Miroslava Kopicová byla odvolána 2. 7. 2014 usnesením vlády č. 523. Funkční období je čtyřleté a smí být podle paragrafu 35 odst. 6 zákona 130/2002 vykonáváno nejvýše dvě po sobě jdoucí období. To dále podle posudku Ústavu státu a práva nelze vykládat jinak, než že mezi koncem jednoho a začátkem druhého musí uběhnout doba celého funkčního období (nejde švejkovat přerušením třeba na jeden den, argumentaci viz např. zde, byť si to JUDr. Mlsna může myslet a může o tom leckoho přesvědčovat stejně, jako to dělal v době vlády Nagyové s Nečasem). Miroslava Kopicová působila spolu s Petrem Fialou a Zbyňkem Frolíkem v rozporu s právem již v době svého odvolání resp. třetího jmenování vládou Nagyové a Nečase (a bylo na to poukazováno, viz např. zde a zde, ale zejména při jmenování samém 30. 11. 2011, kdy byl ovšem nakonec svým hlasem aktivně proti usnesení 891 pouze ministr zahraničí Karel Schwarzenberg, 11 z 13 přítomných členů vlády Nagyové s Nečasem krok v rozporu se zákonem naopak podpořilo), to ale padalo na hlavu vlády Nagyové s Nečasem.
Pokud by byla Miroslava Kopicová zpět do RVVI jmenována dříve než 3. července 2018, bylo by to od vlády, která tak učiní, v přímém rozporu se zákonem a bylo by to stejnou protiprávní svévolí, jako v době vlády Nagyové a Nečase. Na vládní úrovni by přitom stávající právní garance představované ministrem spravedlnosti Robertem Pelikánem měly být snad silnější než to, co za Nagyové a Nečase poskytoval JUDr. Mlsna stejně kreativně, jako to ukázal nedávno na MV ČR při registraci kandidátů prezidentských voleb (i zde je sice následně problém s oprávněností možné žaloby na věc, ale Mlsnovu ohebnost by snad nikdo neměl opakovat).
Vláda nezákonně Kopicovou jmenující by přitom z hlediska aktivní odpovědnosti za krok proti zákonu byla v pozici horší než byly vlády Rusnoka nebo Sobotky, které pouze nezákonný stav prolongovaly a oddalovaly odvolání (to z posudku Ústavu státu a práva reprodukuje ve své době i zpráva ČTK uvedená zde). Navíc by tak na rozdíl od vlády Nagyové s Nečasem učinila v situaci, kdy jsou informace osvětlující nezákonnost působení Miroslavy Kopicové v RVVI dostatečně známy a byly např. i zevrubně diskutovány a kompetentním činitelům pravidelně v plném rozsahu jako písemné informace poskytovány na fórech Odborné skupiny České fyzikální společnosti JČMF Organizace výzkumu, a jmenování by tedy nebylo ani hypoteticky ospravedlnitelné dobrou vírou vlády v takový krok.
Celkově by se tedy mělo dát spolehnout na to, že zprávy o cestě Miroslavy Kopicové do RVVI jsou více jejím vlastním PR, možná návnadou vůči některým aktérům v Poslanecké sněmovně (přinejmenším Petr Fiala má máslo na hlavě srovnatelného kalibru jako Miroslava Kopicová), než na to, že by úmysl takového kroku mohl být míněn vážně.
Autor: Jiří Zlatuška