Na konferenci, která je za stávající rok ta nejprestižnější, si chcete poslechnout výborného zahraničního kolegu. Jeho práce je nesmírně zajímavá a je důležitá pro to, co děláte vy. Těšíte se na jeho přednášku. A jaké je to zklamání, když místo dechberoucí vědy posloucháte monotónní výstup, přičemž máte co dělat, abyste neusnuli. Pojďme se podívat na to, jak udělat vědecké prezentace lepší.
Mnoho vědců sice stráví nějaký čas nad přípravou prezentace, někteří to ale stále podceňují a dělají pořád dokola stejné chyby. Publikum pak má obtíže, aby se vůbec dokázalo soustředit na to, co řečník přednáší. Pro mnoho lidí, a nejenom vědců, je prezentace nepříjemná součást práce. Prezentování ale nemusí být jenom nutným zlem. Prezentační dovednosti totiž lze zlepšovat dokonce natolik, že prezentování přestane být demotivující. Bohužel v řadě akademických institucí nejsou tyto dovednosti příliš systematicky prohlubovány. Není čas na tom začít pracovat?
Dobrá prezentace uspořádá myšlenky
Někteří akademičtí pracovníci mají pocit, že čas, který věnují takzvaným měkkým dovednostem, jenom brzdí jejich výzkum. Ve skutečnosti jsou ale prezentační dovednosti věcí, kterou by si vědci rozhodně měli osvojit. Mnoho z nich nechce věnovat prezentování svých výsledků před ostatními ze stejného oboru energii, protože si myslí, že posluchači přeci ví, o čem se mluví. Ale i když má vědec spoustu prestižních výstupů v časopisech, pokud je řeč nesrozumitelná, publiku chybí detaily výzkumné práce, aby dobře pochopilo předkládané sdělení.
Vylepšením prezentace, a tedy i její důkladnou přípravou si ujednotíte svoje vlastní myšlenky ohledně výzkumu. Nemyslí se tím rozhodně výpis rovnic nebo dokazování toho, že umíte používat PowerPoint. Navržení dobré prezentace znamená, že musíte uspořádat svoje data a výsledky do témat. Zároveň je to i efektivní způsob, jak posoudit svůj vlastní výzkum jako celek.
Nové nápady, lepší granty, zájem široké veřejnosti
Když dobře zaujmete publikum a předvedete srozumitelnou řeč, můžete vyvolat řadu otázek. A ty vás mohou posunout a přinést nové nápady. Tomuto tvrzení nahrává i zkušenost, že multidisciplinární spolupráce dává lepší odpovědi.
Stejně jako vědecké prezentace, tak i grantové projekty často obsahují příliš mnoho podrobností a nedostatek jasně formulovaných témat. Přitom dobře navržená prezentace pomůže přemýšlet nad vyjádřením výzkumu. Takže při jedné práci můžete zlepšit i druhou, tedy vylepšit strukturu žádosti o grant.
Jak kariéra výzkumného pracovníka postupuje, stává se, že se častěji obrací i na jiné publikum než jenom na to ze svého oboru. Vědci mohou řečnit před vedoucími z akademické obce, běžnými lidmi nebo médii. Zvládnutí efektivní komunikace s vědeckými kolegy je prvním předpokladem pro dosažení dalšího publika.
Špatné prezentační dovednosti jdou vylepšit, jenom to chce čas. Několik užitečných rad pro vylepšení PowerPointové prezentace přinesl zkušený kouč David JD Phillips ve své přednášce na TEDx Talk konferenci. Phillips vychází z toho, že, pracovní paměť, složka krátkodobé paměti, neudrží 90 % informací, které byly řečeny za 30 sekund. Sdílíme jeho šest tipů, které pojmenoval z pohledu kognitivních dovedností a psychologie, aby byla prezentace zajímavá, a proto lépe zapamatovatelná:
- Mějte pouze jedno sdělení na snímek.
- Používejte krátká sdělení a obrázky. Pokud máte snímek plný vět, posluchač si nic neodnese.
- Nejdůležitější část snímku je největší. A pozor, někdy není nejdůležitější nadpis, ale další sdělení. Na největší části snímku vám oči zůstanou přibližně 70 % času.
- Používejte kontrast díky nástrojům, které PowerPoint má. Například vyblednutí textu a následné objevení nové informace.
- Změňte bílé pozadí prezentace na černé. Obrazovka nebude tolik fixovat oči a vám a vašemu projevu to přidá na důrazu.
- Na snímku mějte jenom 6 objektů. Náš mozek je schopný vidět šest objektů, aniž by je počítal, pokud jich je více, musíte počítat. A pochopitelně zapojit více kognitivních procesů.
Dobře připravené snímky jsou ale pouze jednou částí vaší prezentace. Existují ještě dva důležitější faktory, tedy vy a vaše publikum. I k tomu existuje několik rad:
- Přizpůsobte svoji řeč publiku. Vžijte se do něj, abyste mu lépe podali informaci.
- Prezentaci si předem zkoušejte. Předejdete tak tomu, aby lidé sklouzli ke čtení snímků a neposlouchání vaší řeči.
- Ukažte svoje nadšení. Je to asi ten nejtěžší úkol. Komunikujte s publikem, mluvte s touhou a motivací, která inspiruje vaši práci. Je to nakažlivé, a proto je mnohem větší naděje, že vaše sdělení předáte.
Autor: Vědavýzkum.cz (ED)
Zdroj: Nature, Cell Mentor, TEDx Talk
- Autor článku: ne
- Zdroj: Vědavýzkum.cz