Olgu Ryparovou neboli Olinium možná znáte ze sociálních sítích, kde učí a popularizuje chemii. Výuková videa začala původně natáčet pro své studenty, kteří nemohli přijít na hodinu. Postupně ale počet sledovatelů rostl a nedávno její YouTube kanál překonal milník milionu zhlédnutí.
Foto: Archiv Olgy Ryparové
Olga Ryparová je v online světě známá pod projektem Olinium. Olga vystudovala biochemii, ale z vědy přešla na výuku chemie. V době prvního lockdownu začala každý den živě vysílat hodiny chemie na svém YouTube. Její chemická "okénka" pak přitáhla tisíce sledujících. Její vizí je přibližovat chemii lidem a ukazovat, jak je úžasná - a do toho podle ní perfektně zapadá učení i popularizace. „Vždy zdůrazňuji, že jsem lektorka chemie – nejsem učitelka, která by učila ve škole. Před několika lety jsem si založila živnost na tom, že dělám vlastní kurzy chemie. A od lektorování už je to jen kousek k popularizaci – moc mě baví jednoduše a srozumitelně ukazovat, že chemie není žádná hrůza, že ji může pochopit opravdu každý a že chemie je důležitá a skutečně všude kolem nás,“ říká Olga Ryparová, která doučovala už spolužáky na gymplu a později přes agentury učila přípravné kurzy na vysoké školy.
V roce 2019 si založila YouTube Olinium, kde začala sdílet výuková videa. „Bylo mi líto, když někdo nemohl přijít na hodinu a byl tak ochuzen o celý výklad. Neměla jsem možnost, jak bych mu to mohla vysvětlit, a tak mě napadlo vysvětlovat chemii ve videích.“
Ze začátku se videa šířila po facebookových skupinách a mezi studenty, kteří zrovna potřebovali vysvětlit danou látku. „Největší boom nastal až s covidem. Na YouTube jsem každý večer od pěti ‚vysílala chemii‘. Vysvětlovala jsem nejrůznější témata, která studenti a studentky zrovna řešili. Také jsem si založila Instagram, kde jsem sdílela kvízové otázky z chemie, a Twitter,“ vzpomíná Oli (tak ji znají a oslovují na internetu), kterou na Instagramu a Twitteru aktuálně sleduje přes 11,5 tisíce uživatelů. Výuková videa na YouTube před pár dny dosáhla milníku milion zhlédnutí.
https://www.youtube.com/watch?v=NXeIGM9UrIk&ab_channel=Olinium
Ukazovat krásy chemie je nikdy nekončící proces
„Mojí motivací není být úspěšná na sociálních sítích. Vše, co dělám, spojuje má vize – přibližovat chemii lidem, ukazovat, jak je chemie úžasná. A do toho perfektně zapadá učení i popularizace,“ říká Olga, která ráda zkouší nové věci a své kurzy neustále inovuje.
V prosinci si tak například vymyslela popularizační adventní kalendář, kdy každý den vysvětlovala jedno téma s chemickou tématikou. „Byl to masakr – první post, který vysvětloval užívání jodových tablet mně trval nastudovat a připravit asi třicet hodin. Další posty již byly rychlejší, ale i tak mi to zabralo každý den mnoho času a vlastně jsem byla ráda, že prosinec končí. Zároveň to ale bylo skvělé a ukázalo mi to, že o takové informace mají lidi zájem,“ říká Oli, podle které jsou sociální sítě i skvělý způsob zpětné vazby.
„Ozývala se mi řada lidí s tipy na další zdroje nebo vysvětlením dalších souvisejících témat. To bylo úžasné – všechny takové informace si ukládám a na základě toho pak neustále inovuji výuku nebo používané materiály,“ sdílí sběratelka knih s chemickou tématikou, jejímž snem je jednou vydat vlastní knihu – učebnici chemie. „Připravuji takový pracovní sešit – učebnici, kterou budou používat studenti v mých kurzech. Během výuky o nich dostávám perfektní zpětnou vazbu, takže svůj výklad neustále vylepšuji a když se to povede, tak to třeba jednou vydám i jako učebnici,“
Ukázka instagramových příspěvků @oliniumchemistry, která vysvětlují témata s chemickou tematikou: proč si nebrat preventivně jodové tablety a proč nekrmit pejsky čokoládou.
Experimentujte i na sociálních sítích
Co doporučuje vědcům, kteří by s komunikací vědy na sociálních sítích chtěli začít? „Určitě Twitter, česká twitterová bublina je ‚science friendly‘. A pokud člověk dobře fotí a baví ho videa, tak by to byl Tiktok, přestože tam nejsem a měla bych. To je budoucnost, zvláště, pokud míříte na mladší cílové skupiny.“
A zároveň radí, ať se vědci se zajímavými tématy či novými objevy sami ozývají popularizátorům či novinářům. „Já jsem vždy ráda, když se mi vědci a vědkyně ozvou a mohu jim pomoci s vysvětlením či popularizací jejich témat. Vědu mám ráda, zvažovala jsem, že bych se ji i sama věnovala, ale učení nakonec vyhrálo a pomoc s popularizací je skvělý způsob, jak být s vědou v úzkém kontaktu – je to taková vzájemná symbióza.“
Tři hlavní rady od Olgy Ryparové, jak komunikovat vědu z pozice vědkyně či vědce:
- Začněte a vytrvejte.
- Inspirujte se ostatními (pouhé kopírování jiných účtů vám ale úspěch nepřinese).
- I na sociálních sítích buďte vědci – experimentujte, zkoušejte, co bude fungovat, jak dané téma nejlépe vysvětlovat. I v mém případě je to pokus-omyl, zkouším, co funguje-nefunguje, vyhodnocuji to a podle toho měním další kroky.
Autorka: Pavla Hubálková