Oprava: O téměř 790 milionů přijdou vysoké školy, Akademie věd, Grantová agentura ČR a Technologická agentura ČR. Tento krok bude mít dle grantových agentur dopad i do rozpočtu na rok 2026 a může ohrozit mezinárodní projekty.
Finance určené na výzkum a vývoj vláda usnesením přesunula na pokrytí výdajů MŠMT v regionálním školství, zejména pro nepedagogický personál škol.
Článek byl 8. 12. opraven, částka byla Úřadem vlády upřesněna na 790 milionů Kč na výzkum, vývoj a inovace, o které přijdou vybrané rozpočtové kapitoly. Původně článek obsahoval částku 1,401 miliardy Kč. Toto je celková částka rozpočtového opatření, nicméně není složená pouze z výdajů týkajících se výzkum, vývoje a inovací, ale i z dalších výdajů v rozpočtové kapitole MŠMT.
Vládním usnesením č. 914/2025 vlády Petra Fialy z listopadu 2025 bylo nařízeno provedení rozsáhlých rozpočtových opatření. Cílem bylo zabezpečit krytí nezbytných výdajů státního rozpočtu v roce 2025. Finanční prostředky určené původně na podporu MŠMT, Akademie věd ČR a dále Grantové agentury České republiky (GA ČR) a Technologické agentury České republiky (TA ČR), v celkové výši 1,401 miliardy Kč, byly převedeny do kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). Tato částka se však netýká celá výdajů na výzkum, vývoj a inovace, ale i dalších výdajů. Výdajů n
Konkrétně se navýšil rozpočet MŠMT o 3,2 miliardy Kč v oblasti výdajů regionálního školství, a to primárně na pokrytí výdajů pro nepedagogický personál škol.
„Nemohu být pochopitelně spokojen s převodem 790 milionů korun z jednotlivých kapitol určených na výzkum, vývoj a inovace, přestože jiné kapitoly musely převádět i jiné finanční prostředky, než jen tzv. nespotřebované výdaje do konce tohoto roku, a šlo o mnohem vyšší částky. Jedná se o prostředky, které jsou v těchto kapitolách zatím k dispozici, tj. nebyly dosud poskytnuty. Věřím proto, že v letošním roce to přímý a okamžitý dopad na vědce mít nebude. To ale samozřejmě neznamená, že jednotliví poskytovatelé s nimi neměli plány např. v příštím roce. Zejména s ohledem na fakt víceletého plánování kupříkladu v programech účelové podpory,“ vyjádřil se k rozhodnutí končící ministr pro vědu, výzkum a inovace a předseda Rady pro výzkum, vývoj a inovace Marek Ženíšek (TOP 09). Zároveň zdůraznil, že jednotliví poskytovatelé mohli mít s financemi plány např. v příštím roce, a to zejména s ohledem na fakt víceletého plánování například v programech účelové podpory.
„Jsem v tomto ohledu v kontaktu s klíčovými poskytovateli, vědí, že jsem daný postup směrem k uvedeným kapitolám kritizoval. Klíčové je ale nyní dořešit hlavně aktuální návrh rozpočtu pro rok 2026, který počítá s nárůstem, a jeho distribuci mezi kapitolami. Upozorňuji také na související potřebu řešení střednědobých výhledů pro roky 2027 a 2028,“ dodává Ženíšek.
Vliv na podporu budoucích projektů potvrzuje předseda TA ČR Petr Konvalinka: „Prostředky ve výši 100 mil. Kč z kapitoly TA ČR bylo plánováno využít na pokrytí financování veřejných soutěží, které jsou aktuálně vyhlášené, nebo se budou brzy vyhlašovat. O tyto prostředky budou muset být poníženy alokace pro podporu projektů. Takové rozpočtové opatření v aktuálně schváleném rozpočtu je velmi problematické pro víceleté financování projektů TA ČR. Zásadně se tím zasahuje do plánování realizace podpory aplikovaného výzkumu, vývoje a inovací. Aktuálně čekáme na projednání rozpočtu v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR a připravujeme se na rozpočtové provizorium,“ říká Konvalinka.
Podle Filipa Běhala z Ministerstva financí však nejde o nic výjimečného a byly pouze převedeny nevyčerpané dostupné peníze: „Ministerstvo financí každý rok průběžně sleduje vývoj plnění státního rozpočtu a jeho jednotlivých kapitol a ke konci roku v případě potřeby reaguje buď na nedostatek prostředků v některé kapitole nebo naopak na nečerpání rozpočtovaných prostředků v jiné kapitole. Tyto – z hlediska celkového objemu státního rozpočtu – malé přesuny prostředků mezi kapitolami nejsou nic neobvyklého a docházelo k nim i v předchozích letech.”
Vláda může tímto způsobem rozhodnout o přesunech prostředků mezi jednotlivými kapitolami státního rozpočtu na základě § 24 zákona o rozpočtových pravidlech maximálně do výše 5 % celkového objemu schváleného rozpočtu výdajů kapitoly, u které se úprava provádí, a zároveň maximálně do výše 10 % celkového objemu závazného ukazatele v kapitole, u kterého se úprava provádí.
Podle MŠMT v tomto roce nemůže přesun vysoké školy nijak negativně ovlivnit, peněžní prostředky by nebyly ze státního rozpočtu vůbec vydány. V dalších letech pak záleží na objemu výdajů ve schváleném zákonu o státním rozpočtu. „Prostředky převedené z oblasti výzkumu a vývoje budou v kapitole MŠMT využity na pokrytí výdajů v oblasti regionálního školství územních samosprávných celků. Tyto peněžní prostředky tedy využijí příspěvkové organizace a školské právnické osoby vykonávající činnost školy nebo školského zařízení zřizované kraji, obcemi a dobrovolnými svazky obcí," vysvětlila tisková mluvčí MŠMT Veronika Lucká Loosová.
Chybějící finance na projekty GA ČR 2026–2028
Rozpočet GA ČR byl v rámci tohoto opatření snížen o 160 milionů Kč. Usnesení uložilo ministru financí provést tato rozpočtová opatření v souladu s § 24 rozpočtových pravidel a vyzvalo vedoucí kapitol předložit žádosti o úpravy rozpočtu do 21. listopadu 2025.
Vedení GA ČR sice vyjadřuje pochopení pro urgentní potřebu zajistit výdaje MŠMT, poukazuje však na vážný dopad přesunu těchto 160 milionů korun. Tyto prostředky nebyly přebytek, ale tvořily část nevyčerpaných výdajů z letošního rozpočtu ve výši 161 milionů, které vznikly například vrácením peněz z předčasně ukončených projektů. GA ČR standardně tyto peníze nevrací do státního rozpočtu. Namísto toho se prostředky stávají nároky, kterými agentura pravidelně navyšuje rozpočet na vědecké projekty pro následující rok.
Ještě závažnější je fakt, že odebraná částka pohltila téměř celou povinnou stomilionovou rezervu, kterou GA ČR nepřetržitě udržuje pro krytí svých závazků z mezinárodních soutěží. GA ČR totiž uzavřel s několika zahraničními grantovými agenturami smlouvu, že bilaterální soutěže budou hodnoceny na principu tzv. „lead agency”, tedy že pouze jedna z agentur žádost hodnotí a druhá hodnocení akceptuje a projekt spolufinancuje. Mnohé návrhy tak hodnotí zahraniční agentury, a GA ČR nemůže s jistotou vědět, kolik návrhů bude spolufinancovat. Právě z tohoto důvodu si drží rezervu. „Odebráním rezervy je oslabena schopnost agentury dostát mezinárodním závazkům, což prohlubuje nestabilitu v již dlouhodobě podfinancovaném základním výzkumu. Odebrání 160 milionů Kč tak znamená, že agentura nemůže podpořit plánované projekty financované v období 2026–2028,” uvádí GA ČR v tiskové zprávě.

GA ČR zdůrazňuje, že samotné jednorázové rozpočtové opatření je menším problémem než dlouhodobý trend snižování rozpočtu. Prostředky ve výši 160 milionů Kč, které jsou účelově vázané na grantovou podporu, budou chybět v nominálně snižovaných rozpočtech GA ČR v následujících letech.
Agentura se s ohledem na reálnou kupní sílu potýká se snižováním rozpočtu už téměř 10 let a rozpočtový výhled naznačuje, že tento negativní trend má pokračovat. Zjednodušeně řečeno, aby letošní rozpočet GA ČR odpovídal kupní síle roku 2017, musel by být vyšší o přibližně 1,7 miliardy Kč, tedy o více než jednu třetinu. Takový rozpočet by mohl zajistit financování většině excelentních výzkumných projektů.
- Autor článku: ano
- Zdroj: VědaVýzkum.cz
