V souladu s Metodikou hodnocení výzkumných organizací a hodnocení programů účelové podpory výzkumu, vývoje a inovací proběhlo v roce 2020 hodnocení výzkumných organizací v segmentu vysokých škol ve všech pěti modulech hodnocení, čímž byl dokončen první pětiletý cyklus hodnocení dle nové Metodiky. Jak jednotlivé školy dopadly v agregovaném hodnocení?
Do hodnocení výzkumných organizací v segmentu vysokých škol v roce 2020 vstoupilo celkem 30 vysokých škol. Hodnoceny byly všechny veřejné (26) a čtyři soukromé vysoké školy. V rámci modulu 3 (Společenská relevance) bylo do hodnocení přihlášeno celkem 186 organizačních jednotek
Hodnocení v modulech 1 (Kvalita vybraných výsledků) a 2 (Výkonnost výzkumu) provádí každoročně Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI), hodnocení v modulech 3-5 (Společenská relevance, Viabilita, Strategie a koncepce) bylo realizováno prostřednictvím mezinárodních evaluačních panelů (MEP) složených převážně z odborníků mimo ČR a SR.
Na hodnocení se podílelo celkem 258 hodnotitelů z 37 zemí. Nedílnou součástí hodnocení byly tzv. on-site visit, tedy návštěvy hodnocených vysokých škol. V důsledku pandemické situace byly návštěvy realizovány hybridní formou s distanční účastí části hodnotitelů, případně čistě online formou. V rámci těchto on-site visit bylo realizováno dohromady 87 jednacích dní.
Za účelem sjednocení přístupu jednotlivých MEP k hodnocení zřídilo MŠMT grémium pro hodnocení výzkumných organizací v segmentu VŠ jako poradní orgán náměstka pro řízení sekce vysokého školství, vědy a výzkumu. Grémium tvořili kromě jeho předsedy (náměstka Pavla Dolečka) zástupci Komise pro hodnocení výzkumných organizací a ukončených programů, Rady pro výzkum, vývoj a inovace a České konference rektorů.
Výsledky a kompletní hodnocení byly projednány v rámci společného jednání mezi Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), Radou pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) a Českou konferencí rektorů (ČKR) dne 7. dubna 2021. Jeho výsledkem je Protokol II k hodnocení výzkumných organizací v segmentu vysokých škol v roce 2020, který obsahuje informace o tom, jak byla vysoká škola hodnocena a s jakým výsledkem, včetně odůvodnění.
Agregované hodnocení vysokých škol:
A – Vynikající
- České vysoké učení technické v Praze
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
- Masarykova univerzita
- Univerzita Karlova
- Univerzita Palackého v Olomouci
- Vysoká škola chemicko-technologická v Praze
B – Velmi dobré
- Česká zemědělská univerzita v Praze
- Ostravská univerzita
- Univerzita Pardubice
- Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
- Vysoké učení technické v Brně
- Západočeská univerzita v Plzni
C – Průměrné
- Akademie múzických umění v Praze
- Akademie výtvarných umění v Praze
- Janáčkova akademie múzických umění
- Mendelova univerzita v Brně
- Metropolitní univerzita Praha, o.p.s.
- Slezská univerzita v Opavě
- Technická univerzita v Liberci
- Univerzita Hradec Králové
- Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem
- Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
- Veterinární univerzita Brno
- Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava
- Vysoká škola ekonomická v Praze
D – Podprůměrné
- ŠKODA AUTO Vysoká Škola o.p.s.
- Univerzita J. A. Komenského Praha s.r.o.
- Vysoká škola finanční a správní, a.s.
- Vysoká škola polytechnická Jihlava
- Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Informace o výsledcích Hodnocení výzkumných organizací v segmentu vysokých škol v roce 2020 naleznete zde. Postup stanovení kompletní kvalitativní úrovně vysoké školy je dostupný zde.
Autor: Vědavýzkum.cz (JS)
Zdroj: MŠMT
- Autor článku: ne
- Zdroj: Vědavýzkum.cz