První setkání neformální skupiny za účasti dalších českých vysokých škol se konalo 12. 4. 2023. Mezi účastníky byli zástupci Univerzity Karlovy, Masarykovy univerzity, Českého vysokého učení technického, Západočeské univerzity v Plzni, Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Národního pedagogického institutu a Smíchovské průmyslové střední školy.
„Vítám konstruktivní diskuzi a vůli formulovat co možná nejlepší společná řešení. Nezastupitelná role prg.ai tkví v propojování klíčových aktérů a nacházení synergií na správných místech. A právě momentální překotný vývoj na poli AI a jeho dopady na samotné pojetí vzdělávání ke spojení sil vybízí. Úvodní setkání vnímám velmi pozitivně a věřím, že první doporučení pro pedagogy, studenty, výzkumníky a vedení škol představíme již brzy,“ uvedl k iniciativě výkonný ředitel prg.ai Lukáš Kačena.
Skupina se shodla, že vzdělávací systém musí být dostatečně flexibilní a zaměřený na rozvoj komplexních znalostí a dovedností. Zapojení digitálních technologií do výuky je nutné a vzdělávací instituce budou nyní spolupracovat, vytvářet a sdílet příklady dobré praxe.
Jak uvedla rektorka Univerzity Karlovy Milena Králíčková, univerzita si uvědomuje potenciál využívání moderních technologií a nástrojů umělé inteligence (AI), jako je ChatGPT a další, zároveň zdůrazňuje potřebu nastavit pro jejich používání mantinely. „Školám, studentům a pedagogům je třeba s využitím generativní umělé inteligence pomoci. Je nutné pochopit, jak se bude práce a studium měnit, jak využít velké jazykové modely a jaká rizika se s jejich užíváním pojí. Měly by být vytvořeny principy a doporučení. Generativní umělá inteligence by měla být vnímána jako příležitost,“ řekla rektorka Milena Králíčková. Zavádění nástrojů AI si do budoucna vyžádá hluboké inovace metod výuky i testování.
Univerzita Karlova zdůrazňuje, že technologie umělé inteligence mohou být užitečné pro studenty, pedagogy i vědecké pracovníky. Potenciál a dopad nástrojů AI bude obrovský a nelze před nimi zavírat oči. Dovednosti spojené s využíváním AI budou na trhu práce přinášet stále větší konkurenční výhodu. Nástroje AI v roli chytrého asistenta mohou výrazně zvýšit produktivitu práce, pomohou automatizovat rutinní úkoly a dovolí soustředit se v práci zejména na její tvůrčí složky.
Nástroje AI mohou být užitečné například pro:
- rozšíření slovní zásoby,
- zlepšení gramatiky a stylu psaní,
- úsporné rešeršování,
- generování inspirace.
„Je třeba zdůraznit, že používání nástrojů AI musí být transparentní. Pokud mají být výsledky generované nástroji AI použity v akademických výstupech studentů, musí tak být v souladu s pokyny daného vyučujícího či vedoucího práce a musí být vždy jasně uvedeno, jakým způsobem byl takový nástroj použit. Pokud jsou generované výsledky použity jako zdroj informací, mělo by být jasně uvedeno, jakým způsobem byly zpracovány a jaké byly použité zdroje. Nástroje AI mají potenciál mnoha přínosů, je ale důležité, aby jejich užití respektovalo akademickou integritu a bylo poctivé,“ zdůraznil prorektor UK pro informační technologie Tomáš Skopal.
Jak ale Tomáš Skopal doplňuje, je třeba mít na paměti rizika spojená s používáním AI:
- nekritické přijímání generovaného obsahu bez kontroly a s tím spojené neporozumění,
- závislost na technologiích AI,
- plagiátorství,
- chyby AI ve formě falešných výsledků a další formy problematického využití.
„Zejména je potřeba zdůraznit,“ dodal prorektor Skopal, „že přejímání výsledků generovaných AI v jejich doslovné, nebo mírně upravené podobě a jejich vydávání za vlastní dílo je považováno za plagiátorství. Pokud budou technologie AI používány s odpovědností a v souladu s etickými zásadami, mohou výrazně přispět ke zlepšení kvality vzdělávání i výzkumu.“ Uvedenými tématy se bude zabývat vytvořená pracovní skupina.
„Je nutné připravit vzdělávací instituce na změnu, kterou generativní umělá inteligence přinese do našeho života. V současnosti se shodujeme na stanovisku, které k umělé inteligenci nedávno zveřejnila Masarykova univerzita. Je to skvělý start. Nyní budeme pracovat ve větší míře detailu na doporučeních pro pedagogy, studenty, výzkumníky i vedení škol jako takových,“ předestřel další postup nové pracovní skupiny pro AI jeden z jejích členů, člen kolegia rektorky UK David Hurný.
Zdroj: Univerzita Karlova