Jaké nedostatky se pravidelně objevují v nabídkách pracovních pozic na akademické pracovníky? A co by měl každý pracovní inzerát splňovat, aby oslovil co nejvíce potenciálních kandidátů? V následujícím blogu najdete jednoduché tipy.
Před pár dny mě zástupce jedné úspěšné výzkumné organizace požádal, zda bych na ResearchJobs.cz nevyvěsil nabídku jednoho postdokovského místa (o jakou konkrétní instituci a jaké konkrétní místo šlo, není důležité – věc, o které chci psát, se objevuje jak přes kopírák napříč pracovišti, napříč inzerovanými pozicemi). Samozřejmě jsem souhlasil, pozici vyvěsil a nasdílel na sociálních sítích, od toho ResearchJobs.cz přece jsou, že? V závěru rozhovoru jsem se zmínil, že věřím, že se vhodný kandidát najde. Dotyčný přisvědčil a začal vyjmenovávat důvody, proč je dané místo skutečně skvělé: špičkový vedoucí, který působil na renomované instituci v zahraničí, odkud si přivezl vybavení, a vypočítával další a další pozitiva dané pozice.
Nedalo mi to a text detailu pozice jsem si pročetl podrobněji. Co mě ale v té situaci zarazilo, byl fakt, že ani jedna z těch věcí, které jmenoval – ač jsou pro rozhodování z pozice mladého výzkumníka, který si hledá postdokovské místo, skutečně významné – se v textu pozice vůbec neobjevila! Text byl jaksi „sterilní“: popis práce, požadavky, deadline, kontakt… Nikoliv zdravá reklama „prodávající“ ono pracoviště, ale strohé oznámení, jaké se dává na úřední desku. Zmínil jsem se dotyčnému o těchto postřezích – souhlasil s nimi a nadhodil, že se o nich zmíní „výš“.
Uchazeč ze zahraničí, který se rozhlíží po pracovních pozicích napříč Evropou či světem, takových nabídek vidí desítky. Není divu, že sterilní nabídky tu zapadnou, občas na ně někdo náhodně odpoví.
Při formulaci textu inzerátu je třeba mít neustále na paměti, co uchazeče nejvíce motivuje k tomu, aby se ucházel o dané místo: předmět práce, kvalita týmu, dobré vybavení pracoviště, možnost kariérního rozvoje. Finance kupodivu tak podstatné nejsou – před časem prováděl jeden významný český jobboard výzkum, které charakteristiky pracovního místa jsou pro zaměstnance nejdůležitější. Finance na prvních místech nebyly – a to se jednalo o standardní pozice mimo VŠ, respektive výzkumnou sféru. Troufám si tvrdit, že v akademické sféře role příjmů hraje ještě menší roli než na „běžném pracovním trhu“. Ostatně podívejme se kolem sebe, kolik lidí je na pozicích na VŠ, na Akademii či dalších v. v. i. naprosto spokojeno, přestože třeba v soukromém sektoru by si přišli na výrazně větší peníze.
Čili to, co táhne kandidáty k nějaké konkrétní výzkumné pozici, je něco jiného. A bylo by na to dobré v inzerátech pamatovat. Připravuji teď článek do jednoho „elsevierovského“ časopisu, jehož součástí jsou rovněž „highlights“ ve formě několika málo bodů. Něco podobného by mnohé pozice v českých institucích potřebovaly jako sůl. Proč se v dané skupině nezeptat, co je na té které pozici nejvíc motivující a následně to s lehkostí umístit do inzerátu? A highlights jsou na světě:
- Vedoucí skupiny je špičkový výzkumník s nedávnou praxí z…, s rozsáhlou publikační činností + link,
- Možnost prakticky neomezeně využívat unikátní vybavení, mj. …
- Naše pracoviště získalo velký projekt…, který umožní rozvoj pracoviště v následujících letech a … nabízí schopným pracovníkům rychlý karierní postup.
- Naše skupina před rokem začala spolupracovat s …
Tvorba inzerátu, který má zafungovat, není pouhé vyplnění šablony, vyžaduje skutečně kreativní přístup – úvahy o nejrůznějších pozitivech dané pracovní pozice v souvislosti s motivacemi kandidátů.
Samozřejmě nelze čekat, že na základě těchto změn v následujícím inzerátu dané instituce se počet kvalitních zájemců o pozici zvýší o 150 procent. Osobní kontakty hrály a budou hrát klíčovou roli, což samozřejmě není na škodu. Ale každé vylepšení, i malé, přispívá k tomu, že počty vhodných kandidátů se za čas třeba zdvojnásobí. Tohle je jedna z cest, která ani moc nestojí…
Autor: Martin Víta