Evropský vesmírný průmysl zaostává kvůli poklesu komerční poptávky a nedostatku vojenských výdajů, uvádí nejnovější výroční zpráva průmyslové asociace Eurospace. Zpráva ukazuje, že nedávný růst ve vesmírném sektoru je způsoben aktivitami SpaceX a čínskými programy.
Sektor také zasáhly technické problémy, zejména čtyřleté zpoždění startu rakety Ariane 6. Ta nakonec vzlétla 9. července, čímž obnovila suverénní přístup Evropy do vesmíru.
To by mohlo zvýšit vyhlídky tohoto odvětví. Ale, řekl Olivier Lemaitre, generální tajemník Eurospace: „Neměli bychom strkat hlavy do písku. Ekonomická situace v odvětví se bohužel výrazně zhoršila.“
Zhoršení nastalo v době, kdy komerční vesmírný sektor zažívá boom. Celková hmotnost vynesená do vesmíru, jedno z měřítek aktivity, od roku 2019 výrazně vzrostla, avšak 95 % růstu komerčních vesmírných programů je výsledkem vypouštění satelitů Starlink, které vlastní SpaceX Elona Muska.
Navíc, jak poznamenal Pierre Lionnet, ředitel výzkumu v Eurospace, SpaceX vyrábí všechny své satelity pro sebe. „Co se týče obchodních příležitostí pro stavbu satelitů, poptávka ze strany Starlinku neexistuje." Poptávka po satelitech na geostacionární oběžné dráze, které kdysi tvořily největší segment komerčního trhu, mezitím klesá, protože televizní vysílací společnosti jsou pod tlakem streamovacích služeb.
Eurospace provedl průzkum vesmírných společností působících v Evropě a zjistil, že zatímco příjmy z veřejně financovaných evropských programů rostou, komerční prodeje a exporty od svého vrcholu v roce 2017 klesají.
„Musíme najít nějaká řešení, jak tuto ztrátu kompenzovat, protože neočekáváme, že by tento komerční trh v příštích letech výrazně rostl,“ řekl Lionnet.
Poptávka veřejného sektoru
Veřejně financované subjekty, včetně Evropské vesmírné agentury (ESA), národních vesmírných agentur, Evropské komise a Eumetsatu, mezivládní satelitní agentury, která monitoruje počasí, klima a životní prostředí, nyní představují 70 % trhu pro evropské vesmírné společnosti.
ESA je hlavním zákazníkem, který přispívá 3,7 miliardami eur v ročních výnosech, včetně programů, které na ESA delegovala Evropská komise nebo Eumetsat.
Eurospace poukazuje na to, že celkové příjmy by byly vyšší, nebýt technických a administrativních zpoždění, včetně Ariane 6.
Veřejné výdaje v Evropě však stále zaostávají za ostatními vesmírnými velmocemi. NASA investuje přibližně třikrát více než ESA a poptávka po startech financovaných z veřejných zdrojů zůstává v Evropě relativně nízká.
Po květnovém zasedání Rady EU vyzvali ministři k větším veřejným a soukromým investicím do vesmíru. Timo Pesonen, generální ředitel pro obranný průmysl a vesmír v Evropské komisi, uvedl, že v příštím dlouhodobém rozpočtu EU od roku 2028 musí být „mnohem větší“ vesmírný program.
Vojenské výdaje
Tato nesrovnalost je do značné míry způsobena nízkými investicemi Evropy do vojenských vesmírných aktivit ve srovnání s jinými vesmírnými mocnostmi. Hmotnost vynesená do vesmíru na základě evropských vládních programů v posledním desetiletí, s výjimkou lidských letů do vesmíru, představovala v průměru 12 % civilních programů, ale pouze 2 % vojenských programů.
„Strategické úvahy v počátečních letech evropských vesmírných programů nebyly hlavním faktorem rozvoje vesmírných systémů, a dnes jsou evropské vojenské vesmírné programy stále organizovány na národní úrovni místo na úrovni evropské,“ uvádí zpráva.
Kromě lidských letů do vesmíru představují vojenské programy hlavní příležitosti pro obchodní růst. „Usilují o nejmodernější technologie a existuje řada požadavků, které nejsou kladeny na civilní programy,“ uvedl Lionnet.
Podle zprávy Eurospace čínské vesmírné programy představují 99 % růstu vesmírné aktivity za posledních pět let, co se týče veřejných výdajů, což je důsledkem rostoucí investice do vojenských programů a nedávného závazku k lidským letům do vesmíru a investic do vesmírné stanice Tiangong.
Evropský trh je mezitím omezen absencí programu pro lidské lety do vesmíru. Zatímco USA, Rusko, Čína a brzy i Indie mají možnost vysílat astronauty do vesmíru, Evropa tuto možnost postrádá.
Vedoucí představitelé ESA chtějí tuto situaci změnit. Agentura nedávno oznámila, že německá Exploration Company a italská Thales Alenia Space byly vybrány jako vítězové soutěže o vývoj vozidla pro dopravu nákladu na nízkou oběžnou dráhu Země a zpět. Jednou z podmínek je, že vozidlo musí mít potenciál přepravovat v budoucnu bez významných úprav posádku.
Tato soutěž je součástí širší reformy nákupní politiky ESA, jejímž cílem je podnítit konkurenci. Skutečný test nastane v roce 2025, kdy se členské státy ESA musí dohodnout na dalším tříletém rozpočtu agentury.
Celá zpráva Eurospace je k dispozici firmám účastnícím se průzkumu a vybraným evropským institucím, ale hlavní údaje jsou uvedeny zde.
Autor: Martin Greenacre
Zdroj: Science Business
- Autor článku: ne
- Zdroj: Science Business