Vyhledat

iocb tech

hlavní partner portálu

Nezávislé informace o vědě a výzkumu

Unikátní software, který dokáže odhalit místa častých vážných dopravních nehod na českých silnicích, vyvinuli vědci z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity. Aplikace významně pomůže hlavně dopravním policistům.

20230503MUNIaplikace

Najít si křižovatku nebo obec ze svého blízkého okolí a prozkoumat, jaká je v místě nejčastější příčina dopravních nehod. I toto umožňuje nový software, který vyvinuli vědci Michal Kvasnička a Štěpán Mikula z Ekonomicko-správní fakulty MU ve spolupráci s kolegy z Univerzity Karlovy. Aplikace tak významně pomůže hlavně dopravním policistům identifikovat problematické úseky na českých silnicích.

Na vývoji vlastní aplikace pracoval vědecký tým v rámci projektu TA ČR celkem tři roky. „Následně jsme vyvinuli pro potřeby Služby dopravní policie ČR software, který bude pomáhat identifikovat nebezpečná místa v dopravní síti. Tedy místa, kde se často stávají nebezpečné dopravní nehody. Software navíc umí zohlednit závažnost každé nehody a v případě potřeby i její příčiny. V tom je jeho zásadní výhoda,“ přiblížil hlavní autor aplikace Michal Kvasnička, odborný asistent Katedry ekonomie ESF.

Hledání rizikových míst, kde se často stávají dopravní nehody, se přitom navenek může zdát jako nepříliš složitá úloha. Na internetu je dostupných hned několik map dopravních nehod, na kterých jsou místa s vysokým počtem dopravních nehod viditelná. „Při hlubším zamyšlení ale rychle zjistíte, že jen vyobrazení map s nehodami ke spolehlivé identifikaci rizikových míst nestačí. Hlavním a intuitivním důvodem je, že není nehoda jako nehoda. Drtivá většina z nich se obejde bez újmy na zdraví a také bez zásadních škod na majetku. Prostým pohledem na počty dopravních nehod by tak člověk typicky jako nejrizikovější místa vybral parkoviště před obchodními centry. Takový výsledek by ale pro policii asi neměl velký význam,“ naznačil Michal Kvasnička.

Software ESF a UK jde totiž o krok dál a umožňuje Policii ČR lépe využít bohatá data, která získávají při běžném šetření dopravních nehod. „Software vlastně prochází celou silniční síť ČR a pro každý jednotlivý kousek silnice dlouhý pouhé jednotky metrů stanovuje rizikovost založenou nejen na přítomnosti nehod v daném úseku a jeho okolí, ale i na jejich závažnosti. Vychází z analýzy kompletní sítě českých silnic a dokáže zobrazit statistiky dopravních nehod pro každý vybraný okres,“ vysvětlil Kvasnička.

Nová aplikace současně ukazuje potenciálně problematická místa nejen na rovných úsecích silnic, ale i na křižovatkách ve městech. „Provoz ve městě je sice charakterizovaný nižšími rychlostmi, ale zato velkým množstvím křižovatek, které právě bývají velmi častým místem dopravních nehod. Náš software navíc dovede ve městech ukázat i místa, kde se něco opravuje. Správný analytik je poté schopný podle kontextu zjistit, jestli jde o dočasnou věc třeba kvůli nějaké objížďce či rekonstrukci silnice, nebo zda jde o trvale rizikovou křižovatku,“ objasnil Michal Kvasnička.

Smyslem práce vědeckého týmu přitom nebylo nahradit policejní analytiky nebo dopravní inženýry s jejich letitými zkušenostmi. „Naším cílem bylo jim poskytnout nový a unikátní pohled na ohromné množství dat, která již mají k dispozici. Jistou analogií může být sensor fusion z letectví. Podobně jako pilot má i policejní analytik k dispozici velké množství dílčích dat. Náš software mu pomáhá uvidět v nich to důležité – v našem případě potenciálně riziková místa na silniční síti. Aplikace tedy funguje především jako podpůrný nástroj pro rozhodování,“ uvedl Michal Kvasnička.

Zjednodušenou verzi nové aplikace najdou zájemci na webu.

 

Autorka: Lenka Kolegarová

Zdroj: Masarykova univerzita

  • Autor článku: ne
  • Zdroj: Masarykova univerzita