Společnost Times Higher Education vyhlásila výsledky nového žebříčku University Impact Ranking 2019, který se zaměřuje na cíle udržitelného rozvoje, jak je definuje Organizace spojených národů. Mezi českými školami se nejlépe umístily Česká zemědělská univerzita v Praze a Univerzita Palackého v Olomouci.
Novému žebříčku vévodí University of Auckland z Nového Zélandu. V první desítce je nejvíce kanadských škol – druhou pozici získala McMaster University a prestižní University of British Columbia, která v posledních letech získává stále lepší pověst. Na sedmém místě se umístila třetí kanadská škola, a to frankofonní University of Montreal. Kanada také získala největší počet nejlepších umístění v celkovém žebříčku University Impact Ranking 2019.
Úspěšné byly také britské a švédské univerzity. Třetí pozici spoluobsadila také University of Manchester a pátou příčku získala prestižní King’s College London. Ze švédských škol se nejlépe umístila University of Gothenburg. Po jedné obsazené příčce v TOP 10 má také Itálie (University of Bologna) a Hongkong (University of Hong Kong).
V celkovém přehledu má z jednotlivých zemí má nejpočetnější zastoupení Japonsko (41 univerzit), Spojené státy americké (31) a Rusko (30 škol). První vydání žebříčku zahrnuje přes 450 univerzit ze 76 zemí světa.
Celkové výsledky žebříčku jsou dostupné zde.
Jak se měří udržitelný rozvoj
Společnost Times Higher Education navrhla metodiku svého žebříčku na základě 17 cílů, které Organizace spojených národů definuje jako cíle udržitelného rozvoje. Autoři žebříčku z nich vybrali 11 cílů, které jsou relevantní pro oblast vysokoškolského vzdělávání – konkrétně pro oblast výzkumu, dosah akademických institucí a podíl na občanském životě ve společnosti.
Mezi vybrané cíle, podle nichž se měří společenský dopad jednotlivých institucí, patří například cíl „Good health and well-being“, který se zaměřuje na výzkum klíčových onemocnění, podporu zdravotníků a podporu zdraví a prevenci mezi studenty i zaměstnanci školy. V něm výrazně uspěla právě novozélandská University of Auckland. K dalším měřeným cílům patří například „Gender equality“, tedy genderová rovnost. I další cíle se zaměřují na podporu vzdělání znevýhodněných skupin.
Kategorie „Sustainable citities and communities“ zohledňuje aktivitu univerzit v oblasti výzkumu udržitelného rozvoje, interní politiku škol směrem k ekologii a trvalé udržitelnosti, ale také správu a podporu lokálního umění a památek. Ochranu před klimatickou změnou či aktivitami na podporu občanské společnosti zohledňuje hned několik dalších kategorií.
Pro umístění v celkovém žebříčku musely zúčastněné univerzity naplnit alespoň čtyři z 11 vybraných oblastí, přičemž cíl s názvem „Partnership for the goals“ musela naplnit každá z nich. Tato kategorie měří spolupráci na podpoře udržitelného rozvoje s dalšími mezinárodními institucemi. Celkové umístění školy pak vzniklo na základě tří nejlepších výsledků.
Olomouc i Suchdol
Společně s Českou zemědělskou univerzitou v Praze nejlepšího výsledku ze zúčastněných tuzemských škol dosáhla Univerzita Palackého v Olomouci. Obě školy se umístily na 101. až 200. pozici. Olomoucká univerzita získala nejlepší hodnocení v oblasti podpory udržitelného života ve městě. Česká zemědělská univerzita získala vynikající hodnocení v kvalitních pracovních podmínkách, která škola nabízí svým zaměstnancům, a v ekonomickém růstu instituce.
Na 301+. pozici pak figurují další dvě české školy – Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. VŠCHT získala dobré hodnocení v cílech genderové rovnosti, VŠB-TUO uspěla v kategorii spolupráce na podpoře udržitelného života ve městě.
Rektor Univerzity Palackého Jaroslav Miller označil umístění v mezinárodním žebříčku THE, který zohledňuje společenskou odpovědnost a důraz na principy udržitelného rozvoje, za jednoznačný úspěch. „Ukazuje, že naše univerzita se stává jedním z globálních průkopníků, kteří vědomě podporují cíle udržitelného vývoje prostřednictvím výuky i výzkumu a hlásí se k principům spolupráce s regionálními partnery a k podpoře řešení problémů současné společnosti. To prokazujeme řadou aktivit. Jednou z nich je například Občanská univerzita, která nabízí zdarma, v rámci dobrovolnické činnosti pedagogů a studentů, vzdělávací i poradenské služby širší veřejnosti," uvedl rektor.
Autor: Vědavýzkum.cz (JT)
Zdroj. THE (1, 2), Univerzita Palackého v Olomouci
- Autor článku: ne
- Zdroj: Vědavýzkum.cz