facebooktwittergoogleinstagram

Věda a výzkum

Portál Vědavýzkum.cz - Nezávislé informace o vědě a výzkumu

IOCB Tech, s.r.o. - hlavní partner portálu Vědavýzkum.cz

Hlavní partner portálu
facebooktwittergoogleinstagram

Průmysl 4.0 nejsou jen průmysloví roboti, automatizace výroby či digitalizace

1. 9. 2018
Průmysl 4.0 nejsou jen průmysloví roboti, automatizace výroby či digitalizace

Kdyby se někdo zeptal zástupců výrobních podniků napříč odvětvími, co je trendem poslední doby, určitě by se shodli, že v poslední době skloňují častěji než cokoliv jiného výraz „Průmysl 4.0“. Používá ho kde kdo a lepí se doslova na všechno.

Vždyť, kdo nevyrábí podle konceptu Průmyslu 4.0, jako by ani nebyl. Ale není to jenom Průmysl 4.0, ale právě koncovka „4.0“, která se přidává téměř ke všemu v domnění, že když je to 4.0, to musí být moderní, pokrokové a lepší než to současné. Bohužel i díky tomu občas zaznívají hlasy, že Průmysl 4.0 je jen marketingová bublina. Z Průmyslu 4.0 se sice stala móda, ale stejně jako módní trendy se musí umět nosit, tak i Průmysl 4.0 se musí umět správně uchopit a využít.

Průmysl 4.0, to nejsou jenom průmysloví roboti, automatizace výroby či digitalizace, ale především umění využít těchto tří komponentů k zefektivnění, větší flexibilitě a zpřesnění výroby spolu s úsporou lidských zdrojů, surovin a nákladů. Virtuální výrobní linka, na které je možné vyzkoušet ideální propojení jednotlivých kroků výroby a vychytat mouchy, než se skutečně postaví. Stroje, které si samy hlídají opotřebovanost jednotlivých dílů a v rámci prediktivní údržby hlásí, co je potřeba vyměnit a opravit – to je jenom zlomek toho, co to obnáší fungovat podle zásad Průmyslu 4.0.

Hlavní změna ale musí nastat ve způsobu uvažování a plánování výroby. Díky zapojení programovatelných strojů, umělé inteligence a Internetu věcí (IoT) bude možné udělat výrobu flexibilní až na samé hranice možného – výroba se bude postupně individualizovat tak, že nebudeme vybírat z oblečení vyrobeného v sérii deseti tisíce kusů, ale koupíme si kalhoty, které sice ušily stroje, ale přesně podle našeho zadání. Tak, jak se to už dnes děje s výrobou aut nebo adidasek. Stroje si sami mezi sebou naplánují optimální kapacity a komunikaci s automatickým skladem. Nebude nutné vyrábět do zásoby, hromadit zboží nebo díly pro případ zvýšené poptávky – propojení zákazníků s výrobou v reálném čase odstraní hluchá místa a zboží se bude vyrábět až ve chvíli, kdy je známý jeho koncový uživatel a odběratel.

Zatímco velké firmy se na tyto změny připravují už dnes, menší firmy si většinou myslí, že se jich Průmysl 4.0 netýká. Ale stejně jako dnes už chytré telefony intuitivně používají i malé děti, budou muset svou výrobu přizpůsobit konceptu 4.0 všichni ti, kteří budou chtít zůstat konkurenceschopní. Není nutné zrealizovat všechny změny najednou, ale je potřeba sledovat vývoj a být připravený na změny, které nevyhnutelně přijdou. Je třeba si udělat plán a provádět inovace postupně. Firmy, které investují do inovací, hlásí návratnost v řádu měsíců nebo několika málo let.

Lidé se nemusí bát, že je stroje připraví o práci, ale musí se připravit na změny ve společnosti a na to, že jejich vzdělávání bude trvat celý život a že jejich nejcennější schopnosti budou kreativita, kritické myšlení a interdisciplinarita. Průmysl 4.0 není jenom o investicích do technologie, ale hlavně o investicích do lidských zdrojů. A kdo to pochopí, pochopil Průmysl 4.0.

 

Autor: Alena Nováková

Zdroj: Národní centrum průmyslu 4.0