maturitní zkouškou. U3V UK je od roku 2019 rovněž otevřena pro válečné veterány (bez nutnosti doložit SŠ vzdělání).

Rozložení účastníků podle věku a vzdělání sledují na MU, kde jsou polovina studentů-seniorů středoškoláci a polovina vysokoškoláci. Téměř polovinu tvoří lidé ve věku 65–74 let, 20 % ve věku do 64 let a 30 % posluchačů je ve věku 75 a více let. Výjimkou ale nejsou ani devadesátníci, na Virtuální U3V na ČZU měli dokonce účastníka, jemuž bylo 102 let. Tam také platí, že podmínku středoškolského vzdělání při studiu neuplatňují, respektive je děkanem automaticky udělena výjimka.

Na U3V dominují studentky – ženy, a to výrazně. Na většině U3V je žen mezi 85 a 90 %. „Prozatím je stále U3V velmi genderově nevyvážená, z 90 % se našich programů účastní ženy. V posledních letech ale nabízíme více pohybových aktivit, jako je lukostřelba, Tai-chi nebo jóga, přibylo i kurzů se zapojením techniky, jako je kurz digitální fotografie nebo internet bez obav, a počet mužů na U3V se mírně zvýšil. Také procento vysokoškolsky vzdělaných účastníků U3V se v posledních 5 letech docela výrazně zvyšuje,“ přibližuje Klára Tesaříková Čermáková situaci na UP. (Kam se poděli mužští partneři tuzemských aktivních seniorek, jsme zjišťovali během návštěvy jednoho z kurzů – reportáž přineseme v následujících dnech).

Kurzy a přednášky U3V jsou často zakončeny nějakou formou jednoduché zkoušky, jejíž součástí bývá zhodnocení výuky. Po úspěšném absolvování především delších kurzů potom následuje slavnostní ceremoniál podobný promocím. „Na UK je absolventům programu vydáváno osvědčení o absolvování programu, jež je zpravidla předáváno v Karolinu UK v rámci slavnostního zakončení,“ popsal Václav Hájek. Podobná praxe je na všech univerzitách. „Zastávám pravidelně roli promotora u promocí U3V a jako pěvec se příležitostně podílím na hudebním doprovodu těchto obřadů. Atmosféra promocí je veskrze slavnostní, noblesní, obohacující svou srdečností, vděčností absolventů i jejich doprovodu,“ uvádí Vladimír Richter z Katedry hudební výchovy Pedagogické fakulty MU.

Senioři – nejoblíbenější studenti vysokoškolských pedagogů

A jak se na své studenty z řad seniorů dívají vyučující? „Přednášející všeobecně říkají, že senioři jsou těmi nejlepšími studenty, protože mají opravdový zájem, aktivně poslouchají, zapisují si, mají spoustu dotazů, nevyrušují, nekoukají do telefonu a na konci přednášky ještě zatleskají,“ popisuje Svatava Kalná z MU, kde je o práci se seniory tak velký zájem, že nejsou sto využít všechny nabídky na vzdělávací aktivity, kterých se jim od odborníků dostává.

Spokojenost se studenty-seniory potvrzuje již zmíněný Vladimír Richter, který díky zájmu ze strany studentů založil v rámci U3V na MU dokonce Pěvecký klub. „Jako hudebníka mě oslovily pracovnice Oddělení celoživotního vzdělávání s nabídkou lektorovat jednorázový letní pěvecký ateliér. Projekt byl velmi úspěšný a pozitivní ohlas účastníků vedl k myšlence pokračovat nadále. Odtud byl již jen krok k založení Pěveckého klubu U3V MU, který od té doby pracuje pravidelně. Pěvecký nácvik je přiměřeně doplňován informacemi z hudební teorie a historie a aktualitami z hudebního života. Práce klubu směřuje průběžně k veřejným koncertním vystoupením, která se konají např. v adventním období (například hudební doprovod rozsvícení vánočního stromu v areálu Nemocnice u svaté Anny v Brně apod.). Senioři jsou pozorní, koncentrovaní na právě probíhající aktuální činnost, zvídaví, organizačně ukáznění, vděční a přátelští studenti.“

Přístup seniorů popisuje také Petr Sláma z katedry Starého zákona Evangelické teologické fakulty (ETF) UK. „Naši standardní nabídku představuje program ‚Úvod do evangelické teologie‘. Tvoří ho čtyři z celkem osmi jednosemestrálních kurzů, které pokrývají všechny oblasti vědecky pojaté teologie (např. Starý a Nový zákon, systematická teologie, církevní dějiny, etika či filozofie). Studenti-senioři do vzdělávacího procesu vnášejí existenciální zájem a bohatou životní zkušenost. To platí obecně, v případě studia teologie ale hraje roli také to, že někteří z našich studentů byli v období komunismu zapojeni do ilegálního vzdělávání, které probíhalo v církvi, jako byly bytové semináře nebo brigády mládeže, při nichž probíhal vzdělávací – teologický a filozofický, program.“

Také Helena Kohoutková, která na UP vede dva dvousemestrální obory zaměřené na české dějiny v regionálním kontextu, si práci se seniory nemůže vynachválit: „Senioři jsou skvělí posluchači, jsou duševně velmi čilí a plní zájmu a představují široké spektrum povolání – letos jsem měla velmi akčního a zaujatého pana elektrikáře, jsou zde ale také inženýři, lékaři, učitelé. Velký ohlas u nich mají exkurze na historická místa v Olomouci, jichž jsme letos absolvovali osm,“ popisuje svoji pozitivní zkušenost Kohoutková. A ti jí to oplácejí: „Náplň tohoto programu byla pro nás s manželkou přínosná a zajímavá. Výklad lektorky paní Kohoutkové často dokonce působil jako napínavé detektivní příběhy. Musím také pochválit dokonalé spojení prezentací a přednášek s návštěvami výstav a exkurzí, což pro nás bylo velkým přínosem,“ pochvaluje si účastník jejich přednášek, již zmíněný pan Ivo, který se ženou plánuje U3V navštěvovat i nadále.

 

Autorka: Vendula Lužná (Vědavýzkum.cz)

Zdroje: Asociace univerzit třetího věku ČR, International Association of Universities of the Third Age, Univerzita Palackého v Olomouci, Masarykova univerzita, Univerzita Karlova (1, 2), České vysoké učení technické v Praze, Univerzita obrany, Česká zemědělská univerzita, Ostravská univerzita, Vysoké učení technické v Brně, Janáčkova akademie múzických umění


Přečtěte si i navazující reportáž z poslední hodiny výuky U3V na Univerzitě Palackého v Olomouci.

 

  • Autor článku: ne
  • Zdroj: VědaVýzkum.cz
Kategorie: Z domova