Kolik procent Američanů věří, že jejich práce nemá smysl? Jsou konzervativci více vystaveni dezinformacím? A jak může káva posílit beton? Eduard Petiška přináší již tradiční přehled TOP 10 nejsdílenějších vědeckých článků na sociálních sítích, tentokrát za měsíc srpen.
1. Boháči znečišťují nejvíce
Podle studie je nejbohatších 10 % obyvatel Spojených států amerických zodpovědných za 40 % emisí, které způsobují globální oteplování.
Více naleznete zde.
2. Část Američanů ve svou práci nevěří
Nový výzkum zjistil, že značná část americké pracovní síly věří, že jejich práce nemá smysl: 19 % zaměstnanců mělo pocit, že jejich práce je společensky zbytečná.
Více také zde.
3. Káva zpevňuje beton
Odpadní kávová sedlina činí beton o 30 % pevnější. Vědci zjistili, že beton lze zpevnit nahrazením určitého procenta písku použitou kávovou sedlinou.
Více naleznete zde.
4. Krása a sport mladým pomáhají
Život je těžší pro dospívající, kteří nejsou atraktivní nebo sportovně založení. Nový výzkum ukazuje, že málo atraktivní a málo sportující mládež se během školního roku stala stále nepopulárnější, což vedlo k následnému nárůstu jejich osamělosti a zneužívání alkoholu.
Více informací je dostupných zde.
5. Lékem proti obezitě?
Až 93 miliony dospělých v USA s nadváhou a obezitou by možná mohlo užívat 2,4 mg dávky semaglutidu, léku na hubnutí. Jeho použití by díky tomu mohlo mít za následek o 43 milionů méně lidí s obezitou a zabránit až 1,5 milionu srdečních infarktů, mrtvic a dalších nežádoucích kardiovaskulárních příhod během 10 let.
Více také zde.
6. Peníze v mase
Nová studie University of Stanford odhaluje, jak lobbing v masném a mlékárenském průmyslu ovlivnil vládní nařízení a financování, aby potlačil konkurenci alternativních masných výrobků s menšími dopady na klima a životní prostředí.
Více naleznete zde.
7. Poprsí a sport
Ženy s větším poprsím se neúčastní cvičení s vysokou intenzitou a cvičí méně často. Ženy, které podstoupily zmenšení prsou, uváděly zvýšenou celkovou frekvenci, radost a ochotu cvičit ve skupině.
Více informací zde.
8. Environmentalisté migrují z Twitteru
Podle výzkumníků přestala na Twitteru působit téměř polovina uživatelů označených jako ekologicky zaměření.
Více také zde.
9. Veganské štítky nepomáhají
Podle randomizované kontrolované studie označení potraviny jako „vegetariánské“ nebo „veganské“ snižuje počet lidí, kteří si ji vybírají.
Více najdete zde.
10. Konzervativci pod palbou dezinformací
Konzervativci byli ve volbách v roce 2020 bombardováni dezinformacemi na Facebooku mnohem více než liberálové. Zpravodajské stanice na pravé liště zveřejňují vyšší část zpráv, které byly v programu kontroly faktů třetí strany společnosti Meta hodnoceny jako nepravdivé, což znamená, že konzervativní publikum je více vystaveno nespolehlivým zprávám.
Více zde.
Články jsou sumarizovány do čtivé podoby, jejich závěry, stejně jako použité metody, mohou být problematizovány a zjednodušená deskripce ve formě popularizačního sdělení nepřesná, zájemce pro bližší informace proto odkazujeme na obšírnější články, popř. studie. Nemusí se také jednat o top vědecké objevy ve smyslu přelomových poznatků v různých oborech, ty často nevzbuzují takovou pozornost na sítích, ale pro aplikační či teoretickou rovinu mohou být důležitější.
Analýza je vyhotovena na základě altmetriky (popularity na digitálních sítích), konkrétně nejlépe hodnocených příspěvků v největším vědeckém fóru na americké sociální síti Reddit. Jedná se o popularitu za poslední měsíc (v některých případech mohou být výzkumy starší). Žebříček může být také modifikován a vybrán jiný výzkum.
Pro podrobnější analýzu impaktu na sítích je možno využít software Altmetric.com (altmetrika), jež počítá skóre vědeckých výzkumů na základě zmínek na Twitteru či v médiích. Zde je např. analytické vyhodnocení prvního výzkumu. Z něj je patrné, že jen na Twitteru jej sdílelo přes 129 uživatelů, co mají celkem více než 1 500 000 sledujících.
Analytický přehled byl vyhotoven k 25. 8. 2023.
Autor: Eduard Petiška
Autor působí ve společnosti Sciencecom Agency, která se zabývá komunikační a analytickou činností pro české a zahraniční univerzity a výzkumné organizace.
Články v rubrice Blogy a komentáře nijak neodrážejí názory redakce.