facebooktwittergoogleinstagram

Věda a výzkum

Portál Vědavýzkum.cz - Nezávislé informace o vědě a výzkumu

IOCB Tech, s.r.o. - hlavní partner portálu Vědavýzkum.cz

Hlavní partner portálu
facebooktwittergoogleinstagram

Olinium: Mým cílem je ukazovat, že chemie je úžasná a srozumitelná

16. 5. 2022
Olinium: Mým cílem je ukazovat, že chemie je úžasná a srozumitelná

Olgu Ryparovou neboli Olinium možná znáte ze sociálních sítích, kde učí a popularizuje chemii. Výuková videa začala původně natáčet pro své studenty, kteří nemohli přijít na hodinu. Postupně ale počet sledovatelů rostl a nedávno její YouTube kanál překonal milník milionu zhlédnutí.

olinium2

Foto: Archiv Olgy Ryparové

Olga Ryparová je v online světě známá pod projektem Olinium. Olga vystudovala biochemii, ale z vědy přešla na výuku chemie. V době prvního lockdownu začala každý den živě vysílat hodiny chemie na svém YouTube. Její chemická "okénka" pak přitáhla tisíce sledujících. Její vizí je přibližovat chemii lidem a ukazovat, jak je úžasná - a do toho podle ní perfektně zapadá učení i popularizace. „Vždy zdůrazňuji, že jsem lektorka chemie – nejsem učitelka, která by učila ve škole. Před několika lety jsem si založila živnost na tom, že dělám vlastní kurzy chemie. A od lektorování už je to jen kousek k popularizaci – moc mě baví jednoduše a srozumitelně ukazovat, že chemie není žádná hrůza, že ji může pochopit opravdu každý a že chemie je důležitá a skutečně všude kolem nás,“ říká Olga Ryparová, která doučovala už spolužáky na gymplu a později přes agentury učila přípravné kurzy na vysoké školy.

V roce 2019 si založila YouTube Olinium, kde začala sdílet výuková videa. „Bylo mi líto, když někdo nemohl přijít na hodinu a byl tak ochuzen o celý výklad. Neměla jsem možnost, jak bych mu to mohla vysvětlit, a tak mě napadlo vysvětlovat chemii ve videích.“

Ze začátku se videa šířila po facebookových skupinách a mezi studenty, kteří zrovna potřebovali vysvětlit danou látku. „Největší boom nastal až s covidem. Na YouTube jsem každý večer od pěti ‚vysílala chemii‘. Vysvětlovala jsem nejrůznější témata, která studenti a studentky zrovna řešili. Také jsem si založila Instagram, kde jsem sdílela kvízové otázky z chemie, a Twitter,“ vzpomíná Oli (tak ji znají a oslovují na internetu), kterou na Instagramu a Twitteru aktuálně sleduje přes 11,5 tisíce uživatelů. Výuková videa na YouTube před pár dny dosáhla milníku milion zhlédnutí.

Ukazovat krásy chemie je nikdy nekončící proces

„Mojí motivací není být úspěšná na sociálních sítích. Vše, co dělám, spojuje má vize – přibližovat chemii lidem, ukazovat, jak je chemie úžasná. A do toho perfektně zapadá učení i popularizace,“ říká Olga, která ráda zkouší nové věci a své kurzy neustále inovuje.

V prosinci si tak například vymyslela popularizační adventní kalendář, kdy každý den vysvětlovala jedno téma s chemickou tématikou. „Byl to masakr – první post, který vysvětloval užívání jodových tablet mně trval nastudovat a připravit asi třicet hodin. Další posty již byly rychlejší, ale i tak mi to zabralo každý den mnoho času a vlastně jsem byla ráda, že prosinec končí. Zároveň to ale bylo skvělé a ukázalo mi to, že o takové informace mají lidi zájem,“ říká Oli, podle které jsou sociální sítě i skvělý způsob zpětné vazby.

„Ozývala se mi řada lidí s tipy na další zdroje nebo vysvětlením dalších souvisejících témat. To bylo úžasné – všechny takové informace si ukládám a na základě toho pak neustále inovuji výuku nebo používané materiály,“ sdílí sběratelka knih s chemickou tématikou, jejímž snem je jednou vydat vlastní knihu – učebnici chemie. „Připravuji takový pracovní sešit – učebnici, kterou budou používat studenti v mých kurzech. Během výuky o nich dostávám perfektní zpětnou vazbu, takže svůj výklad neustále vylepšuji a když se to povede, tak to třeba jednou vydám i jako učebnici,“

instagram olinium

Ukázka instagramových příspěvků @oliniumchemistry, která vysvětlují témata s chemickou tematikou: proč si nebrat preventivně jodové tabletyproč nekrmit pejsky čokoládou.

Experimentujte i na sociálních sítích

Co doporučuje vědcům, kteří by s komunikací vědy na sociálních sítích chtěli začít? „Určitě Twitter, česká twitterová bublina je ‚science friendly‘. A pokud člověk dobře fotí a baví ho videa, tak by to byl Tiktok, přestože tam nejsem a měla bych. To je budoucnost, zvláště, pokud míříte na mladší cílové skupiny.“

A zároveň radí, ať se vědci se zajímavými tématy či novými objevy sami ozývají popularizátorům či novinářům. „Já jsem vždy ráda, když se mi vědci a vědkyně ozvou a mohu jim pomoci s vysvětlením či popularizací jejich témat. Vědu mám ráda, zvažovala jsem, že bych se ji i sama věnovala, ale učení nakonec vyhrálo a pomoc s popularizací je skvělý způsob, jak být s vědou v úzkém kontaktu – je to taková vzájemná symbióza.“


Tři hlavní rady od Olgy Ryparové, jak komunikovat vědu z pozice vědkyně či vědce:

  1. Začněte a vytrvejte.
  2. Inspirujte se ostatními (pouhé kopírování jiných účtů vám ale úspěch nepřinese).
  3. I na sociálních sítích buďte vědci – experimentujte, zkoušejte, co bude fungovat, jak dané téma nejlépe vysvětlovat. I v mém případě je to pokus-omyl, zkouším, co funguje-nefunguje, vyhodnocuji to a podle toho měním další kroky.

Autorka: Pavla Hubálková