facebooktwittergoogleinstagram

Věda a výzkum

Portál Vědavýzkum.cz - Nezávislé informace o vědě a výzkumu

Ernst & Young - hlavní partner portálu Vědavýzkum.cz

Hlavní partner portálu
facebooktwittergoogleinstagram

Australské a novozélandské univerzity lídry v oblasti udržitelného rozvoje

27. 4. 2020
Australské a novozélandské univerzity lídry v oblasti udržitelného rozvoje

Společnost Times Higher Education zveřejnila žebříček THE Impact Rankings 2020, který srovnává světové univerzity podle toho, jak se jim daří plnit cíle udržitelného rozvoje definované Organizací spojených národů. Letošnímu ročníku vévodí australské a novozélandské univerzity. Umístilo se i pět českých vysokých škol.

Podle výsledků nového univerzitního žebříčku THE Impact Rankings 2020, který hodnotí školy podle toho, jak jsou úspěšné v naplňování cílů udržitelného rozvoje, patří letos v tomto směru k nejlepším vysoké školy z Austrálie a Nového Zélandu. Žebříček vychází tento rok teprve podruhé (na výsledky z minulého roku se můžete podívat zde), aktuální ročník však zahrnuje o téměř tři stovky škol z celého světa více než ten loňský.

sdgun

I metodologie je letos mírně odlišná. Autoři žebříčku do hodnocení na rozdíl od minulého roku zařadili všech 17 udržitelných cílů, jak je formuluje Organizace spojených národů. Univerzity, které se hodnocení chtěly zúčastnit, pak musely povinně odeslat data v oblasti udržitelného cíle zaměřeného na partnerství veřejného, soukromého a občanského sektoru (SG17) a data alespoň ve třech dalších cílech udržitelného rozvoje. Žebříček pak zprůměroval hodnocení ve čtyřech kategoriích (ve třech cílech a v povinné kategorii zaměřené na partnerství), v nichž jednotlivé školy obdržely nejvíce bodů. Školy byly hodnoceny například v oblasti „Sustainable citities and communities“, v níž se zohledňovala aktivita v oblasti výzkumu udržitelného rozvoje, interní politika škol směrem k ekologii a trvalé udržitelnosti, ale také správa a podpora lokálního umění a památek. K dalším hodnoceným kategoriím patřily boj proti změně klimatu, zmírňování sociálních nerovností či rozvoj míru, spravedlnosti a stabilních společenských institucí.

Na prvním místě se stejně jako minulý rok umístila novozélandská University of Auckland. Hned tři další místa získaly australské školy: University of Sydney, Western Sydney University a La Trobe University. Na pátém místě se umístil jediný zástupce ze Spojených států amerických a to Arizona State University (Tempe). Z evropských zástupců se na šestém místě umístila italská University of Bologna a britské University of Manchester a King’s College London, které získaly získat osmou respektive devátou příčku.

V minulém roce nejvíce pozic v první desítce obsadily kanadské školy – letos je ovšem kompletně vystřídaly australské univerzity. S třemi školami na předních pozicích a RMIT University na desátém místě získala Austrálie celkem čtyři místa v první desítce. Z Kanady se v top 10 umístila pouze University of British Columbia na sedmém místě.

Vynikající výsledky australských (a novozélandských škol) přitom určitě nejsou náhoda. Sedmnáct tamějších rektorů ostatně podepsalo memorandum, ve kterém se zavázaly, že jejich univerzity budou naplňovat cíle udržitelného rozvoje. John Thwaites, ředitel Sustainable Development Institute na prestižní australské Monash University, tvrdí, že jejich úspěch spočívá i v tom, že řada z těchto škol pochopila, že musí navázat kvalitní vztahy s univerzitami v rozvojových zemích globálního jihu: „Máme mnoho mezinárodních studentů, ale žijeme také v rozvinuté zemi, která je obklopená rozvíjejícími se sousedy. Úspěch našich zemí stejně jako našich univerzit je tak úzce spojen s udržitelným rozvojem našich partnerů v Asii a Pacifiku“ říká.

Česko reprezentuje pět vysokých škol

Přestože se českých škol letos objevilo v žebříčku více než minulý rok, celkově si pohoršily. Česká zemědělská univerzita v Praze, která se v roce 2019 umístila na 101. až 200. příčce, se letos ocitla na 201. - 300. místě. Nejvíce bodů přitom získala v kategorii „Decent work and economic growth“, která zahrnuje ekonomický výzkum stejně jako podmínky, které škola poskytuje jako zaměstnavatel. „Ukazuje to, že ČZU se celospolečenskými tématy dlouhodobě zabývá a řešení takzvaných real-world problems jí není cizí. Je vidět, že jako univerzita naplňujeme i naší třetí roli a nabízíme řešení k problémům současnosti,“ uvedl rektor ČZU Petr Sklenička. „Vytvářet lepší prostředí pro naše zaměstnance a studenty a přinášet inovativní řešení environmentálních problémů, zlepšovat celkovou kvalitu života a snižovat naší ekologickou stopu, to je jen pár z mnoha aktivit, jak se snaží naše univerzita reagovat na výzvy, s nimiž je konfrontována,“ dodává první prorektor ČZU Michal Lošťák.

Univerzita Palackého v Olomouci, která v minulém roce taktéž obdržela 101. až 200. místo, si letod pohoršila až na 401. - 600. příčku. Nejlepší skóre získala v kategorii „Good health and well-being“, ve které se hodnotí univerzitní výzkum klíčových onemocnění ale také péče univerzity o zdraví svých studentů a zaměstnanců. Na stejné příčce se letos umístila také Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava, která nejvíce bodů získala v oblasti výzkumu udržitelných zdrojů energie, šetrného nakládání se zdroji a prezentace ekologických zdrojů energie veřejnosti. Na příčce 601.+ se nakonec umístily ještě Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Západočeská univerzita v Plzni.

 

Autor: Vědavýzkum.cz (JT)

Zdroj: Times Higher Education, ČZU v Praze