Akademie věd ČR
Akademie věd České republiky byla ustanovena v roce 1992 rozhodnutím České národní rady jako nástupnická organizace Československé akademie věd (ČSAV). V současnosti představuje hlavní veřejnoprávní instituci zabývající se základním výzkumem v Česku. AV ČR je financována především ze státního rozpočtu; zahrnuje 51 vědeckých ústavů, ve kterých pracuje asi 6400 zaměstnanců. Vrcholným orgánem je volený akademický sněm, který mj. volí předsedu Akademie věd se čtyřletým funkčním obdobím. Od března 2017 je předsedkyní Akademie věd profesorka Eva Zažímalová. http://www.avcr.cz/
O tom, že je věda užitečná, není pochyb. Už osmým rokem ale zaměstnanci Akademie věd ČR přesvědčují veřejnost, že je i krásná. Při své práci pořizují fotografie, které pak soutěží v anketě Věda fotogenická. Snímky, jež nejvíce zaujmou porotu, si návštěvníci mohou prohlédnout v Galerii Věda a umění. Letošní hledání vizuálně nejatraktivnějších vyobrazení z badatelského světa právě začíná.
Jsme ve vesmíru sami? Bylo by zvláštní, kdyby na Zemi existovaly jediné formy života v celém univerzu. Ještě se ale nepodařilo najít důkazy o opaku. Vědci se proto soustřeďují na hledání dalších planetárních systémů, a to především takových, kde by mohl být možný život.
Odbornice na elektronovou mikroskopii Ilona Müllerová a orientalista Ondřej Beránek se stali novými místopředsedy Akademie věd ČR. Ve vedení naší nejvýznamnější vědecké instituce zasednou i dosavadní místopředsedové chemik Zdeněk Havlas a experimentální fyzik Jan Řídký. Spolu s dalšími členy Akademické rady budou pomáhat předsedkyni Evě Zažímalové v následujícím čtyřletém funkčním období s řízením Akademie.
Jednou z možností, jak žákům a studentům zpestřit ne vždy úplně zábavné online vyučování, je pozvat si do hodiny vědce. Nabídky českých výzkumníků už využily desítky učitelů v České republice. První cenné zkušenosti s „vpádem do výuky“ nasbírali například geofyzik Petr Brož nebo popularizátor astronomie Pavel Suchan.
V pořadí 57. zasedání Akademického sněmu AV ČR, vrcholného orgánu Akademie věd, se v úterý 23. března uskutečnilo v on-line prostředí. Dvě stovky přihlášených zvolily prostřednictvím volební aplikace 15 členů Akademické rady a 29 členů Vědecké rady pro funkční období 2021–2025. Schválily také zprávu o činnosti a hospodaření Akademie věd ČR za rok 2020 a její závěrečný účet za rok 2020.
Co nejpevnější a zároveň co nejlehčí plech je základ mnoha odvětví průmyslu. Vědkyně Šárka Mikmeková z Ústavu přístrojové techniky Akademie věd ČR vyvinula s japonským fyzikem Tomohiro Aoyamou novou zobrazovací metodu zviditelnění fáze v TRIP oceli, která umožnila lépe pochopit vztah mezi strukturou a výslednými vlastnostmi vysokopevnostních ocelí a výrazně urychlila jejich další vývoj. Za tento unikátní počin převzala ocenění od Japan Institute of Metals and Materials.
Eva Zažímalová začne své druhé funkční období v čele Akademie věd ČR. Volbu Akademického sněmu z loňského prosince nyní potvrdil prezident Miloš Zeman. Kvůli nouzovému stavu nebyli u ceremoniálu další lidé. Podle předsedkyně tato složitá doba více ukazuje, jak moc je věda a její zapojení do řešení problémů potřeba.
Umí pálit, řezat, bouchat, zvrásňovat i vyhlazovat. „V HiLASE jsme jimi schopni vytvořit řadu textur. Jako jedni z mála na světě to navíc dokážeme rychle. Jeden paprsek výkonného laseru umíme optickým zařízením rozdělit do tisíce svazků, takže i pracovní tempo laseru je tisícinásobné,“ říká fyzik Jan Brajer.
Nadchnout pro vědu mladé talenty si dal za svůj hlavní cíl projekt Otevřená věda. Díky němu se středoškoláci mohou stát akademickými badateli na zkoušku. Letošní rekordní ročník otevřel navzdory koronavirové pandemii více než stovku stáží pro bezmála dvě stě studentů z celé republiky. Touha po poznání zkrátka překoná kdejaké překážky. Které obory nejvíce lákají?
Výzkum přitahuje stále více mladých lidí. Dokládá to nejen rok od roku se zvyšující zájem o studentské stáže na pracovištích Akademie věd ČR, které spolu s ústavy zaštiťuje projekt Otevřená věda, ale i vysoká úroveň nedávné studentské konference. S jakými badatelskými projekty středoškoláci zaujali odbornou porotu a kdo stanul na stupních vítězů?