Ve dnech 7. a 8. listopadu 2019 probíhá v Národní technické knihovně v Praze další ročník konference KRECON - Knowledge Research Education Conference, tentokrát na téma otevřeného přístupu k vědeckým informacím. Přímý přenos můžete sledovat zde opět v pátek od 9 hodin.
Letošní konference je věnována jednomu z hlavních témat současné vědecké komunikace, otázce otevřeného přístupu k vědeckým informacím - Open Access (OA). OA je nyní společnou vizí světové akademické komunity, výzkumných rad a poskytovatelů finanční podpory. Letos v dubnu schválila vláda ČR Akční plán pro implementaci Národní strategie otevřeného přístupu ČR k vědeckým informacím na období 2017–2020, čeští vědci tak budou ve velmi blízké budoucnosti publikovat v režimu OA.
V průběhu čtvrtečního programu budou zahraniční hosté sdílet zkušenosti a hovořit o výhodách a nevýhodách různých scénářů implementace režimu OA. S úvodní přednáškou vystoupí David Sweeney z Research England, jeden z hlavních protagonistů iniciativy cOAlition S. Z perspektivy vědců se na problematiku otevřeného publikování zaměří biolog a chemik Peter H. Seeberger, vystoupí také bývalý prezident organizace Eurodoc zastupující doktorandy a mladé výzkumné pracovníky Gareth O'Neill, který momentálně působí jako expert na problematiku otevřeného přístupu nizozemské vlády a Evropské komise. Diskusí provede výkonný ředitel CEITEC Markus Dettenhofer.
V pátek se konference zaměří na stav open-access v České republice a možnosti jeho realizace. Vystoupí ředitel Národní technické knihovny Martin Svoboda, předsedkyně Eurodocu Eva Hnátková, náměstek pro řízení sekce vysokého školství, vědy a výzkumu Pavel Doleček a místopředseda RVVI Petr Dvořák.
V závěrečné panelové diskusi budou pozvaní hosté debatovat o tom, co znamená implementace OA pro jednotlivé aktéry, jaké jsou jeho výhody, nevýhody a možné obtíže při jeho implementaci. Pátečním programem provází Aleš Vlk z našeho portálu.
Více informací o programu najdete na webu konference.
Celou akci můžete sledovat i v pátek od 9 do 12 hodin živě:
- Zdroj: Vědavýzkum.cz
- Zdroj: VědaVýzkum.cz